قوانین نوشتن بخش نتیجه در مقاله علمی پژوهشی

قوانین نوشتن بخش نتیجه در مقاله علمی پژوهشی
  • قوانین نوشتن بخش نتیجه در مقاله علمی پژوهشی : بخش نتایج چیست و چه کاربردی دارد؟ بخش نتایج یک مقاله علمی پژوهشی نشان دهنده یافته های کلیدی یک مطالعه از روش های جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است . این یافته ها را به شیوه ای منطقی و بدون تعصب یافته های   نویسنده  را بدون تفسیر شخصی  ارائه می دهد و خواننده را برای تفسیر و بررسی بعداً در بخش بحث مورد بحث قرار می دهد . هدف اصلی بخش نتایج ، تقسیم داده ها به جملاتی است که اهمیت آن ها را برای سوالات و دلایل تحقیق نشان می دهد . بخش نتایج در اکثر مقالات علمی به ترتیب  در بخش سوم قرار می گیرد این بخش بعد از بخش روش های تحقیق و قبل از بخش بحث ارائه می شود  – اگرچه نتایج و بحث در بسیاری از مجلات با هم ارائه می شوند ، این بخش در پاسخ به سوال این که در تحقیقات خود چه یافته اید ارائه می گردد . این روش همه در چاپ مقاله علمی پژوهشی و هم چاپ مقاله isi صحیح است.

    بخش نتایج مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی است ؟

    بخش نتایج باید فقط شامل یافته های مطالعه شما باشد . یافته ها عبارتند از :

    داده های ارائه شده در جداول ، نمودارها و اشکال دیگر (می توان بین متن تحقیق یا در یک صفحه جداگانه درج کرد )

    تجزیه و تحلیل متنی داده ها که معنی آن را در قالب جمله توضیح می دهد

    فرایند جمع آوری داده ها به کار گیری کارمند حین تحقیقات و یا همکاری ها .

    اگر دامنه مطالعه وسیع یا چند متغیره باشد ، یا اگر متدولوژی مورد استفاده تنوع گسترده ای از نتایج مختلف را به همراه داشته باشد ، نویسنده فقط باید به نتایج مربوط به سوالات تحقیق  که در مقدمه بیان شده است ، استناد کند .

    به عنوان یک قاعده کلی ، هرگونه اطلاعاتی که یافته ها یا نتیجه گیری مستقیم مطالعه را ارائه ندهد ، باید از این بخش حذف شود . توضیحات و تفسیر این نتایج باید از نتایج حذف شود مگر این که نویسنده ، مجله یا مشاور از آن ها بخواهد نتایج و بحث ها را ترکیب کنند .

    مرحله به مرحله بخش نتیجه را بنویسید .

    از آن جا که هر مطالعه منحصر به فرد است ، هنگام طراحی یک استراتژی برای ساختاربندی و نوشتن یک نتیجه ی  مقاله تحقیقی با ارائه یافته ها ، هیچ رویکردی وجود ندارد . محتوا و طرح بندی این بخش با توجه به حوزه خاص تحقیق ، طراحی و روش های خاص مطالعه و دستورالعمل های مجله هدف و ویراستاران آن تعیین می شود . با این حال ، بسیاری از مراحل زیر می تواند برای تولید نتایج یک تحقیق علمی مورد استفاده قرار گیرد و برای محققانی که مقاله ای را برای چاپ آماده می کنند یا نیاز به یادآوری در مورد نحوه تنظیم بخش نتایج دارند ، ضروری است .

    قوانین نوشتن بخش نتیجه در مقاله علمی پژوهشی

    قوانین نوشتن بخش نتیجه در مقاله علمی پژوهشی

    مرحله  ۱:

    به دنبال دستورالعمل  یا دستورالعمل هایی باشید که توسط مجله یا ناشر مورد نظر به نویسندگان ارائه شده است و به ویژه مقاله های تحقیقاتی منتشر شده را که حاوی موضوعات ، روش ها یا نتایج مشابه تحقیق هستند ، بخوانید .

    دستورالعمل ها اغلب الزامات خاصی را برای بخش نتیجه گیری یا یافته ها مشخص می کنند و مقالات منتشر شده نمونه های محکمی از رویکردهای موفق را ارائه می دهند .

    به محدودیت های طولانی مدت محتوا توجه کنید . به عنوان مثال ، بسیاری از مجلات به بخش های نتایج و بحث جداگانه نیاز دارند ، در حالی که برخی دیگر مجبور نیستند  –  مقالات علمی پژوهشی که صرفا بر اسا علاقه انجام می شود  اغلب حاوی نتایج و نظرات در همان بخش ( ” نتیجه گیری و بحث ” ) هستند .

    خواندن اهداف و محدوده بخش ” راهنمای نویسندگان ” مجله و درک علایق خوانندگان آن در آماده سازی نوشتن بخش نتایج بسیار ارزشمند خواهد بود .

