لغو محدودیت چاپ مقاله در مجلات خاص توسط دیوان عدالت

محدودیت چاپ مقاله در مجلات خاص توسط دیوان عدالت لغو شد
  • محدودیت چاپ مقاله در مجلات خاص توسط دیوان عدالت لغو شد : به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش شورای پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس تصویب کرد که تنها دانشجویان دکترایی مجاز به دفاع از رساله خود هستند که موفق شده‌اند مقاله خود را در رتبه‌های مشخصی از فهرست JCR  وISI Master Journal List به چاپ رسانده باشند.  دیوان عدالت اداری در حکمی تصویب چنین مصوبه‌ای را خارج از حدود اختیار شورای پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس دانست و آن را ابطال کرد.

    بر اساس مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، صدور مجوز دفاع قطعی، مشروط و تسویه حساب برای دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس، منوط به ارائه پذیرش یا چاپ حداقل یک مقاله JCR در مجلات معتبر بین‌المللی شده است. جزئیات این مصوبه به شرح زیر است؛

    ارائه پذیرش یا چاپ مقاله علمی پژوهشی حداقل یک مورد با نمایه معتبر بین‌المللی با رتبه یک تا ۵۰ درصد در فهرست JCR، شرط صدور مجوز قطعی دفاع برای دانشجویان دکتری است.

    ارائه پذیرش یا چاپ مقاله isi حدافل یک مورد با نمایه معتبر بین‌المللی با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰ درصد در فهرست JCR یا فهرست مجلات نمایه شده در IST Master Journal List، شرط صدور مجوز مشروط برای دفاع دانشجویان دکتری است.

    در حوزه علوم انسانی و هنر هم، ارائه پذیرش یا چاپ حداقل یک مقاله در فهرست نشریات معتبر با مجوز علمی پژوهشی وزارت علوم شرط صدور مجوز مشروط برای دانشجویان دکتری است.

    شرط تسویه حساب برای دانشجویانی که با مجوز مشروط از رساله دکتری دفاع کرده‌اند؛ ارائه رسید ارسال حداقل یک مقاله برای داوری به مجلات علمی با نمایه معتبر بین‌المللی با رتبه یک تا ۵۰ درصد در فهرست JCR با تایید راهنماست.

    هدف دانشگاه تربیت مدرس از این مصوبه رسیدن این دانشگاه به جایگاه ۵ دانشگاه برتر کشور است. این دانشگاه معتقد بود که افزایش تعداد مقالات در فهرست مجلات علمی پژوهشی بین‌المللی مانند ISI و JCR لازمه رسیدن این دانشگاه به جایگاه پنج دانشگاه برتر کشور است و محدود کردن اختیارات دانشگاه‌ها در احراز کفایت دستاوردهای علمی می‌تواند منجر به افت سطح علمی دانشگاه‌ها خواهد شد.

    دیوان عدالت، بند یک مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس را مغایر با ماده ۱۹ آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشخیص داد. چرا که بر اساس مصوبه وزارت علوم، مقاله به صورت اطلاق ذکر شده. به همین دلیل، انتشار مقاله دانشجویان دکتری می‌تواند در مجلات معتبر داخلی یا خارجی انجام شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)