نگارش بحث در مقالات علمی

نگارش بحث در مقالات علمی
  • هنگامی‌که نتایج را جمع‌آوری کردید، آماده شروع مهم‌ترین بخش، یعنی بخش بحث هستید. این فرصتی است که می‌توانید طرح خود را روشن کنید، یافته‌های خود را خلاصه کنید، یافته‌های خود را با سایر محققان مرتبط کنید، بینش‌ها یا تفسیرهای معنی‌دار را اضافه کنید و توصیه‌هایی برای تحقیقات بیشتر مورد نیاز در این زمینه ارائه دهید. حتی اگر از کامل شدن مطالعه خود هیجان‌زده باشید، بحث جزء مهم مطالعه تحقیقاتی است. از این بخش سرسری نگذرید. این بخش به شما این فرصت را می‌دهد که درباره یافته‌های خود بحث کنید. شما باید بر یافته‌های خود تأمل کنید و به خواننده کمک کنید تا اهمیت و پیامدهای تحقیق شما را درک کند. این بخش برای درک خواننده از اهمیت و کیفیت تحقیق شما بسیار مهم است.

    نکات و پیشنهادات

    اکنون که نتایج خود را دریافت کرده‌اید-پس چه؟ این یعنی چی؟ این به چه معناست؟ این یک تلاش برای ارزیابی انتقادی یافته‌های تحقیق است. در بسیاری از موارد، این جایی است که متخصص به دنبال تعیین نحوه استفاده از یافته‌های این مطالعه در عمل است. قبل از نگارش، پیرامون مطالعه و یافته‌های خود با فردی که سابقه‌ای در این زمینه ندارد بحث کنید. نظر شما چیست؟ چه نکاتی را برجسته می‌کنید؟ چرا این نکات مهم هستند؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا بحث خود را به گونه‌ای شروع کنید که به عامل “پس چه” توجه کند.

    اطمینان حاصل کنید که به اطلاعات خود نزدیک هستید. هنگام اظهارنظر در مورد معنی داده‌ها یا اهمیت آنها، باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به داده‌های خاصی که از این ادعاها پشتیبانی می‌کنند اشاره کنید. از جهش بپرهیزید! به‌عنوان‌مثال، اگرچه ممکن است متوجه شده باشید که دانش‌آموزان گروه آزمایشی که به موسیقی کلاسیک در پس‌زمینه گوش می‌دادند، از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون از گروه شاهد نمره بالاتری کسب کردند، اما نمی‌توانید بگویید که گوش دادن به موسیقی کلاسیک شما را باهوش‌تر می‌کند. هنگام نگارش بخش بحث، باید دائماً از خود بپرسید: “داده‌هایی که به من اجازه می‌دهند چنین گزاره‌ای ارائه بدهم کجاست؟”

    شروع نگارش

    این پیشنهادات هنگام شروع به نگارش باید جهت‌گیری لازم را به شما ارائه دهد. همان‌طور که در بخش نتایج، ما شما را تشویق می‌کنیم که به مقالات نشریات مرتبط و تحقیقات گذشته نگاه کنید.

    از دانشجویان گذشته چه انتظاری می‌رفت؟ در نشریات مرتبط بر چه مواردی تأکید شده است؟ چگونه محققان بحث خود را ارائه می‌دهند؟ نکته اول، دوم یا سوم چیست؟ چگونه بحث خود را به پایان می‌رسانند؟ قبل از شروع به نگارش، باید پاسخ این سؤالات را مشخص کنید.

    قبل از شروع نگارش بحث، حتماً برنامه‌ای داشته باشید. در مورد ارتباط نتایج تحقیقات خود با تحقیقات گذشته فکر کنید. مروری بر ادبیات خود را دوباره بخوانید؛ مقدمه خود را دوباره بخوانید. مجدداً، از چه تحقیقات آزمایشی برای معرفی تحقیقات خود در مقدمه استفاده کردید؟ اکنون شما به این سؤال پاسخ می‌دهید که تحقیقات من در مقدمه چه ارتباطی با تحقیقات مرتبط دارد؟ مطالعه تحقیقاتی من چه چیزی به متخصصین و سایر محققان ارائه می‌دهد؟

    وقتی این روند تحقیق را شروع کردید، پیشنهاد کردیم به بخش بحث در این تحقیق بروید تا نحوه ارتباط محققان با نظریه و تحقیقات گذشته را مشخص کنید. علاوه بر این، پیشنهاد کردیم که پیشنهادات آتی آنها را دنبال کنید. خیر، زمان آن فرا رسیده است که بر اساس یافته‌های خود پیشنهادات آتی را ارائه دهید.

