آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟

آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟
  • آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید مهم‌ترین عاملی که بر امتیاز یک مقاله تأثیر می‌گذارد، نوع مجله‌ای است که در آن به چاپ می‌رسد. دانشجویان باید با ارزیابی واقع‌ بینانه از کیفیت مقاله خود، آن را به مجلات مرتبط و در سطح مقاله خود ارسال کنند زیرا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان نمی باشد. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفته ایم در این مقاله درباره اینکه آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟ یا خیر مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید:

    آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟

    در مقالات گذشته برای شما بیان کردیم که مجلات برای چاپ مقاله انواع مختلفی دارند که به دو دسته اصلی دارای هزینه و عدم پرداخت هزینه تقسیم می شوند یعنی مجلاتی که برای چاپ مقاله شما هزینه ای را دریافت می کنند و مقالاتی که برای چاپ مقاله شما هیچ هزینه ای از شما نمی گیرند حال با توجه به نوع مجله برخی از این مجلات دارای اعتبار بالایی بوده و برخی دیگر نیز بی اعتبار می باشند. خود مجلات پولی نیز به چند دسته نقسیم میشوند: مجلات پولی معتبر دارای ایمپکت فکتور ، مجلات پولی بدون ایمپکت و با اعتبار پایین ، مجلات پولی بی اعتبار. پولی بودن به هیچ وجه به معنی بی اعتبار بودن نیست. خیلی از مجلات معتبر هستند که charge دارند. عموما یه سری مجلات هستند که در یه فیلد خاص شناخته شده هستند و اعتبار دارند حالا اگر هم خیلی معتبر نباشند دارای یک سری شاخص هایی هست که به این مسئله کمک می کنند. پس با بررسی همین موضوع به این نکته پی می بریم که ساختار مجلات برای چاپ مقاله یکسان نمی باشد و اما موارد دیگری نیز می باشد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم:

    • اسکوپ مجله

    اسکوپ مجله می‌تواند گسترده باشد، از مجلاتی که تمامی موضوعات را چاپ می‌کنند تا مجلاتی که به شدت در حیطه‌های خاص محدود شده‌اند. معمولاً، مجلات مقالاتی را که در یک حوزه خاص هستند چاپ می‌کنند. حتی در یک حوزه خاص، مجله ممکن است بر یک جنبه از آن حوزه تمرکز کند.

    • نوع مقاله

    برای چاپ مقاله خود باید بررسی کنید که آیا مجله هدف شما امکان چاپ نوع مقاله‌ای که آماده کرده‌اید را دارد یا خیر. اگر مقاله شما یک مقاله مروری است، مطمئن شوید که آن مجله مقاله مروری نیز چاپ می‌کند. حتی اگر اسکوپ مجله با موضوعیت مقاله شما یکسان باشد، اگر نوع مقاله شما با انواع مقالاتی که آن مجله می‌پذیرد هماهنگ نباشد، مجله مقاله شما را پذیرش نخواهد کرد. پس ساختار همه ی مجلات برای چاپ مقالات یکی نمی باشد و باید متناسب با موضوع مقاله به دنبال مجله معتبری برای چاپ بود.

    آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟

    آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟

    • هدف مخاطبان و خوانندگان

    چاپ صرف مقاله مهم نیست بلکه مقاله شما باید خوانده شود. اینکه مقاله شما در معرض خوانندگان واقعی و دلخواه شما قرار بگیرد بهتر است تا اینکه در معرض خوانندگانی با وسعت زیاد قرار گیرد. اگر یافته‌های مقاله شما برای خیل عظیمی از خوانندگان مفید باشد، باید مجله multidisciplinary یا چند رشته‌ای انتخاب کنید تا به خوانندگانی با گسترده تخصصی وسیعتری دست بیابید. اما اگر موضوع و یافته‌های مقاله‌تان بسیار تخصصی و خاص یک رشته است شما می‌باید با انتخاب مجله‌ای خاص با اسکوپ خاص، یافته‌های خود را با خوانندگانی در اشتراک گذارید که برای آنها جذابیت خواهد داشت. پس با توجه به ساختار مقاله خود برای چاپ آ باید مقاله ای ر انتخاب کنید که هدف مخاطبان و خوانندگان آن نیز مشخص باشد.

    • اختلاف میزان بازدید مجله

    میزان بازدید مجله و معروفیت آن می‌تواند تعداد دفعات بازدید از مقاله شما را بالاتر ببرد.پس ساختار همه ی مجلات در میزان بازدید یکسان نمی باشد و هرچه مقاله که انتخاب کرده اید میزان بازدیدش بیشتر باشد این اتفاق می‌تواند میزان استنادات از مقاله شما را افزایش دهد. همین که مجله را انتخاب کردید باید ببینید در کدام منابع ایندکس می‌شود. قطعاً اگر یک مجله در منابع مختلفی ایندکس شود میزان محبوببیت و معروفیت آن بالاتر می‌رود. در وب سایت همه مجلات گزینه‌ای با نام index وجود دارد که می‌توانید برای اطلاع از اینکه مجله مذکور در کدام منابع ایندکس می‌شود به آن رجوع کنید.

