رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟
  • رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟ رتبه بندی ژورنال های از اقدامات ارزشمند و مطلوب است که کار پژوهشگران را آسان می کند. زمانی که می خواهید نوشتن مقاله علمی پژوهشی یا هر نوع مقاله دیگری را شروع کنید، با وجود رتبه بندی ها و بررسی جایگاه هر ژورنال، می توانید بهترین مقاله را برای ارجاع دادن انتخاب کنید و کارتان را جلو ببرید. هم چنین با ارائه چگونگی اعتبار دهی و رتبه بندی مجلات، می توانید در نگارش مقاله خود از آن بهره ببرید و مقاله علمی پژوهشی بهتری بنویسید. با رتبه بندی مقالات، می توانید دریابید که مقالات مختلف چه جایگاهی دارند.

    رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

    حرف Q  در رتبه بندی های ژورنال ها از کلمه Quartile می آید و برای بیان جایگاه ژورنال در میان مجلات حوزه تخصصی شان است. رتبه بندی Q1 تا Q4 با ترتیبی که در زیر ذکر می شود در ارزیابی مجلات در Category شان استفاده می شود.

    Q1: این به این معناست که مجله عضو ۲۵ درصد نخست یک دسته(Category) است.

    Q2: این به این معناست که مجله عضو ۲۵ تا ۵۰ درصد میانی یک دسته(Category) است.

    Q3: این به این معناست که مجله عضو ۵۰ تا ۷۵ درصد میانی رو به پایین یک دسته(Category) است.

    Q4: این به این معناست که مجله عضو ۲۵ درصد آخر یک دسته(Category) است.

    با توجه به رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها می توان جایگاه هر مجله را در حوزه تخصصی آن یافت. ژورنال های Q1  و مجلات  Q2 از امتیاز بالایی برخوردارند و برای کسانی که قصد پذیرش از دانشگاه های خارجی را  دارند، نگارش این نوع مقالات خیلی کمک کننده است.

    هم چنین برای افزایش شانس پذیرش در آزمون و مصاحبه های دکتری،  استخدام شدن و اخذ پذیرش دانشگاه های معتبر، چاپ مقاله در ژورنال های معتبر اهمیت پیدا می کند. لذا آگاهی از رتبه بندی از رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه‌بندی ژورنال‌ها به شما در انتخاب مجله درست برای چاپ مقاله علمی پژوهشی تان کمک خواهد کرد.

    رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

    رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

    شاخص Q چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

    شاخص کیو کمک می کند تا بتوانیم جایگاه یک مقاله را در زیرگروه تخصصی آن پیدا کنیم. عملا این کار با استفاده از ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور ممکن نیست. بنابراین تعریف شاخص Q  یا  Quartiles اهمیت پیدا می کند.

    با استفاده شاخص q  امکان تعیین جایگاه هر مجله از بین چهار چارک Q1، Q2، Q3 و Q4 در زیرگروه های تخصصی شان وجود دارد. چارک q1 بالاترین امتیاز را دارد و اگر مقاله ای در این دسته قرار گیرد، در بهترین جایگاه در میان مجلات تخصصی زیرگروه خود قرار دارد.

    پایگاه نشر JCR متعلق به موسسه تامسون رویترز و موسسه اسکوپوس که پایگاهی برای ایندکس کردن مجلات معتبر و ارزشمند است، هر ساله از شاخص کیو برای رتبه بندی نشریات خود استفاده می کنند.

    شاخص q تنهای چهار چارک دارد اما ایمپکت فکتور از یک هزارم تا ۳۰ متغیر است. ایمپکت فکتور هر چقدر که بالاتر باشد، ارزش ژورنال بالاتر است.

    برای مشاهده رنکینگ مجلات JCR باید به پایگاه داده (web of knowledge) وارد شده و در بخش journal citation report در بخش مجلات JCR به اطلاعاتی که می خواهید دست پیدا کنید.سپس موضوع مجله را تعیین کنید و بعد با انتخاب JIF Quartile ، ترتیب رتبه‌بندی مجله‌ها را ببینید.

    برای مشاهده وضعیت شاخص Q  مجلات اسکوپوس هم باید به سایت Scimagojr مراجعه کنید و در بخشjournal ranking موضوع ژورنال مدنظر خود را تعیین کنید و رتبه بندی آن را بررسی کنید.