    مرحله ۲ :

    نتایج تحقیقات خود را بر اساس الزامات مجله ارزیابی کنید و نتایج خود را فهرست بندی کنید .

    به سوالا ت و اهداف تحقیق خود تمرکز کنید و آن ها را در نظر بگیرید حتی اگر غیرمنتظره باشند یا ایده ها و فرضیه های شما را پشتیبانی نکنند .

    فهرست بندی یافته های خود  –  از سرفصل های فرعی برای ساده سازی و شفاف سازی گزارش خود استفاده کنید . این به شما کمک می کند تا هنگام نوشتن از جزئیات بیش از حد و جانبی اجتناب کنید ، و همچنین به خواننده شما کمک می کند یافته های شما را بفهمد و به خاطر بسپارد .

    تصمیم بگیرید که چگونه نتایج خود را ساختار بندی کنید . می توانید ترتیب بر نتایج تجربی و سایر یافته ها به ویژه مربوط به سولات و فرضیه های تحقیق را با نتایج خود مطابقت دهید یا آن ها را به ترتیب داده شده در قسمت روش ها ترتیب دهید . یک ترتیب زمانی ، حتی یک سلسله مراتب مهم ، یا یک گروه بندی معنی دار از موضوعات یا مقوله های اصلی می تواند موثر باشد . هنگام انتخاب ساختاری برای ارائه یافته های خود ، مخاطبان ، شواهد و مهم تر از همه ، اهداف تحقیق خود را در نظر بگیرید .

    مرحله ۳ :

    شکل ها و جداول را برای ارائه و نشان دادن داده های خود طراحی کنید .

    جداول و شکل ها باید به ترتیبی که در متن اصلی مقاله آمده است شماره گذاری شوند .

    اطلاعات موجود در شکل ها باید نسبتاً خود گویا ( با کمک عنوان ) ، حاوی کلیه تعاریف و سایر اطلاعات لازم برای خوانندگان برای درک یافته ها بدون خواندن کل متن باشد .

    از جداول و ارقام به عنوان نقطه کانونی برای بیان یک داستان روشن و آموزنده در مورد تحقیقات خود استفاده کنید و از تکرار آن خودداری کنید . با این حال ، به خاطر داشته باشید که اعداد نمی توانند جایگزین آن ها در هنگام شفاف سازی و تقویت متن شوند .

    مرحله  ۴:

    بخش نتایج را با استفاده از یافته ها و ارقامی که ویرایش کرده اید آماده کنید .

    هدف این است که این اطلاعات پیچیده را تا حد امکان واضح و دقیق منتقل کنیم . عبارات و جملات دقیق و جمع و جور بیشتر موثر هستند .

    سوالات تحقیق خود را مجدداً بیان کنید یا هدف خود را جلب توجه خوانندگان بر آن چه که نتایج تلاش می کنند نشان دهند . همچنین ایده خوبی است که یافته های کلیدی را در انت های این بخش خلاصه کنید تا گذار منطقی به نظرات و بحث های بعدی ایجاد شود .

    سعی کنید صدای گذشته و فعالی را بین یافته ها منتقل کنید ، زیرا تحقیقات قبلاً انجام شده است ونتایج  معمولاً روشن است . این اطمینان می دهد که توضیحات شما واضح و منطقی است .

    مطمئن شوید که اصطلاحات یا اختصارات خاصی که در اینجا استفاده می کنید در مقدمه تعریف و توضیح داده شده است .

    مرحله ۵ :

     پیش نویس خود را مرور کنید . نتایج را ویرایش و تجدید نظر کنید تا زمانی که آن ها را دقیقاً همانطور که می خواهید به خوانندگان شما منتقل شود گزارش دهید.

    صحت و سازگاری همه داده ها و همه عناصر بصری موجود را دوباره بررسی کنید .

    پیش نویس خود را با صدای بلند بخوانید تا خطاهای زبان ( گرامر ، املا و جمله بندی  ) ، جملات ناخوشایند و انتقال های گمشده را متوجه شوید .

    اطمینان حاصل کنید که نتایج شما به بهترین نحو برای تمرکز بر اهداف شما ارائه شده و خوانندگان را برای نظرات ، ملاحظات و توصیه ها در بخش بحث نتایج آماده می کند . در حالی که منتظر بخش های بحث و نتیجه گیری هستید ، مجدداً به مقدمه و پیشینه مقاله نگاه کنید تا مطمئن شوید که نتایج شما سازگار و موثر است .

    به دنبال راهنمایی های بیشتری در مورد مقاله خود باشید . خوانندگان دیگر را بیابید تا به بخش نتایج شما نگاهی بیندازند و ببینند آیا می توان آن را به هر نحوی بهبود ببخشید . همسالان ، اساتید یا متخصصان واجد شرایط می توانند بینش ارزشمندی ارائه دهند .

    منبع :

    https://wordvice.com.tr/writing-the-results-section-for-a-research-paper/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)