دانشجویان دکتری چگونه در سطح بین‌المللی موفق می‌شوند؟

دانشجویان دکتری چگونه در سطح بین‌المللی موفق می‌شوند؟
  • دانشجویان دکتری چگونه در سطح بین‌المللی موفق می‌شوند؟ تیم‌سازی باید یکی از اولویت‌های دانشجویان دکتری باشد، چرا که مجامع علمی جهان افراد را با تیم‌های همکارشان می‌شناسند. دکتری مقطعی پرچالش برای دانشجویان است. دورانی که نه تنها برای ورود به آن باید از عهده آزمون، مصاحبه دکتری و چاپ مقاله دکتری برآیند، بلکه باید آماده پژوهش سنگین برای چند سال هم باشند.

    یکی از اشتباهات دانشجویان دکتری این است که تصور می‌کنند، داشتن مدرک دکتری پایانی بر همه سختی‌هاست، در حالیکه اگر به دنبال بهره‌گیری هر چه بهتر از این مقطع تحصیلی هستند، باید انگیزه و سختکوشی را توامان در خود ایجاد کنند.

    عماد صالحی با بیان این که دانشجویان مقطع دکتری نباید گرفتن مدرک را هدف نهایی خود بداند، اظهار کرد: یادگیری و برجسته کردن برند شخصی، مهم‌ترین هدف برای یک دانشجوی دکتری است.

    دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد با اشاره به این که بی‌انگیزگی و ناامیدی، دستاورد دانشجویانی است که گرفتن مدرک را هدف خود می‌دانند، افزود: چرا که ممکن است این افراد پس از گرفتن مدرک، نتوانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

    وی با تصریح بر این که اگر هدف اصلی یک دانشجوی دکتری، یادگیری و به روز شدن دانش باشد، می‌تواند در آینده با شغل‌های بیشتری سازگار شود، گفت: افرادی می‌توانند در دوره دکتری موفق باشند که علاوه بر سختکوشی، انگیزه خوبی هم داشته باشند.

    صالحی با بیان این که نگاه یک دانشجوی دکتری به مسائل علمی، باید نقادانه و تحلیلی باشد، یادآور شد: دانشجویان باید فهرستی از کتاب‌های تخصصی خود تهیه کرده و حداقل اطلاعاتی کلی از کتاب و نویسنده آن داشته باشند.

    این دانشجوی دانشگاه آزاد، به روزرسانی فصلی یا ۶ ماهه رزومه را یکی از شروط رزومه خوب برای دانشجو دکتری دانست و افزود:  اگر یک دانشجوی دکتری به دنبال مطرح شدن در سطح بین‌المللی است، حتما باید در کنفرانس‌های داخلی و خارجی رشته خودش شرکت کند.  کنفرانس‌ها، نه تنها آن‌ها را با افراد بزرگ آن رشته آشنا می‌کند بلکه نگاه افراد به موضوعات علمی را هم گسترش می‌دهد.

    وی با اشاره به این که کار تیمی نکته دیگری است که یک دانشجوی دکتری باید مدنظر داشته باشد، گفت: انفرادی کار کردن در فضای علمی جهان، نتیجه خوبی ندارد چون بسیاری از ژورنال‌های علمی، افراد را با تیم‌هایشان می‌شناسند. استفاده از همکلاسی‌ها و استادان در کار علمی، به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند پست دکتری در کشورهای دیگر هم کمک می‌کند. چاپ مقاله یکی از راهکارهای موفقیت در حوزه دکتری می باشد.

    صالحی با تاکید بر این که تدریس یکی از راهکارهایی است که به یادگیری بهتر موضوعات علمی کمک می‌کند، گفت: یک دانشجوی دکتری باید مدام تدریس کند تا فن بیان، زبان بدن و توانایی‌های ارتباطی‌اش ارتقا پیدا کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)