ایران دو درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند

ایران دو درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند
  • ایران دو درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند : معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: کشور از نظر کمی و کیفی مقالات در وضعیت خوبی قرار گرفته و حدود ۲ درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند.

    غلامحسین رحیمی عنوان کرد: دانشگاه‌های دولتی باید نقش مهمی در توسعه علمی و مشارکت خوبی در مقیاس بین‌المللی داشته باشند. علاوه بر این در سطح منطقه در زمینه توسعه فناوری هم مشارکت داشته باشند و دانشگاهی که از این ویژگی‌ها برخوردار شد، باید چنین نقش‌پذیری‌هایی داشته باشد.

    ایران دو درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند

    خوشبختانه دانشگاه صنعتی قوچان دارای رشته‌هایی است که همگی فنی است. همچنین این دانشگاه در مسیری واقع‌ شده که صنایع زیادی دارد و این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا به کمک آن‌ ارتباطی قوی با صنایع برقرار کند و بتواند در جهت رفع نیاز صنایع به‌ موازات دانشگاه‌های سراسر استان بکوشد.

    رحیمی در ادامه تصریح کرد: به‌رغم این‌که این دانشگاه از نظر علمی بسیار خوب درخشیده و اساتید این دانشگاه توانستند مقالات خوبی را باکیفیت بالا در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ کنند اما تجهیزات متناسب با نیازهایی که رشته‌های فنی دارند، در این دانشگاه تامین نشده است که بخشی از این تجهیزات باید توسط وزارت علوم و بخشی توسط درآمدهای دانشگاه و بخشی به‌ صورت مشارکتی با صنایع تامین شود.

    وی با اشاره به فعالیت بخش تحقیق و توسعه در برخی از دانشگاه‌های کشور، گفت: این بخش هم برای دانشگاه‌ها و هم برای صنایع بسیار مفید است چون دانشگاه در آن زمینه مجهز می‌شوند و دانشجویان دوره کارورزی را در همان واحد تحقیق و توسعه می‌گذرانند. همچنین صنعت هزینه زیادی را برای ایجاد واحد تحقیق و توسعه انجام نمی‌دهد.

    مجموعه مدیریت شهری نسبت به توسعه دانشگاه صنعتی بی‌تفاوت است

    معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان این نکته که مجموعه مدیریت شهری در قوچان نسبت به توسعه دانشگاه صنعتی بی‌تفاوت است، عنوان کرد: مجموعه مدیریت در شهرستان قوچان باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

    وی ادامه داد: عمده مراکز رشد دانشگاه‌ها به کمک پارک جامع استان پدید آمده‌اند و شهرها در توسعه و تاسیس آن اهتمام زیادی داشته‌اند که لزوما مالی نبوده است و با توجه به این‌که مسیر قوچان به مشهد صنعتی و پر پتانسیل است از مدیران شهر خواهش می‌کنم اهتمام جدی داشته باشند و ریاست دانشگاه جلسه‌ای جدی با مدیران شهری برگزار کند زیرا در قضاوت ما در وزارت علوم برای آینده بسیار مؤثر است.

    ایران دو درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند

    ایران دو درصد مقالات علمی جهان را تولید می‌کند

    کسب رتبه ۱۵ جهان در تولید مقالات علمی

    رحیمی در ادامه با بیان این که کشور از نظر کمی و کیفی مقالات در وضعیت خوبی قرار گرفته است، عنوان کرد: کشور ایران یک درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد و حدود ۲ درصد مقالات علمی جهان توسط ما تولید می‌شود و در بین همه کشورهای جهان رتبه کشور از نظر تولید کمی مقاله ۱۵ است و رتبه کیفی برای اولین بار به ۱۵ رسیده است.

    وی با بیان این نکته که ایران در حوزه علوم نانو رتبه ۵ جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: آنچه مهم است تبدیل دانش به توسعه فناوری است که این امر در سال‌های اخیر با توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری و واحدهای فناورانه مراکز نوآوری و ارتباط این مراکز با جامعه و صنعت در حال انجام است.

    معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف با بیان این که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دو دسته گنجانده می‌شوند، گفت: دسته‌ای از دانشگاه‌ها به تقاضای اجتماعی پاسخ می‌دهند و هیچ حدی در پذیرش دانشجو ندارند و دسته دوم دانشگاه‌هایی هستند که نقش‌پذیری در توسعه علم و فناوری کشور و مشارکت در تولید علم جهانی دارند که به این دانشگاه‌ها هر تعداد دانشجو و هر تعداد رشته داده نمی‌شود و این‌ یکی از مأموریت‌های ساماندهی آموزش عالی به‌ حساب می‌آید و دانشگاه صنعتی قوچان در دسته دوم قرار دارد.

    تخلف در پایان‌نامه و رساله برخی از دانشجویان

    وی در ادامه با اشاره به تخلف در پایان‌نامه و رساله برخی از دانشجویان، بیان کرد: اگر مشخص شود یک پایان‌نامه یا رساله بعد از دفاع جعلی بوده یا کپی شده و یا اقتباسی وسیع از یک اثر دیگر در مراحل نوشتن آن انجام‌ شده باشد به نظر من اولین مقصر آن استاد راهنماست که باید برخورد جدی با وی صورت بگیرد چون متوجه تقلب نشده است بعد از آن باید با هیئت‌ داوران، مدیریت دانشکده، رئیس دانشگاه و خود دانشجو برخورد شود.

    رحیمی گفت: در همین راستا شورای مستقیمی به ریاست وزارت علوم برای برخورد با متخلفان رساله و پایان‌نامه‌ها ایجادشده است تا رسیدگی به تخلفات و نوع برخورد با خاطیان در آن بررسی شود.

    منبع:خبرگزاری ایسنا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)

    13 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

    order quetiapine 100mg generic – order sertraline 50mg online cheap buy generic eskalith online

    buy clozapine generic – order aceon pepcid 40mg drug

    retrovir usa – biaxsig uk buy allopurinol

    glucophage order – order lamivudine pill order lincomycin 500 mg

    furosemide uk – buy captopril generic capoten 120mg oral

    order valtrex 500mg pill – order nemasole generic buy zovirax without prescription

    buy ciplox 500 mg pill – trimox order online
    erythromycin 250mg cheap

    flagyl order – buy oxytetracycline no prescription buy generic zithromax over the counter

    buy cipro 1000mg online cheap – augmentin 375mg drug order augmentin 1000mg without prescription

    baycip order online – augmentin where to buy buy amoxiclav pills

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *