نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی
  • نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی : قبل از پرداختن به نحوه استناد دهی به مقاله علمی پژوهشی، باید این را بدانید که در استناد دهی بادی تا جای ممکن اطلاعات کامل اثر را وارد کنید که وقتی خواننده مقاله را مطالعه کرد دقیقا متوجه شود که منابع شما چه مقالاتی بوده است. هر نوع استناد دهی مقاله باید این اطلاعات را داشته باشید. نام صاحب اثر یا نویسنده، عنوان مقاله، تاریخ انتشار مقاله، نام مجله، محل انتشار، شماره DOI یا آدرش الکترونیکی اثر  و سایر اطلاعات. برای استناد دهی مقاله علمی پژوهشی یا رفرنس دهی در مقاله isi استاندارد هایی وجود دارد که به نظم ارجاع دهی کمک می کند. از معروف ترین این استاندارد ها نحوه ارجاع‌دهی انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA)، انجمن زبان‌شناسی نوین آمریکا (MLA)، شیکاگو، ونکوور و هاروارد می باشد.

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه رفرنس دهی به مقاله علمی پژوهشی از آنجایی اهمیت پیدا می کند که باید مقالاتی که از آن ها در نگارش مقاله علمی پژوهشی استفاده کرده ایم را ذکر کنیم. بخش منابع و مراجع در انتهای یک مقاله علمی پژوهشی بخش بسیار مهمی است. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی ، اولین موضوعی که مورد توجه ایتور مجله است، دقت در استنادات است. جالب است بدانید که عمده مشکلات پژوهشگران در نگارش مقاله علمی پژوهشی، مربوط به بحث نحوه استناد به مقاله است. لذا در این مطلب به نحوه رفرنس دهی به مقاله علمی پژوهشی به روش apa،  نحوه رفرنس دهی در مقاله isi و نحوه ارجاع درون متنی در مقاله آشنا خواهیم پرداخت  تا با اصول استناد دهی در مقاله های علمی پژوهشی آشنا شویم.

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه رفرنس دهی به مقاله علمی پژوهشی به روش apa

    روش  APA در استناد دهی مقالات بیشترین کاربرد را دارد بنابراین برای توضیح نحوه رفرنس دهی به مقاله علمی پژوهشی این روش را برگزیدیم.

    نام خانوادگی مولف را بنویسید. در سبک APA نام خانوادگی نویسنده در ابتدا ذکر می شود. پس از آوردن نام خانوادگی، یک کاما بگذارید بعد حرف اول نام نویسنده را بنویسید. اگر بیش از یک نویسنده داشته باشیم، بعد از  نام دوباره کاما گذاشته و از علامت & استفاده می کنیم. سپس نام خانوادگی نویسنده دوم، کاما و حرف اول نام نویسنده دوم را وارد می کنیم. به عنوان مثال:

    Kringle, K., & Frost, J

    تاریخ انتشار مقاله را بنویسید. سال انتشار مقاله را پس از نام نویسنده و درون پرانتز وارد کنید.  عنوان مقاله را بنویسید. به عنوان مثال:

    “Kringle, K., & Frost, J. (2012)

    عنوان مقاله تان را بعد از پرانتر وارد کنید. اگر مرجع تان انگلیسی است، حرف اول رفرنس را با حروف بزرگ بنویسید. به عنوان مثال:

    Kringle, K., & Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among  North Pole reindeer

    اطلاعاتی در مورد محل چاپ رفرنس را در ادامه بنویسید. در صورتی که مقاله ای که انتخاب کردید در یک مجله علمی معتبر چاپ شده است، نام مجله را نیز وارد کنید. دقت داشته باشید که نام مجله را به صورت دقیق و ایتالیک درج کنید. به عنوان مثال:

    Kringle, K., & Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer. Journal of Literary Criticism

    شماره و دوره مجله را در ادامه بیارید. ژورنال های علمی عددی برای شماره و دوره به مقاله اختصاص می دهند. بنابراین پس از آوردن نام مجله، شماره ودوره را بنویسید. این نگارش به این صورت است که عدد دوره را بعد از نام مجله و عدد شماره را داخل پرانتز و بعد عدد دوره وارد کنید. به عنوان مثال:

    Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer. Journal of Literary Criticism,5( 8)

    در ادامه شماره صفحاتی که مقاله در مجله مدنظر چاپ شده را نیز بنویسید. شماره صفحات مجلات در مقالات، معمولا در بالا یا پایین صفحات مقاله درج شده است. لذا با توجه به صفحات مقاله، شماره صفحات را وارد کنید. به عنوان مثال:

    Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer. Journal of Literary Criticism,5( 8), 10-25

    توجه داشته باشید که اگر مقاله را از روی یک روزنامه برداشته اید، باید قبل شماره صفحات فارسی “صص” و قبل شماره صفحات انگلیسی “PP” قرار دهید.

