تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی

تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی
  • تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی : مقاله علمی پژوهشی با طرح یک سوال یا درک یک خلا علمی آغاز می شود. مقاله علمی پژوهشی مسئله ای را با روش ها و متدهای خاصی بررسی می کند و نتایج تحقیقات را در قالب دستاورد در اختیار خوانندگان دیگر قرار می دهد. چاپ مقاله علمی پژوهشی امتیاز بالایی برای دانشجویان برای اخذ پذیرش در سایر دانشگاه های خارجی دارد. برای چاپ مقاله علمی پزوهشی نیاز است که راهنما و کاربلدی همراه شما باشد تا مشکلات و چالش های راه را بشناسد و به شما در رفع موانع کمک کند. متخصصان ما در موسسه چاپ مقاله هدف ریسرچ در زمینه چاپ مقاله علمی پژوهشی سابقه درخشانی دارند و با تکیه بر دانش خود همراه شما در این راه خواهند بود. حال برای درک تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی باید با ایده های شروع تحقیق، روش تحقیق و متدهای جمع آوری داده درباره آن ها بپردازیم.

    مقاله علمی ترویجی چیست؟

    مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات، با هدف بیان دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فنی به زبانی ساده فعالیت می کند. مقالات علمی ترویجی برای دانشجویان، مخترعین، دانش اموزان دبیرستانی و دانش پژوهان ارائه می شود.

    مقاله علمی ترویجی اطلاعات مربوط به یک حوزه خاص را در یک محدوده زمانی بررسی می کنند و در قالب مقاله نمایش می دهند. مقاله علمی ترویجی خلاصه ای مقالات علمی است اما ساختار و سازماندهی خاص خود را دارد و دریافتی هایش را از منبع در قالب یک مقاله نو ارائه می دهد.

    این نوع از مقالات تفسیر و تحلیلی جدید از کارهای قبلی  را ارائه می دهند و حتی اطلاعاتی جدید را با مفاهیم قبلی در می آمیزند. محتوای مقاله علمی ترویجی می تواند سیر جریان پیشرفت فکری یک حوزه تخصصی را بررسی کند و نتایج را در قالب مقاله علمی ترویجی ارائه دهد. مقاله های مروری، ترجمه ای و تحلیلی از انواع مقاله علمی ترویجی هستند.

    مقاله علمی پژوهشی چیست؟

    مقاله پژوهشی یک مقاله علمی است که بر اساس تحقیقات اصلی نویسنده آن در مورد یک موضوع خاص و تجزیه و تحلیل همراه با تفسیر یافته های تحقیق است. موضوع مورد بررسی در مقالات علمی پژوهشی جدید و بدیع هستند و در نتیجه یافته های آن نیز نو و جدید هستند. مقاله علمی پژوهشی نوعی از مقالات هستند که توسط محققین، اساتید و داشنجویان برای ارتقای علمی، پر کردن رزومه و امتیاز بالاتر برای اپلای نوشته می شود. مقالات علمب پژوهشی اعتبار زیادی دارند. این نوع مقالات در مجلات خارجی و داخلی چاپ می شوند. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی باید شرایط خاصی را رعایت کنید و مقاله شما در چارچوب تعریف شده مجله مورد نظرتان بگنجد.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله علمی ترویجی

    همانطور که گفتیم موضوع مقاله علمی پژوهشی جدید و همراه با ایده ای نو است. روش تحقیق در مقالات علمی پژوهشی نوآورانه و بنا بر نظر نویسنده است. در حالیکه مقاله علمی ترویجی ایده ای نو را دنبال نمی کند.

    مقالات علمی ترویجی مروری بر ادبیات گذشته یک مبحث و سلسه پیشرفت علمی یک موضوع است. لذا روش پزوهش در مقاله علمی پژوهشی با ایده ای جدید نیست و حاصل از نتیجه گیری چند مقاله در یک حوزه خاص است.

    نویسنده مقاله علمی ترویجی می تواند نتایج تحقیقات قبلی را طبق نظر خود تسیر کند. هدف مقاله علمی ترویجی ارائه یک دید کامل از مجموع تحقیقاتی که در زمینه خاصی انجام شده است برای خوانندگان است.

