نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی

نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی
  • نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی :بسیاری از افراد نقل قول و استناد را به اشتباه می گیرند. باید بگوییم نقل قول و استناد با هم تفاوت دارند. نقل قول، یادداشتی در متن مقاله و داخل پرانتز است در صورتیکه رفرنس، منبع گسترده و کامل آن یادداشت می باشد (حاوی تمام اطلاعات لازم برای یافتن مطالب ارجاع شده). در متن مقاله می توانید از نقل قول استفاده کنید و استناد به آن را در داخل همان متن ارائه دهید.

    آیا نقل قول و استناد با هم فرق دارند؟

     همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم نقل قول و استناد با هم تفاوت دارند. نقل قول، یادداشتی در متن مقاله و داخل پرانتز است در صورتیکه رفرنس، منبع گسترده و کامل آن یادداشت می باشد (حاوی تمام اطلاعات لازم برای یافتن مطالب ارجاع شده). در متن مقاله می توانید از نقل قول استفاده کنید و استناد به آن را در داخل همان متن ارائه دهید.

    نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی

    استناد به متن به سه روش انجام می شود:

    • داخل پرانتز باشد. مانند: (جانسون ۲۰۱۷)

    • به صورت عدد در داخل کروشه باشد.

    • به صورت بالانویس باشد.

    پس از استناد دهی در متن مقاله، تمامی استنادها به ترتیب حروف الفبا یا به صورت عددی بسته به دستورالعمل مجله در فهرست منابع قرار می گیرند. در زیر تعدادی از روش های استناد دهی و چگونگی استناد آن ها به DOI در رفرنس ها، بیان شده است.

    نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی

    نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی

    روش های ارجاع دهی

    ارجاع دهی به سبک انجمن روانشناسی آمریکا (APA)

    روش ارجاع دهی به سبک انجمن روانشناسی آمریکا (APA) عمدتاً در علوم اجتماعی استفاده می شود. APA از فرمت “نویسنده – تاریخ” برای رفرنس نویسی استفاده می کند (به عنوان مثال، جانسون، ۲۰۱۷). حتما بین نام و تاریخ از ویرگول استفاده کنید. دقت کنید که DOI در انتهای مرجع قرار می گیرد.

    نمونه ای از رفرنس دهی به سبک APA به صورت زیر می باشد:

    Morey, C. C., Cong, Y., Zheng, Y., Price, M., & Morey, R. D. (2015). The color-sharing bonus: Roles of perceptual organization and attentive processes in visual working memory. Archives of Scientific Psychology, 3, 18–۲۹٫ https://doi.org/10.1037/arc0000014.

    ارجاع دهی به سبک انجمن پزشکی آمریکا (AMA)

    در ارجاع دهی به سبک انجمن پزشکی آمریکا (AMA) توسط محققان پزشکی و افرادی که بخشی از صنعت نشر علمی و پزشکی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. DOI موجود در انتهای رفرنس به سبک AMA کاملا مشابه با فرمت APA است، فقط در AMA به “https” احتیاجی نیست. نمونه ای از رفرنس دهی به سبک AMA به شرح زیر است:

    Coppinger T, Jeanes YM, Hardwick J, Reeves S. Body mass, frequency of eating and breakfast consumption in 9-13- year-olds. J Hum Nutr Diet. 2012; 25(1): 43-49. doi: 10.1111/j.1365-277X.2011.01184.x

    ارجاع دهی به سبک انجمن زبان مدرن (MLA)

    سبک انجمن زبان مدرن (MLA) عمدتا در زمینه مطالعات هنر و علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این سبک در ارجاعات پس از نام نویسنده از شماره صفحه (به جای تاریخ) استفاده می شود.

    در سبک MLA نیازی به استفاده از DOI یا URL در رفرنس نمی باشد. یک نمونه از ارجاع دهی به سبک MLA به صورت زیر است:

    Alonso, Alvaro, and Julio A. Camargo. “Toxicity of Nitrite to Three Species of Freshwater Invertebrates.” Environmental Toxicology, vol. 21, no. 1, 3 Feb. 2006, pp. 90-94. Wiley Online Library, doi: 10.1002/tox.20155.