    آدرس URL  یا شماره DOI  را بنویسید. مجلات معتبر معمولا برای مقالات خود شماره شناسه DOI در نظر می گیرند. در قسمت اخر رفرنس دهی، باید این شماره درج شود. اگر برای مقاله ای آن شماره در دسترس نبود، از آدرس اینترنتی استفاده می شود. به عنوان مثال:

    Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer.  European Journal of Marketing, 41, 1245-1283. doi:10.1108/03090560

    Frost, J. (2012). Red noses, warm hearts: The glowing phenomenon among North Pole reindeer.  http://www.science.com/

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه رفرنس دهی در مقاله isi

    رفرنس دهی در مقاله ISI اهمیت بالایی دارد. دانشجویان یا پژوهشگران برای انجام سریع آن دقت کافی را به کار نمی گیرند و در بخش رفرنس دهی دچار مشکل می شوند. انتخاب مطالب مرتبط با موضوع و وجود انسجام و پیوستگی درون متن مقاله از موضوعات مهم نوشتن مقاله ISI می باشد. در این صورت است که رفرنس دهی مقاله ISI آسان خواهد شد. اما اگر نویسنده از مطالبی مرتبط با موضوع مقاله استفاده نکند، قطعا در رفرنس دهی دچار مسئله خواهد شد.

    نحوه رفرنس دهی در مقاله ISI به این صورت است که پژوهشگر باید ترتیب سال های تحقیق سایر محققان را رعایت کند. اگر مطالبی که استفاده کرده است از چند مقاله در سال های متفاوت نوشته شده است، این وظیفه نویسنده مقاله است که ترتیب نوشتن آن ها را رعایت کند. برای مثال سال ۲۰۰۱ باید پس از سال ۱۹۹۶ نوشته شود. دقت داشته باشید که رعایت نکردن این ترتیب ها ممکن است موجب رد شدن مقاله  ISI  شما شود. نکته مورد توجه دیگر این است که تبدیل سال ها را به میلادی به درستی انجام دهید. با رعایت نکردن این موضوع مقاله شما مشکل دارد و ممکن است در فرآیند چاپ مقاله ISI خللی رخ دهد.

    از دیگر موارد مورد اهمیت در رفرنس دهی مقاله ISI  انتخاب یک فرمت مناسب است. برای انتخاب یک فرمت مناسب برای مقاله، باید به مجله ای که می خواهید مقاله خود را برای آن ارسال کنید، توجه کنید. فرمت ونکوور (vancouver) معروف ترین فرمت در مقالات آی اس آی می باشد.

    در این فرمت باید نام نویسنده، نام مجله، سال چاپ مقاله، تعداد صفحات مقاله تان را دقیق بنویسید. لازم به ذکر است که در رفرنس دهی مقاله ISI اگر مطلبی را از وب سایت ها گرفته باشید، باید نام آن وب سایت را در بخش رفرنس ها ذکر کنید. همچنین اگر مطلبی رفرنس ندارد، توصیه می کنیم اصلا  آن را در متن درج نکنید. نکته قابل توجه این است که حتی نمی توانید مطلبی را از مقاله ای که هنوز در مرحله داوری است و چاپ نشده است را در مقاله خود استفاده کنید.

    برای ذکر منابع و رفرنس دهی در مقاله ISI باید ترتیب حروف الفبا رعایت شود. برای مثال رفرنسی که با حرف B شروع می شود باید قبل از رفرنسی که با حرف G شروع می شود آورده شود. این ترتیب را در کل رفرنس دهی رعایت کنید.

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه استناد به مقاله علمی پژوهشی

    نحوه ارجاع درون متنی در مقاله

    ارجاع نوعی توصیف کتاب شناختی از منابع استفاده شده است. در ارجاع باید اطلاعات اثر را منحصر به فرد توصیف کنیم و خواننده از سبک ارجاع دهی ما آگاه شود. اطلاعاتی که در بخش مراجع باید درج شود بر حسب نوع مقاله متفاوت است.

    ارجاع دهی دو نوع است: ارجاع درون متنی و ارجاع کامل.

    ارجاع کامل برای توصیف منبع است اما ارجاع درون متنی یک لینک به ارجاع کل است. ارجاع درون متنی نیز به دو صورت انجام می شود. مورد اول ارجاع بازگویی است که شما با مطالع مقاله ای، نطر خود را بازگو و درج می کنید و مرجع را نیز وارد می کنید. اما در ارجاع دهی درون متنی به صور نقل قول مستقیم، عین عبارت نویسنده دیگر را با استفاده از علامت (« ») گیومه درون متن خود قرار می دهید و مرجع را ذکر می کنید.

    استناد دهی به مقالات برای کامل بودن بخش مراجع ضروری است. درواقع برای چاپ مقاله علمی پژوهشی،  اولین بخشی که مورد توجه سردبیر مجله است، بخش منابع می باشد. لذا دانستن و عمل کردن به فرمت رفرنس دهی صحیح از ضروریاتی است که هر نویسنده ای باید بداند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)