    • تفاوت در مدت زمان پذیرش و چاپ مقاله

    اگر شما بخواهید مقاله‌تان در یک تاریخ و بازه زمانی خاص چاپ شود، منطقی و عقلانی است که شما به مدت زمان چاپ و پذیرش مقاله مندرج در مجله نیز توجه کنید. مجله‌ای که هر ماه اقدام به چاپ مقاله می‌کند، احتمال زیاد مدت داوری کوتاهتری نسبت به مجله‌ای دارد که به صورت فصلنامه چاپ می‌شود. مجلات اوپن اکسس گزینه بسیار مناسب برای افرادی هستند که در نظر دارند مقاله‌شان را در مدت کوتاهی چاپ کنند (تعیین درصد پذیرش و مدت زمان تقریبی داوری مجلات).

    انتخاب مجله برای چاپ مقاله

    دانشجویان بعد از نگارش مقاله خود به دنبال بهترین مجله برای چاپ اثر علمی خود می‌گردند. اغلب پیدا کردن یک مجله مناسب پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بسیاری از محققان پیدا کردن مجله مناسب را با بهترین و با کیفیت ترین مجله موجود در حیطه علمی انها اشتباه می‌گیرند. منظور از بهترین مجله آنست که محقق مقاله خود را به مجله‌ای ارسال نماید که اولاً با حیطه مورد پژوهش وی هماهنگ باشد و دوم آنکه فرآیند پذیرش و چاپ بر اساس قدرت و کیفیت مقاله مورد قبول محقق باشد .

    آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟

    آیا ساختار همه مجلات برای چاپ مقاله یکسان است؟

    ژورنال برای چاپ مقاله

    درحال حاضر تعداد زیادی ژورنال علمی در سراسر دنیا وجود دارد که تحت نظر موسسات علمی معتبر تاسیس شده اند. از این رو هر ساله تعداد زیادی مقاله برای این ژورنال ها ارسال می شوند. حجم مقالات به اندازه ای زیاد است که هر یک از این ژورنال های معتبر برای چاپ مقاله اصول خاص خود را داشته و سعی می کنند مقالاتی که سطح علمی بالایی دارند را برای چاپ در ژورنال خود انتخاب کنند. به همین علت رقابت سطح بالایی در بین محققان وجود دارد و همه سعی می کنند مقاله خود را در بهترین ژورنال به چاپ برسانند.

    انتخاب ژورنال مناسب تاثیر بسیار زیادی در پذیرش یا عدم پذیرش مقاله شما دارد. برای مثال اگر ژورنالی را انتخاب کنید که دارای ضریب تاثیر بالایی است و مقاله شما در سطح متوسط قرار داشته باشد، قطعا مقاله توسط مجله انتخاب شده پذیرفته نخواهد شد. پس بهتر است از میان ژورنال های معتبر برای چاپ مقاله، مناسب ترین را انتخاب کنید.

    هزینه چاپ مقاله در مجلات داخلی

    هزینه چاپ مقالات هم می‌تواند نرخ‌های متنوعی برای‌تان داشته باشد. بعضی از نشریات داخلی و خارجی کاملا رایگان هستند. یعنی نیازی به پرداخت هزینه چاپ و انتشار در آنها وجود ندارد. اما برخی دیگر قیمت‌هایی برای انتشار آثار از شما دریافت می‌کنند.
    شاخص قیمتی برای پرداخت هزینه وجود دارد. برای نشریات داخلی این مبلغ از حول ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۲ تا ۳ میلیون تومان هم می‌رسد. البته شاید مبالغی بیشتر یا کمتر از این بازه قیمتی هم در میان مجلات مختلف اعلام شود. باید برای آگاهی از این موضوع هم به وبسایت مجلات مختلف مراجعه کنید.

    هزینه چاپ مقاله در مجلات خارجی

    هزینه انتشار مقالات در ژورنال‌های خارجی به مراتب بیشتر است. این هزینه به شکل ارزهای خارجی دریافت می‌شود و از این رو هم کمی با چالش روبه‌رو خواهید بود. چون باید ریال را به دلار و ارزهای خارجی دیگر بدل کنید و از طریق درگاه‌های پرداخت بین‌المللی، کارت‌های اعتباری خارجی یا دوستان و آشنایانی که حساب‌هایی در بانک‌های خارجی دارند، هزینه را پرداخت نمایید. مبلغی هم که برای چاپ مقاله‌تان در ژورنال‌های خارجی باید بپردازید، چیزی حدود ۵ -۶ تا ۱۰ میلیون تومان است. البته این نرخ‌ها هم تقریبی هستند و می‌توانند بیشتر یا کمتر محسوب شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)