    در مقابل نویسنده مقاله علمی پژوهشی با بررسی مسائل روز و علاقه خود به موضوعی نو دست می یابد و با هدف پاسخ به سوالات بی پاسخ در ان حوزه تحقیقات خود را شروع می کند.

    در میان مجلات داخلی، بالاترین درجه نشریات را مقالات علمی پژوهشی دارند و مقالات علمی ترویجی در رتبه بعدی قرار می گیرد. ساختار مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی تفاوت چندانی ندارند اما هدف ان ها همانطور که گفتیم با هم متفاوت است.

    درنهایت می توانیم بگوییم مقاله علمی ترویجی با هدف  گردآوری نتایج تحقیقات پیشین نقش آفرینی می کند.

    برای چاپ مقاله علمی پژوهشی باید از روش های مختلف برای دست یابی به داده استفاده کرد اما برای نگارش یک مقاله علمی ترویجی لازم است از منایع متعدد موجود، داده های خود را گردهم آورید.

    جالب است بدانید در واقعیت اعتبار یک مقاله به مجله ای که در آن چاپ می شود نیز بستگی دارد. ممکن است در مواردی مقاله ای علمی ترویجی در زورنالی با سطح اعتبار بالاتر نسبت به یک مقاله علمی پژوهشی چاپ شود. پس توجه به این فاکتور در درجه دادن به مقالات مهم است.

    چاپ مقاله علمی پژوهشی

    محققان و نویسندگان پس از نگارش مقاله علمی پژوهشی، قصد دارند آن را در یک مجله معتبر و با ایمپکت فکتور بالا چاپ کنند تا در دسترس محققین و دانش پژوهان بیشتری قرار گیرد. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات، باید هدف مجله را بررسی کنید. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی باید مدت زمانی را در انتظار نظر داروان صبر کنید. پس از اظهار نظر کاربران با نظر ادیتور مجله، تصمیم به چاپ یا رد مقاله شما گرفته می شود. برای تسریع چاپ مقاله علمی پؤوهشی باید استاندارد های مجله را در حد بالایی رعایت کنید. موسسه چاپ مقاله هدف ریسرچ با همراهی متخصصان و کارشناسان در این زمینه همراه شما در این مسسیر پر چالش خواهد بود.

    انواع مقاله علمی ترویجی

    همانطور که ذکر شد در مقالات علمی ترویجی، مطلبی به علم و دانش اضافه یا کم نخواهد شد. نویسنده این نوع مقالات ایده خود را ار مقالات و تحقیقات پیشین دریافت می کنند. با این وجود، به روش های خاصی می توان این اطلاعات را گرد هم آورد. انواع مقالات علمی ترویجی را در پایین بررسی می کنیم.

    مقالات علمی ترویجی مروری:  این نوع مقالات مروری بر مقالاتی است که در مدت ها قبل نوشته شده است و با بررسی نتایج، مقاله ای جدید را گردآوری می کند.

    مقالات علمی ترویجی ترجمه‌ای: مقاله علمی ترویجی مروری همانطوری که از نامش پیداست، ترجمه ای از مقاله معتبر خارجی است که به زبان بومی ترجمه شده و در اختیا رخوانندگان قرار گرفته است.

    مقالات علمی ترویجی تحلیلی: نویسنده مقاله علمی ترویجی تحلیلی علاوه برگردهمایی نتایج و مطالب سایر مقالات در یک ح.زه خاص، نتایج را تیز تحلیل و بررسی می کند. در ادامه روش تحقیق و نتایج را به زباین دیگر تفسیر کرده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

    در بین این سه نوع مقاله، مقاله تحلیل ارزش علمی بالاتری دارد. مقاله تحلیلی برای رزومه تحصیلی و کاری امتیاز بالایی دارد.

    در نهایت اگر مقاله شما با ایده ای نو و روشی برای جمع آوری داده و همراه با تحلیل بود، قطعا مقاله ای علمی پژوهشی به چاپ خواهد رسید. اما مقاله علمی ترویجی با مطالعه و تحلیل داده های مقاله ای دیگر تکمیل می شود. اگر در مورد تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi  یا تفاوت مقاله علمی پژوهشی با اسکوپوس سوالی دارید پیشنهاد می کنیم حتما این دو لینک را مطالعه کنید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    4/5 (1 نظر)