مقدمه و نگارش آن در مقاله علمی

  • مقدمه مقاله پژوهشی، خواننده را با موضوع مقاله و اصطلاحات مورد استفاده در تحقیق آشنا می کند. اطلاعاتی در مورد مطالعات پیشینه تحقیقاتی و شکاف موجود در دانش علمی ارائه می دهد. و شامل دلیل انجام کار حاضر است و می تواند شامل اهداف، سوال تحقیق و فرضیه تحقیق باشد.

    اجزای مقدمه در مقاله علمی

    در مقدمه اطلاعات دانش زمینه برای توجیه دلیل انجام مطالعه حاضر را باید بیاوریم. این شامل تازگی مطالعه، محدودیت های مطالعات قبلی و اطلاعات بیشتری است که مطالعه حاضر قرار است به دانش موجود اضافه کند. به جای توضیح یا بحث در مورد هر نکته به طور خلاصه بنویسید. از آنجایی که مقاله یک جامعه علمی خاص را هدف قرار می‌دهد، باید از افزودن اطلاعات اولیه خودداری شود. مقدمه باید با معرفی گسترده خوانندگان با موضوع آغاز شود و در پایان به توضیح دلیل انجام تحقیق محدود شود. چگونه کیفیت معرفی را بررسی کنیم؟ باید به دو سوال پاسخ دهد – “چه چیزی مطالعه می‌شود؟” و “چرا مطالعه می شود؟”

    نحوه نوشتن مقدمه در مقاله علمی

    مقدمه یک مقاله علمی حاوی منطق تکمیل مطالعه تحقیقاتی است. علاوه بر این، مناسب‌ترین ادبیات را در زمینه موضوع ارائه می‌دهید. مقدمه باید به شکاف موجود در ادبیات منجر شود و منطقی برای مطالعه تحقیقاتی فعلی ارائه دهد. مقدمه باید خواننده را مستقیماً به علت این امر هدایت کند که چرا پیشنهاد تحقیق شما برای این حوزه خاص مهم است. بنابراین، بیشتر مطالب شما برای نوشتن مقدمه باید از خلاصه مروری بر ادبیات تهیه شود. پس از توصیف شکاف موجود در ادبیات، فرضیه اساسی یا بیان مسئله را ارائه می‌دهید. نکات زیر را برای دریافت جزئیات بیشتر و ایده‌هایی که به نوشتن مقدمه کمک می‌کند، ببینید.

    سوگیری‌های احتمالی نمونه‌های داوطلبانه:

    • آیا ویژگی‌های داوطلب با ویژگی‌های افراد جامعه موردنظر که می‌خواهید از آن‌ها استنباط کنید، مطابقت دارد؟
    • چه انگیزه‌هایی برای موافقت فرد با شرکت در مطالعه تحقیقاتی وجود دارد؟
    • محدودیت عمده نمونه‌گیری داوطلبانه این است که محقق فقط می‌تواند برای گروه‌هایی با ویژگی‌های مشابه نمونه داوطلبانه نتیجه‌گیری کند.

    مقدمه باید موردی را برای مطالعه تحقیقاتی فعلی شما ارائه دهد. بنابراین، شما باید:

    • ابتدا مقدمه‌ای در زمینه موضوع ارائه دهید تا خواننده را با حوزه موضوعی خود آشنا کنید.
    • مرتبط‌ترین مقالات در این زمینه تحقیقاتی را مرور کنید. در صورت لزوم، ممکن است لازم باشد هر مطالعه تحقیقاتی که مطالعه خود را براساس آن انجام داده‌اید را با جزئیات مرور کنید. این امر باید شامل تحقیق انتقادی شما باشد که برای نوشتن مروری بر ادبیات خود استفاده کرده‌اید. به‌طورکلی، دلیل اینکه چرا تحقیقات شما انجام می‌شود را مطرح می‌کنید.
    • در پایان مقدمه، بیانیه خود را در مورد مسئله و همچنین گزارشی در مورد آنچه که امیدوارید به آن برسید ارائه دهید. این را فرضیه اساسی شما می‌نامیم. اگر از روش­های کیفی برای طرح خود استفاده می‌کنید، سؤال تحقیق یا سؤالاتی را که طی فرایند کیفی به آن‌ها پاسخ خواهید داد، مشخص کنید.