    مقالات فاقد DOI

    بسیاری از مقالات چاپ شده قدیمی فاقد DOI می باشند. اگر مقاله تان DOI ندارد، می توانید در رفرنس خود از کلمه “برگرفته از” استفاده کنید و سپس به صفحه اصلی مجله لینک دهید. توجه داشته باشید که به صفحه ای که مقاله مورد نظر در آن قرار دارد لینک ندهید. نمونه ای از ارجاع دهی به این سبک به شرح زیر است:

    Author, A. A., & Author, B. B. (Date of publication). Title of article. Title of Journal, volume number. Retrieved from http://www.journalhomepage.com/full/url/.

    نکته حائز اهمیت اینست که همیشه دستورالعمل های ژورنال مورد نظر خود را برای قوانین خاص درباره استنادها و ارجاع دهی بررسی کنید.

    نحوه ارجاع دهی به یک مجله به سبک APA

    روش های بسیاری برای استناد به منابع مختلف علمی در دسترس است و هر مجله علمی هم برای ارجاع دهی سبک خاص خود را دارد. اما مجلات بسیاری نیز وجود دارند که به نویسندگان و مولفان خود روش های معتبر و شناخته شده را توصیه کرده و از آن ها برای چاپ مقاله در نشریات بهره می گیرند. یکی از مهم ترین عوامل در تعیین ارجاع درست به منابع علمی استفاده از شیوه های استاندارد می باشد. در این میان APA متداول ترین سبک شناخته شده در بین علوم اجتماعی و پزشکی است که طرفداران بسیاری دارد و به نوعی استانداردترین نوع رفرنس دهی می باشد. پیش تر، در مقاله قبلی، روش ارجاع دهی به کتاب را در سه گروه چاپی، الکترونیکی و وبسایتی توضیح دادیم. مطلبی که پیش روی دارید گزیده ای از شایع ترین نکاتی است که برای رفرنس دهی به کار می روند در این مقاله سعی شده است مطالب به گونه ای آسان و روان به نگارش در آید تا خواننده بتواند به سادگی با محتوای این روش آشنا شود. در این مقاله به ذکر نحوه ارجاع دهی به مجله به سبک APA خواهیم پرداخت:

    نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی

    نحوه استناد به مقاله در چاپ مقاله علمی پژوهشی

    ۱٫ ارجاع دهی به یک مقاله چاپی در مجله به سبک APA

    نام خانوادگی نویسنده، حرف اول اسم کوچک نویسنده (سال و ماه چاپ). عنوان مقاله. عنوان مجله، جلد (شماره)، صفحات X تا X:

    مثال: حسینی، ص. (۱۳۵۱، ۱۲ اسفند). مدیریت زمان. مجله سلامت، جلد ۵ (شماره ۱۵)، صص ۱۵-۱۰

    نکته: هنگام ارجاع به یک مجله به سبک APA، به یاد داشته باشید که:

    • می توان شماره جلد مجله را به همراه سایر اطلاعات انتشار محله پیدا کرد.
    • معمولا می توان شماره صفحات را در گوشه پایینی مقاله مجله پیدا کرد.
    • اگر نمی توانید محل دقیق شماره مجله را پیدا کنید، آن را در ارجاع دهی قید نکنید.

    ۲٫ ارجاع دهی مقاله در روزنامه به صورت آنلاین

    نام خانوادگی نویسنده، حرف اول اسم کوچک نویسنده، (سال، ماه چاپ). عنوان مقاله. عنوان روزنامه، برگرفته از روزنامه آنلاین.

    مثال: حسینی، م. (۱۳۵۱، ۱۲ اسفند). تاثیر آلودگی بر بیماری های قلبی. تهران تایمز، برگرفته از www.tehrantimes.com

    نکته: هنگام ارجاع دهی به یک روزنامه به سبک APA به یاد داشته باشید که:

    در ارجاع دهی به سبک APA ضرورتی ندارد که تاریخ دسترسی به منابع الکترونیکی را قید نمایید. اگر یک مقاله ای را در روزنامه از طریق پایگاه داده ای آنلاین پیدا کردید، آن اطلاعات برای ارجاع دهی الزامی نیستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)