    هنگامی‌که شروع به نگارش بخش بحث می‌کنید، یک طرح کلی در نظر بگیرید

    رویکرد دقیق و منظم برای حل مشکلات هنوز هم کاربرد دارد! تحقیقات مرتبطی را که برای حمایت یا اعتراض به ادعاهای تحقیقاتی خود استفاده خواهید کرد، مشخص کنید. در نظر بگیرید که چه مسائل روش‌شناختی را می‌خواهید برجسته کنید و چگونه ممکن است آن‌ها بر نتیجه مطالعه تأثیر بگذارند. برنامه‌های کاربردی تحقیق خود، عامل “پس چه” را مشخص کنید. سرانجام، در نظر بگیرید که کدام یک از ایده‌های تحقیقاتی آینده با توجه به نتایج شما مناسب است. با شروع طرح‌ریزی و برجسته‌سازی این موضوعات، بحث شما شکل می‌گیرد.

    نگارش بحث در مقالات علمی

    نگارش بخش بحث

    در بخش بحث، باید اطلاعات را به صورت متوالی ارائه دهید. بند اول شما باید هدف مطالعه را تکرار کند. آنچه را که در مطالعه سعی می‌کردید انجام دهید، روشن کنید. در مرحله بعد، باید خلاصه‌ای از یافته‌های آماری خود را ارائه دهید. با این وجود، این بار از اصطلاحات آماری برای ارائه یافته‌ها استفاده نمی‌کنید، بلکه زبان روشن و مختصر است. پس از این بند اول، بحث درباره یافته‌های خود را شروع می‌کنید. در بندهایی که پس از مقدمه بحث ارائه می‌شود، ممکن است ابتدا یافته‌های خود را با سایر ادبیات مرتبط کنید. مقدمه تحقیق یک دلیل برای اهمیت تحقیق ارائه می‌داد. اکنون، به تحقیقات گذشته اشاره می‌کنید تا مشخص کنید که چگونه تحقیقات شما موافق یا مخالف این تحقیقات گذشته است. نباید آنچه در مقدمه گفته‌اید را تکرار کنید. بااین‌حال، شما باید در مورد چگونگی حمایت یا مغایرت تحقیقات خود با ادبیات مربوطه بحث کنید.

    نکته مهم

    نکته مهم دیگری که باید در بحث مطرح شود، مفاهیم روش‌شناسی است. در اینجا شما بر هر گونه مسأله روش‌شناختی که در طول مطالعه به وجود آمد تأکید می‌کنید. شناسایی این مسائل می‌تواند به شما در توسعه طرح‌های موثرتر در آینده کمک کند. نکته دیگری که می‌خواهید مطرح کنید محدودیت در مطالعه است. این یک عمل متعادل کننده است. شناسایی کاستی‌های مطالعه مهم است. بااین‌حال، نباید بیش‌ازحد از مطالعه خود انتقاد کنید و نیاز به پیشرفت دارید. بخش نهایی بحث دو مورد است: پیامدها یا کاربردهای تحقیق خود، و همچنین مسیرهای احتمالی آینده برای تحقیق را مشخص کنید. اگر به چگونگی ایجاد سؤال تحقیقاتی خود فکر کنید، ممکن است در واقع با مرور پیشنهاداتی که در یک مقاله تحقیقاتی مشخص شده است، مسیر خود را مشخص کرده باشید.

    شما را تشویق می‌کنیم که وقت بگذارید و نمونه‌هایی را که برای بخش نتایج و بحث ارائه کردیم بخوانید. همچنین شما را تشویق می‌کنیم که نمونه تحقیقات گذشته در موسسه خود را مرور کرده و همچنین مقالات کلیدی نشریات پژوهشی در حوزه خود را مرور کنید. این‌ها همه منابع عالی برای کمک به شما در این راه است. با نحوه ارائه نتایج و سپس گزارش آنها در بحث، آشنا شوید. برای درک بهتر داده‌ها از خواننده چه نوع جداول یا تصاویری استفاده شده است؟ آیا می‌توانید عامل “پس چه” را در بحث پیدا کنید؟ این‌ها تنها سؤالاتی است که ممکن است بخواهید هنگامی که نمونه‌ها را می‌خوانید به آن‌ها توجه کنید. خواندن تحقیقات دیگر بهترین راه برای بهبود شیوه نگارش علمی و همچنین استفاده از مثال‌ها به عنوان ابزارهای قدرتمند یادگیری است.

