دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی
  • دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی معمولا به مسائل فنی و ویراستاری برمی گردد.  در نگارش مقاله علمی پژوهشی همانطور که در مقالات قبلی صحبت کردیم، به جمع آوری داده ها از آزمایشات و تحلیل روش ها مشغولی هستیم. دلایل فنی ریجکت مقاله علمی پژوهشی عبارتند از: داده های ناقص مانند اندازه نمونه بسیار کوچک یا ضعیف، تجزیه و تحلیل ضعیف مانند استفاده از آزمون های آماری نامناسب یا فقدان آمار. به طور کلی استفاده از روش نامناسب برای پاسخ دادن به فرضیه یا استفاده از روش قدیمی که با روشهای جدیدتر و قدرتمندتر که نتایج قوی تری را ارائه می دهند قابل مقایسه نیست. انگیزه ضعیف تحقیق در مواردی که فرضیه شما روشن یا از نظر علمی معتبر نیست هم از دلایل عدم پذیرش مقاله می تواند باشد. از دلایل مهم دیگر این است که نتیجه گیری های شما به سوالات مطرح شده پاسخ ندهد که باعث می شود مقاله ریجکت شود. در ادامه به دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی به تفصیل خواهیم پرداخت.

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی و یا ریجکت مقاله چیست؟

    رد شدن مقاله در غربالگری فنی

    قبل از اینکه نسخه خطی به سردبیر یا مدیر مسئول یک مجله منتقل شود، تحریریه بررسی های اساسی را انجام می دهد. دلایل اصلی رد مقالات در این مرحله عبارتند از: این مقاله حاوی عناصری است که مشکوک به دزدی ادبی هستند، مقاله در مجله دیگری در دست بررسی است (ارسال همزمان به چندین ژورنال مجاز نیست)، این نسخه فاقد عناصر کلیدی مانند عنوان، لیست نویسندگان و وابستگی ها، متن اصلی، منابع یا شکل ها و جداول است. کیفیت زبان برای انجام بررسی کافی نیست، جداول و شکل ها برای خواندن کاملاً واضح نیستند و در نهایت مقاله با دستورالعمل های نویسنده ژورنال مطابقت ندارد.

    مقاله در دامنه اهداف مجله قرار نمی گیرد

    اگر مقاله مورد توجه و ارزش مخاطبان مجله نباشد، بعید است که پذیرفته شود.  هنگام انتخاب یک ژورنال برای ارسال، همیشه اهداف و دامنه کاری مجله را بخوانید تا از نوع مقالاتی که ژورنال متناسب با اهداف ژورنال است، آشنا شوید. بنابراین نگنجیدن موضوع  و محتوای مقاله شما در اهداف ژورنال باعث رد مقاله علمی پژوهشی خواهد شد.

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

    موضوع تحقیق از اهمیت کافی برخوردار نیست

    باز هم، اگر موضوع مقاله علمی پژوهشی مورد توجه مخاطبان مجله نباشد، احتمالاً مقاله شما رد می شود. ممکن است یاقته های مقاله و تحقیق شما کم اهمیت باشد و به پیشبرد حوزه تخصصی مورد نظر هیچ کمکی نکند.  در این صورت سردبیر ژورنال برای حفظ اعتبار و ارزش مجله از چاپ مقاله علمی پژوهشی شما امتناع می کند. برای انتخاب موضوعی مناسب از کلمات کلیدی، مسائل روز کمک بگیرید و راهنمایی کارشناسان و متخصص حوزه چاپ مقاله علمی پژوهشی را درست کم نگیرید.

    بلندپروازی و کلی نگری بیش از حد نویسنده

    اگر نویسندگان بیش از حد جاه طلبانه یا کلی نگر بوده باشند، تفسیر نتایج ممکن است دشوار باشد یا حتی ممکن است دارای نقص باشد. در این موارد تقسیم کار به یک سری پروژه های تحقیقاتی کوچکتر مناسب تر است.

    فرضیه ها به وضوح بیان نشده باشند

    سوالی که در پس این تحقیق وجود دارد ممکن است نامشخص باشد یا به حوزه تحقیق مربوط نباشد. انجام یک مرور گسترده در ادبیات می تواند به شما کمک کند تا فرضیه یا سوال تحقیق شما تصحیح شود.

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

    محتوای مقاله  ناقص است

    در انجام مقاله شاید مشاهداتی انجام شده باشد تاما مقاله کامل تنیست و در متن و محتوای آن نقص وجود دارد. یا ممکن است آثار نویسندگان دیگر در این زمینه نادیده گرفته شده باشد.

