اصول کلی نگارش مقاله علمی

  • مقدمه

    نگارش مقاله علمی جزء ضروری حوزه دانشگاهی و پژوهشی است. به خاطر داشته باشید که نگارش مقاله علمی روند دشواری نیست، اما زمان بر است. گردش کار نگارش علمی که در این مقاله ارائه کرده‌ایم به شما ایده‌ه­ایی در مورد چگونگی شروع نگارش مقاله علمی می دهد.

    مقاله علمی به غنی‌سازی دانش، تأثیرگذاری بر جامعه و کمک به پیشرفت تحصیلی و علمی کمک می‌کند. قبل از شروع نوشتن، مسیر ارائه شده در شکل ۱ را دنبال کنید.

     

    شکل ۱: مسیر نوشتن مقاله علمی

     انواع مقاله علمی

    انواع مقالات علمی که معمولاً منتشر می شوند به شرح زیر است:

    مقاله پژوهشی اصیل

    مقالات پژوهشی اصیل شامل شرح تحقیقات و حاصل انجام تحقیق بر روی موضوعات پژوهشی جدید است. در این نوع مقالات محقق در طی یک پروتکل تحقیق و اجرای آن به نتایجی می رسد. این نوع مقالات به روش های تحقیقی مختلفی انجام می شوند مانند: روش تحقیق همبستگی؛ روش تحقیق آزمایشی، روش تحقیق میدانی، روش تحقیق توصیفی، روش تحقیق کیفی و روش های دیگر تحقیق.

    مقاله سرمقاله

    این یک بررسی کوتاه در مورد یک موضوع خاص است که یک متخصص آن را نوشته است. این نوع مقاله پیشنهادات یا نظرات کارشناسان در مورد موضوع مورد بحث است.

    خلاصه ای از داده های موجود از مقالات منتشر شده قبلی در مورد یک موضوع خاص است. ممکن است به شکل یک مرور روایتی یا مرور سیستماتیک باشد. مرور روایتی یا سنتی خلاصه‌­ای جامع از موضوع است. بررسی سیستماتیک به خوبی تعریف شده و شامل مجموعه ای از یافته های تحقیق بر اساس شواهد است. متاآنالیز یک روش آماری برای ترکیب داده های عددی از مطالعات متعدد است.

    گزارش موردی

    گزارش موردی گزارش مفصلی از علائم، تشخیص، درمان و پیگیری یک بیمار است و گزارش‌های موردی معمولاً یک رویداد غیرعادی یا بدیع را توصیف می‌کنند و به این ترتیب، سنگ بنای پیشرفت پزشکی هستند و بسیاری از ایده‌های جدید در پزشکی ارائه می‌دهند. گزارشات موردی در زمینه پزشکی بیشتر کاربرد دارند. و شامل مواردی از جمله مراقبت های اولیه نشانه های نادر، تکنیک های نوین تشخیص و درمان، مواردی از گزارش های مرتبط با آموزش و پژوهش و … است.

    نامه به سردبیر

    نوعی از ارتباط است که “محققان و خواننده مقاله” نظر تخصصی و علمی خود را که به دقت در نظر گرفته شده‌اند در مورد مقاله انتشار یافته در یک نشریه یا ژورنال علمی عنوان کنند.

    این نامه با هدف انتشار و چاپ به مجله ارسال می شود. در این نوع مقاله مولف نظر خودش در مورد موضوع خاص یا یافته های یک مقاله علمی که در همان مجله منتشر گردیده است را به نگارش در می آورد. البته ممکن است نویسنده مقاله قصد نقد، اصلاح، بیان واضح تر در مورد یافته های مقاله پژوهشی را در نامه (مقاله) خود ابراز دارد.

    در حالتی دیگر نویسنده شاید قصد ارسال نامه به سردبیر را با هدف توضیح شفاف، دقیق  را با پیشنهادات جدید و بدیع به اطلاع طرفدارن همان نشریه علمی برساند يا بخواهد ديدگاه های خود را درباره موضوع آشکار کند. در این مورد است که از قالب مقاله نامه به سردبیر یا Letter to Editor  بهره میگیرد. لازم به ذکر است که محققان ایرانی به دلیل عدم آشنایی با این نوع مقاله کمتر گرایش به این نوع گزارش دهی دارند. در هر صورت نامه به سردبیر بخشی از طبقه بندی انواع مقالات علمی در دنیا است و طرفداران خاص خود را دارد.

    نقد کتاب

    این مورد بر بینش یا نظر انتقادی در مورد کتاب علمی منتشر شده تمرکز دارد.

    مؤلفه های نگارش مقاله علمی

    بر اساس نوع مقاله پژوهشی، اجزای مقاله متفاوت است. با این حال، مؤلفه‌های اساسی موجود در یک مقاله علمی عبارتند از عنوان، چکیده، مقدمه،  روش‌ها (روش تحقیق)، نتایج، بحث، نتیجه‌گیری، منابع و تقدیر و تشکر [شکل ۲].

     

    اجزای مقاله پژوهشی

    شکل ۲: اجزای مقاله پژوهشی.

     نتیجه

    نوشتن مقاله علمی مهارتی است که با تمرین و مطالعه به دست می آید. این ابزاری ضروری برای ارتباطات علمی و پیشرفت است. این نه تنها شامل دانش علمی می شود، بلکه شامل مهارت های نوشتاری فنی برای نگارش علمی نیز است، فکر کنید – بنویسید – بخوانید – برای دستیابی به اهداف خود اصلاح کنید.

    ما در موسسه هدف ریسرچ به همراه متخصصان با تجربه در این زمینه آماده ایم تا مقاله شما را در مجلات معتبر بین المللی و کنفرانس‌ها چاپ و نشر دهیم. برای اینکه روند داوری هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد و نتیجه پذیرش مشخص شود لازم است تغییراتی در ساختار مقالات به وجود آورید تا بیشتر مورد توجه داوران قرار بگیرد و سریع‌تر پذیرفته شود و به این خاطر هم متخصصان با تجربه در تیم موسسه هدف ریسرچ آماده انجام سفارشات چاپ مقاله شما در مجلات معتبر هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)