ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی

ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی
  • ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی : همانطور که می دانید ویرایش ، یک واژه ی فارسی است که در برابر کلمه ( Editing ) انگلیسی نهاده شده است و بیشتر افراد فعال در نشر کتاب و مجلات آن را پذیرفته اند. ویرایش در کار نشر به معنای اضافه یا کم کردن مطالب یا تصحیح متن هایی است که برای چاپ و نشر آماده می شوند.از این ویرایش در مقالاتی که می خواهند در مجلات معتبر به چاپ برسند نیز استفاده می شود.زیرا مقالاتی که از مرحله ویرایش تخصصی عبور می کنند شانس بیشتری برای پذیرش دارند . مقالات نوشته شده توسط پژوهشگران و دانشجویان عزیز باید چندین و چند مرتبه مورد ویرایش قرار گیرد تا مناسب و آماده ارسال برای مجلات معتبر داخلی و خارجی قرار گرد . البته بعضی اوقات این ویرایش ها بعد از ارسال به مجله با درخواست سردبیر مجله نیز ممکن است صورت گیرد . در کل برای ارائه یک مقاله تخصصی و حرفه ای که مورد پذیرش مجلات معتبر قرار گیرد باید مورد ویرایش تخصصصی قرار گیرد و یا شخص نویسنده آنقدر وارد و حرفه ای باشد که از آغاز مقاله خود را کاملا تخصصی و حرفه ای نگارش نموده باشد و نیاز به ویرایش نداشته باشد .در این مقاله می خواهیم درباره ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی برای شما مطالبی را بیان کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

    ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی

    ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی

    اهمیت ویرایش تخصصی قبل از چاپ مقاله علمی پژوهشی

    ✅ بازخوانی با ویراستاری علمی تفاوت بسیار زیادی دارد. در ویراستاری علمی، فردی متخصص که دارای تحصیلات و تخصص متناسب با عنوان مقاله را دارد، مقاله شما را می‌خواند و شروع به معین نمودن اشتباهات علمی و تخصصی احتمالی در مقاله شما می‌کند. در حالیکه در بازخوانی (پروف‌ریدینگ) فرد به خواندن مقاله شما برای مشخص نمودن اشتباهات املایی، دستور زبان و نگارشی و بررسی یکنواختی در نگارش مقاله، مباحث مربوط به فونت و سبک های رفرنس نویسی می‌پردازد.

    ✅ طبیعتا بعد از ویراستاری علمی، گویا مقاله شما یکبار قبل از سابمیت مقاله به دست داوران رسیده و نکات ضعف و قوت آن برای شما مشخص شده است. با رفع و تقویت نقاط ضعف مقاله، شما دارای نسخه نهایی قوی از مقاله خود آنهم در مرحله قبل از ارسال خواهید شد. طبیعتا بازخوردهایی که ویراستاران علمی متخصص از کار شما می‌دهند، در آینده باعث خواهند شد که بیشتر به آن نکات توجه کنید و منابع چالش برانگیز در نگارش مقاله را بشناسید. برای مثال، یکی از منابع بحث برانگیز بخش متدولوژی مقاله است. هرچه قدر بیشتر بازخورد از افراد متخصص دریافت نمایید تبدیل به یک فرد ماهر در نگارش بخش متدولوژی خواهید شد.

    ✅ وقتی شما مجله خارجی برای چاپ مقاله خود انتخاب می‌کنید، علاوه بر تخصص در رشته خود به یک تخصص دیگر در زبان مورد استفاده برای نگارش نیز نیازمند خواهید بود. ویراستار علمی، از واژگان اختصاصی رشته شما آگاهی دارند و در صورت استفاده ناصحیح، آنها را گوشزد خواهند نمود. علاوه بر ویراستاری علمی، احتمالاً شما نیازمند یک ویراستار متخصص زبان خواهید بود. در صورتی که ویراستار متخصص علاوه بر تخصص در رشته شما به زبان انگلیسی نیز تخصص داشته باشد ایده‌آل‌ترین شرایط ممکنه رقم خواهد خورد.