    اشکال در فرآیند پژوهش، ارائه یا تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد

    از جمله مشکلات موجود می توان شامل عدم وجود گروه های کنترل واضح یا سایر معیارهای مقایسه، عدم انطباق با رویه ها یا روش های شناخته شده (که تکرار یا تکثیر کار را دشوار می کند)، یا عدم تجزیه و تحلیل آماری معتبر باشد. مراقب نقص جزئی مانند برچسب گذاری نادرست یا نامشخص بر روی جداول و شکل ها باشید.

    نقص در استدلال ها و یا نتیجه گیری های مقاله

    استدلال ها باید منطقی، ساختار یافته و معتبر باشند و از نتیجه گیری های مقاله پشتیبانی کنند. اگر نتیجه گیری های انجام شده بر اساس بقیه مقاله قابل توجیه نباشد، یا بخشهای زیادی از ادبیات را نادیده بگیرند، مقاله رد می شود.

    مسائل زبانی، نوشتاری و املایی

    ساختار مقاله و هر جدول یا شکل باید از کیفیت کافی برای ارزیابی مقاله برخوردار باشد. اگر این امکان وجود نداشته باشد، مقاله ریجکت می شود. همیشه ایده خوبی است که قبل از ارسال مقاله از دیگران بخواهید که آن را بررسی کنند .بررسی مقاله توسط سایر افراد  می تواند به شما کمک کند خطاهایی را که از دست داده اید از بین ببرد. اگر به مهارت ترجمه انگلیسی خود اطمینان ندارید، بهتر است مقاله خود را به متخصصین بسپارید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. حال که با دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی آشنا شدیم، سوال اینجاست که در صورت رد شدن مقاله چه کار کنیم؟

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

    دلایل رد شدن مقاله علمی پژوهشی

    با مقاله ریجکت شده چه کنیم؟

    در بالا با عوامل و دلایل رد شدن مقاله آشنا شدیم، بنابراین حالا باید در جهت برطرف کردن نقص ها تلاش کنیم.

    1. توجه کنید که موضوع مقاله شما باید در هدف و دامنه مجله بگنجد پس مجله ای را انتخاب کنید که موضوع مقاله شما به اصطلاح در اسکوپ آن تعریف شود.

    2. برای ارسال مقاله علمی پژوهشی خود به ژورنال های مختلف، ابتدا مقالاتی که در مدتی قبل در آن مجلات به چاپ رسیدند را مطالعه کنید تا هم زمان خود را برای چاپ در ژورنالی اشتباهی صرف نکنید و هم انگیزه تان برای چاپ مقاله ای علمی پژوهشی ته نکشد.

    3. اگر مقاله تان یک بار از سوی مجله ای رد شد، برای بازبینی به دستورالعمل های مجله مراجعه کنید. هرژورنالی دستورالعمل های نگارشی و ساختاری خود را دارد. هم چنین بررسی کنید که فرمت مقاله شما با قالب مجله ای که انتخاب کردید خوانایی دارد یا خیر.

    4. در تصحیح مقاله برای ارسال به ژورنال، تاثیر مقاله خود را مشخص کنید. در هر سطر از تاثیر مقاله خود برمجله صحبت کنید. به طور واضح توضیح دهید که چه کمبودی در این حوزه شما را به نگارش این مقاله واداشته است.

    5. ایده های تان را در خصوص مقاله واضح بیان کنید. از روش های درست و شفاف برای جمع آوری داده های خام استفاده کنید و با اطمینان از روش های خود در مقاله دفاع کنید.

    6. از منابع و مراجع خوب و مناسب کمک بگیرید و در نهایت توصیه می کنیم در فرآیند چاپ مقاله علمی پژوهشی از آگاهان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا از زحمات خود کم کنید. ما در سایت ایکس با فعالیت در حوزه چاپ مقاله علمی پژوهشی در کنار شما برای پاسخگویی به مشکلاتتان در خدمت هستیم.

    7. با نگارش صحیح مقاله علمی پژوهشی آشنا باشید. نگارش مقاله باید به صورتی باشد که انتقال مفاهیم به مخاطب به درتس انجام شود و هیچ جای ابهامی باقی نگذارد. مطلب نگارش مقاله علمی پژوهشی در همین مورد نوشته شده است.

    8. ویرایش فنی و ساختاری مقاله را جدی بگیرید. ویراستاری ضعیف و اشکالات فنی در ارائه مفاهیم مشکل ایجاد می کند. اگر با نکات ویراستاری آشنا نیستید، مسئله ای نیست. بهتر است از ویراستارهای حرفه ای کمک بگیرید.

    9. در نهایت قابل ذکر است که می توان از رد شدن مقاله علمی پژوهشی جلوگیری کرد اگر در حین نگارش و چاپ مقاله علمی پژوهشی با کارشناسان و افراد آگاه در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)