    بند اول در نگارش بحث باید شامل نکات زیر باشد:

    • بیان واضح آنچه را که در مطالعه خود تلاش می‌کردید انجام دهید
    • خلاصه یافته‌ها بدون هیچ‌گونه اصطلاح آماری

    مثال: هنگام بررسی کل نمرات گام شمار، سطح فعالیت بدنی هنگامی‌که موسیقی در هنگام گرم کردن و زمان بازی در کلاس تربیت‌بدنی پخش می‌شد، بالاتر بود. پخش موسیقی در حین گرم کردن و بازی در کلاس تربیت‌بدنی ممکن است میزان فعالیت بدنی دانش‌آموزان را بهبود بخشد.

    بند (های) زیر باید نتایج را با تحقیقات ارائه شده در مقدمه مرتبط کند.

    • یافته‌های مطالعه حاضر را با سایر تحقیقات مقایسه کنید
    • دلایل احتمالی برای نتایج فعلی ناشی از مشکلات و محدودیت‌ها را مشخص کنید
    • ارجاع به ایده‌های ارائه شده در مقدمه

    مثال در مورد محدودیت‌های مطالعه کنونی: بااین‌حال، برخی محدودیت‌ها در مطالعه حاضر وجود دارد که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد. در شرایط بدون موسیقی، تمرین اطفا حریق در مدرسه برگزار شد که می‌تواند بر سطح فعالیت دانش‌آموز تأثیر بگذارد. علاوه بر این، این مطالعه در یک مدرسه کوچک حومه شهر انجام شد. بنابراین، نتایج ممکن است برای سیستم­های مدارس شهری بزرگ‌تر قابل‌تعمیم نباشد.

    • بند (های) باقیمانده باید نتیجه‌گیری‌های کلی‌تر و جهت‌گیری تحقیقات آینده را برای انجام تحقیقات با کیفیت بیشتر پیشنهاد کند. سؤالات تحقیقاتی اضافی که در نتیجه مطالعه فعلی به وجود می‌آید، بخش بحث را به پایان می‌رساند.

    مثال: مفهوم این مطالعه این است که موسیقی می‌تواند به عنوان یک ابزار انگیزشی برای افزایش سطح فعالیت بدنی دانش‌آموزان عمل کند. تحقیقات آینده را می‌توان با استفاده از فناوری مانند مانیتور ضربان قلب انجام داد تا سطح دقیق فعالیت بدنی و شدت ورزش را به دست آورد. تحقیقات بیشتری برای کشف انگیزش فعالیت بدنی و افزایش سطح فعالیت کودکان مورد نیاز است.

    نکته:

    • اطمینان حاصل کنید که زمان و تلاش کافی را برای نگارش نتیجه‌گیری‌ها، ارتباطات تحقیق و جهت‌گیری‌های آتی اختصاص داده‌اید. بخش بحث بخش مهمی است، اما درعین‌حال، احساس نکنید که لازم است بخش بحث خود را همچنان ادامه دهید.
    • هنگام نگارش بخش بحث اطمینان حاصل کنید که به طرح کلی خود برگردید. به داده‌ها و مطالعه تحقیقاتی خود نزدیک باشید. حرکت کردن در یک مسیر تحقیقاتی دیگر بسیار آسان است.
    • اطمینان حاصل کنید که هنگام نگارش بخش بحث، در مورد این می‌نویسید که نتایج شما:
    • چه تاثیری بر تحقیقات کنونی دارد
    • کاربردهای عملی در این حوزه دارد
    • جهت‌گیری‌های آتی را برای تحقیقات مرتبط ارائه می‌دهد

    اصول کلی نگارش مقاله علمی

    نحوه نوشتن و انتخاب عنوان مقاله علمی

    نحوه نوشتن چکیده در مقاله علمی (بخش یک)

    نحوه نوشتن چکیده در مقاله علمی (بخش دوم)

    روش‌­شناسی یا روش تحقیق یا مواد و روش ها در یک مقاله علمی

    عنوان مقاله را چطور انتخاب کنیم؟

    مقدمه و نگارش آن در مقاله علمی

    نتایج و یافته‌ها در مقاله علمی

    بحث و اصول نوشتن آن در مقالات علمی

    شانس پذیرش مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر و راه‌های افزایش آن

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)