    سایت رتبه بندی مجلات isi

    برای رتبه بندی مجلات آی اس آی چند سایت وجود دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

    سایت رتبه بندي Thomson: این سایت رتبه بندی قابلیت مقایسه دو مجله با هم را دارد و بر اساس ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور رتبه بندی می کند. اما ژورنال های ISC یا علمی پژوهشی را در این سایت نمی توان رتبه بندی کرد. بازم به ذکر است که این سایت، برای رتبه بندی مجلات ISI  مناسب است.

    سایت رتبه بندي SJR: سایت رتبه بندي SJR  محصول شوای عالی تحقیقات علمی و چهار تا از دانشگاه های اسپانیا می باشد. این سایت از الگوریتم رتبه بندی گوگل کمک می گیرد. همینطور امتیاز و اعتبار هر مجله را برحسب شاخص های گوگل مشخص می کند. در این سایت مجلات به چهار دستهQ1 تاQ4 دسته بندی می شوند. Q1 بیشترین امتیاز و  Q4 کمترین امتیاز را دارد.

    سایت رتبه بندي Scopus: سایت رتبه بندي Scopus محصول انتشارات Elsevier است. در این سایت از دو فاکتور SNIP و SJR برای رتبه بندی مجلات استفاده می شود. هم چنین امکان جست و چو بر حسب نام نویسنده در این سایت وجود دارد. انا دسترسی رایگان در اختیار همه نیست و برای دسترسی به آن باید هزینه ای بپردازید. چاپ مقاله اسکوپوس باید دارای این ویژگی ها باشد.

    رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

    رنکینگ Q1 تا Q4 در رتبه بندی ژورنال ها چیست؟

    رتبه بندي مجلات پايگاه اسکوپوس (Scopus) چگونه است؟

    نمره Q يا Quartile Score  برای رتبه بنید مجلات اسکوپوس کاربرد دارد. بر اساس هر دسته یا کتگوری که مجلات به آن تعلق دارند، رتبه Q1 تا Q4 به آن نسبت داده می شود. رتبه بندی کیو در مجلات اسکوپوس مانند ضریب تاثیر در مجلات ISI است با این تفاوت اساسی که IF  از یک هزارم تا ۳۰ تغییر می کند ولی شاخص کیو از یک تا چهار، به چهار چارک دسته بندی می شود.

    درواقع Quartile Scores امتیاز و ارزشمندی هر مجله در کتگوری خود است. تعلق نمره ای بین Q1 تا Q4 نشان از ارزش یک مجله است.

    تعلق گرفتن شاخص Q1  و Q2 به مجلات نشان از امتیاز بالای آن مجله دارد و برای اپلای از دانشگاه های معتبر باید این شاخص را از آن مقاله خود کرد.

    چگونه بفهمیم یک مجله اسکوپوس است یا خیر؟

    چگونه بفهمیم یک مجله اسکوپوس است؟ چگونه می توان چک کرد مجله اسکوپوس می باشد؟  در ابتدا به این موضوع می پردازیم که منظور از مجلات اسکوپوس مجلاتی است که در پایگاه اسکوپوس نمایه شده باشند. برای اینکه دربابیم مجله اسکوپوس است یا خیر؟ باید به وب سایت سامانه اسکوپوس وارد شویم و با سرچ کردن نام مجله یا ISSN  آن،به اسکوپوس بودن مجله پی ببرید.

    برای دست یابی سریع تر به مقصود می توانید با سرچ ISSN آن در سامانه بررسی ارزش و اعتبارات مجلات به آدرس http://journalchecker.ir  به اسگوپوس بودن مجله پی ببرید. البته می توانید از سایر اعتبارات مجله نیز آگاهی یابید. البته بد نیست این را هم بدانید که در صورت نمایه شدن مجله در پایگاه اسکوپوس، لینک آن در بخش Abstracted & Indexed قرار خواهد گرفت و به راحتی خواهید فهمید که مجله مورد نظرتان اسکوپوس هست یا خیر.

    شاخص های رتبه بندی مجلات بسیار ارزشمند هستند و برای راحت تر شدن دسترسی به منابع ارزشمند کرابرد دارند. همچنین با این شاخص ها، سعی در بالا بردن سطح کیفیت کارهای علمی افزایش پیدا می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۸ رای
    3.8/5 (12 نظر)