    مقدمه و نگارش آن در مقاله علمی

    معیارهای نوشتن مقدمه در مقاله علمی

    • بدنه یک مقاله همیشه با یک مقدمه شروع می‌شود. مقدمه شامل شرح مختصری از مسائل گزارش شده، پیشینه و اهداف مطالعه است.
    • اهمیت مسئله را چارچوب بندی کنید. مقدمه یک مقاله موضوعات مورد مطالعه را چارچوب بندی می‌کند. نگرانی‌های مختلفی را که موضوع شما با آن‌ها ارتباط دارد و تأثیرات آن بر نتایج دیگر را در نظر بگیرید (به‌عنوان‌مثال، تأثیر خواندن کتاب داستان بر یادگیری کلمات در کودکان). این چارچوب ممکن است با توجه به نظریه روان‌شناختی بنیادی، در حوزه هایی از جمله کاربردهای درمانی، سیاست عمومی و غیره مفید باشد. چارچوب بندی مناسب به تعیین انتظارات خوانندگان نسبت به آنچه در گزارش می آید و نمی آید کمک می‌کند.
    • پیشینیه. ادبیات را به طور خلاصه مرور کنید تا دامنه مسئله، زمینه آن و مفاهیم نظری یا عملی را به خوانندگان منتقل کنید. مشخص کنید کدام عناصر مقاله را مورد بررسی قبلی قرار داده‌اند و آثار شما با گزارش‌های قبلی چه تفاوتی دارد. در این فرآیند، هر موضوع کلیدی، بحث، و چارچوب نظری را توصیف کنید و موانع، شکاف‌های دانش یا نیازهای عملی را روشن نمایید. گنجاندن این توضیحات نشان می‌دهد که چگونه اثر شما بر مبنای آنچه قبلاً در این زمینه انجام شده است ساخته می‌شود.
    • اهداف مطالعه را بیان کنید. مقاصد و یا اهداف مطالعه خود را به وضوح بیان و تعیین کنید. دلیل مناسب بودن طرح خود را در رابطه با اهداف و مقاصد به وضوح بیان کنید. اهداف را به گونه‌ای توصیف کنید که تناسب روش‌های مورد استفاده شما را روشن کند.

    نوشتن مقدمه در  مقالات کمّی (اهداف کمّی)

    در یک مقاله کمّی، مقدمه باید فرضیه‌های اولیه و ثانویه و همچنین فرضیه اکتشافی را مشخص کند و عنوان نماید که چگونه فرضیه‌ها از ایده‌های مورد بحث در تحقیقات قبلی نشات گرفته و اینکه فرضیه‌های اکتشافی از تحلیل‌های برنامه‌ریزی‌شده یا برنامه‌ریزی نشده به دست آمده‌اند.

    نوشتن مقدمه در  مقالات کیفی (اهداف کیفی)

    در یک مقاله کیفی، مقدمه ممکن است حاوی نمونه‌های موردی، روایت‌های شخصی، داستان‌های تصویری یا دیگر مطالب گویا باشد. باید هدف (های) تحقیق و رویکرد شما نسبت به تحقیق را تشریح کند. نمونه‌هایی از اهداف تحقیق کیفی عبارتند از توسعه نظریه، فرضیه‌ها و درک عمیق (به‌عنوان‌مثال، هیل، ۲۰۱۲؛ استایلز، ۱۹۹۳)، بررسی توسعه یک سازه اجتماعی (به‌عنوان‌مثال، نیمیر و همکاران، ۲۰۰۸)؛ پرداختن به بی عدالتی‌های اجتماعی (به‌عنوان‌مثال، فاین، ۲۰۱۳)، و روشن کردن شیوه‌های گفتمان اجتماعی – یعنی نحوه برقراری ارتباطات بین فردی و عمومی (به عنوان مثال پارکر، ۲۰۱۵). اصطلاح رویکردهای تحقیق به مفروضاتی فلسفی اشاره دارد که زیربنای سنت‌ها یا راهبردهای پژوهشی هستند – برای مثال، باورهای معرفت‌شناختی، جهان‌بینی، انگاره، راهبردها یا سنت‌های تحقیقاتی محققین (کرزول و پوت، ۲۰۱۸؛ مورو، ۲۰۰۵؛ پونتروتو، ۲۰۰۵).

    به‌عنوان‌مثال، ممکن است رویکرد یا رویکردهای تحقیق شما ساخت گرایانه، انتقادی، توصیفی، فمینیستی، تفسیری، پست مدرن، فرا اثبات گرا، عمل‌گرا یا روانکاوانه باشد. توجه داشته باشید که محققان این فلسفه‌ها را به شکلی متفاوت تعریف کرده و برخی از تحقیقات کیفی بیشتر سؤال محور و عملگرا هستند تا نظری. همچنین می‌توانید رویکرد خود را در بخش روش بررسی کنید.

    نوشتن مقدمه در  مقالات آمیخته یا ترکیبی (اهداف آمیخته یا ترکیبی)

    در یک مقاله آمیخته یا ترکیبی یا چند روشی، مقدمه باید اهداف همه مؤلفه‌های مطالعه ارائه شده، منطق ارائه آن‌ها در یک مطالعه، و منطق ترتیب ارائه آن‌ها در مقاله را شرح دهد. در همه موارد، توضیح دهید که چگونه سؤالات یا فرضیه‌های مورد بررسی منجر به طرح تحقیق و رسیدن به اهداف مطالعه شده است.

    نوشتن مقدمه در انواع دیگر مقالات

    مقدمه انواع دیگر مقالات از اصول مشابه پیروی می‌کند و انگیزه خاص مطالعه را بیان می‌کند. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه تکراری که به عنوان یک مطالعه کمّی انجام می‌شود، مقدمه‌ای دارد که از اصول مقدمه یک مطالعه کمّی پیروی می‌کند، اما بر نیاز به تکرار یک مطالعه خاص یا مجموعه‌ای از مطالعات و همچنین روش‌های مورد استفاده برای دستیابی به تکرار مورد نظر تأکید می‌کند.

    اصول کلی نگارش مقاله علمی

    نحوه نوشتن و انتخاب عنوان مقاله علمی

    نحوه نوشتن چکیده در مقاله علمی (بخش یک) نحوه نوشتن چکیده در مقاله علمی (بخش دوم) روش‌­شناسی یا روش تحقیق یا مواد و روش ها در یک مقاله علمی عنوان مقاله را چطور انتخاب کنیم؟

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)