    ✅ حتی اگر شما مقاله‌تان را چندین و چند بار خوانده‌اید و تمامی مشکلات آن را رفع و رجوع کرده‌اید و یا اینکه خود یک متخصص در حیطه ویراستاری علمی هستید و خود را بی نیاز از ویراستاران دیگر می‌دانید ما به شما توصیه می‌کنیم حتماً و حتماً مقاله خود را قبل از ارسال به دست ویراستاران متخصص بسپارید تا آنها برای شما خطاهایی را روشن سازند که بعد از چندین بار خواندن، ندیده‌اید.

    ✅ بهترین روش یادگرفتن بازخوانی و ویراستاری آن است که شما قبلا چندین بار مقالات خود را در معرض ویراستاری و بازخوانی قرار داده‌اید و تمامی نکات مطرح شده را در مقاله خود اصلاح نموده‌اید. بعد از چندین و چند بار تجربه، شما به صورت اتوماتیک با فرآیند بازخوانی و ویراستاری علمی آشنا می‌شوید و از انجام همین فرآیند برای دیگران می‌توانید درآمدزایی داشته باشید.

    ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی

    ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی
    ویرایش فنی مقاله

    انواع ویرایش مقاله علمی پژوهشی

    • ویرایش فنی.
    • ویرایش زبانی.
    • ویرایش تخصصصی

    ویرایش فنی مقاله

    این مرحله از کار، شامل تمام یا بخشی از موارد زیر می باشد :

    به کارگیری قواعد رسم الخط، نشانه های فصل، پاراگراف بندی، تنظیم ارجاعات، یک دست کردن ضبط ها و اصطلاحات، مشخص کردن عناوین یا واژه ها و عبارات و اصطلاحات، به دست دادن ضبط لاتینی نام ها یا معادل فرنگی اصطلاحات فنی، تعیین محل تصاویر و اشکال و جدول ها، مراعات شیوه های مناسب برای معرفی مشخصات کتاب شناسی، تهیه ی فهرست مندرجات، فهرست تفصیلی، واژه نامه و فهرست های دیگر. تنظیم صفحه ی عنوان و صفحه ی حقوق، اعراب گذاری های لازم، تبدیل مقیاس ها و سنوات. تنظیم و تهیّه ی مقدمه ی ناشر (در صورت لزوم) از وظایف ویراستار است.

    ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی

    ضرورت ویرایش تخصصی مقاله علمی پژوهشی
    ویرایش زبانی مقاله

    ویرایش زبانی و ساختاری مقاله

    شامل اصلاح خطاهای دستوری، رفع حشو و زواید، اصلاح واژگان و تعبیرات و ساختار جملات، تصحیح خطاهای منطقی.

    ویرایش تخصصی مقاله

    شامل اصلاح معایب و مسامحات و بی دقتی های عملی و فنی که معمولاا به کمک متخصصان انجام می گیرد.

    اصولا برای مقالات علمی که به منظور پذیرش مقاله و چاپ در مجلات معتبر داخلی و خارجی نگارش شده اند ، ویرایش فنی و همچنین ویرایش تخصصی صورت توصیه می شود . نویسنده مقاله باید ویرایش تخصی مقاله خود را که از نظر محتوایی و مطالب است خودش انجام دهد با اشرافیت تمام به موضوع مقاله خود چندیدن بار مقاله را مورد مطالعه قرار دهد و هرجا که نیاز باشد مطلبی اضافه گرد و یا نحوه بیان آن تغییر گردد و یا همچنین مطالبی حذف گردند را مورد بررسی قرار دهد .

    ✅ اما درخصوص بخش ویرایش فنی مقالات می توانید از متخصصان این امر کمک بگیرد زیرا این بخش از تخصص او خارج است و ویراستار متخصص که چندین سال است تخصص ویرایش و ویراستاری و فرمت بندی مقالات را دارد باید این عمل را انجام دهد .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)