ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟
  • ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟ نگارش مقالات علمی پژوهشی نتیجه تحقیقات میدانی و آزمایشات نویسنده است. در انتشار مقاله علمی پژوهشی علاوه بر لزوم داشتن علم و دانش در زمینه موضوع تحقیقاتی و پشتکار و ثبات قدم ، به ویرایش و ویراستیاری حرفه ای احتیاج است. بیشتر ژورنال ها سعی می کنند مقالات خود را با فرایندهای ویرایش فنی و دستورالعمل های دستوری بهبود بخشند. مطالب مجلات معتبر باید دقیق و کامل باشد و باید یافته های تحقیق را به روشی مسئولانه و قابل فهم ارائه دهد. بنابراین ارائه تحقیقات در ژورنالهای معتبر حتی اگر خواننده وقت داشته باشد متن را بخواند ، نباید گیج و گمراه کنند باشد. مجلات سعی می کنند با تعیین قالب و سبک مقالاتی که قابل قبول هستند،  کامل بودن و دقت اطلاعات را به حداکثر برسانند. اکثر ژورنال ها همچنین تلاش می کنند تا ارائه مقالات را بهبود بخشند. نویسندگان همچنین در قالب بندی مقالات و اعمال ویرایش های فنی و دستورهای زبان  نقش دارند. پس از نگارش مقاله، برای کشف خطاهای تایپوگرافی و بررسی اینکه تغییرات ایجاد شده هنگام ویرایش قابل قبول هستند، به ویرایش فنی احتیاج داریم.

    به چه کاری ویرایش می گویند؟

    در اصطلاح ویرایش به معنای مجموعه کارهای علمی و هنری است که در نتیجه آن متن کتاب، مقاله، گزارش و هر پیامی به صورت قابل درک، ساده، روان، و خوانایی به مخاطب ارائه شود. ویرایش یک مهارت و تخصص است که نیاز به اموزش و یادگیری دارد.در کل ویرایش به این معناست که متون را از لحاظ جمله بندی و محتوا تصحیح کنیم. با این تفاسیر برای ویرایش مقاله علمی پژوهشی باید متن را با دقت بررسی کرد و به کل موضوع اشراف داشت سپس به اصلاحات لازم بپردازیم.

    ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    ویرایش فنی چیست؟

    ویرایش فنی برای بررسی قوام ، کامل بودن ، خوانایی ، قابل فهم بودن و در کل اقداماتی که  مقاله برای خواننده مفید باشد، انجام می شود. این بررسی بیشتر برای اصلاح اشتباهات دستوری انجام می شود و قصد آن کشف تقلب علمی نیست و تمرکزش  بر ارائه یافته های تحقیق خواهد بود تا  نحوه نگارش محتوای مقاله. در ویرایش فنی در کل تمرکز بر کیفیت و وضوح زبانی ست که مقاله منتشر شده است. در نهایت هدف از ویرایش فنی مراعات شیوه های مناسب برای معرفی مشخّصات کتاب یا مقاله، تعیین محل تصاویر و اشکال و جداول، یکدست کردن متن برای نظم در محتوا،  تهیه ی فهرست مندرجات، پاراگراف بندی و اصلاح علائم دستوری، فاصله و نیم فاصله گذاری با توجه قواعد ان است.

     ویرایش فنی مقالات علمی پژوهشی

    هدف محققان از نگارش و چاپ مقالات علمی پژوهشی اشتراک گذاری تجربیات شان است که از راه تحقیق و مطالعات دریافته اند. در انتشار مقالات علمی پژوهشی مرزهای زبانی و جغرافیایی معنایی ندارد و برای اشتراک مقاله خود به زبان های غیر بومی خود، باید به ترجمه زبان مقصد اشراف داشته باشید. یا این کار را به متخصص آن بسپارید. با ترجمه مقاله به زبان های دیگر، مقاله نیاز به بررسی دستورات زبانی و مفهومی دارد. گاهی در ترجمه مقالات علمی، مفاهیم شکل صحیح خود را از دست می دهند و خواننده با مطالعه مقاله به مقصود خود نمی رسد. یا برخی از محققان از آثاری که در گذشته چاپ شده اند برای منبع تحقیقاتی خود استفاده می کنند که در صورت عدم انجام ویرایش فنی، مقاله شما هیچ ارزشی برای محقق نخواهد داشت.  برای خوانایی بهتر و قابل فهم بودن مقاله برای افراد دیگر ویرایش فنی از الزامات واجب است. این تنها یک دلیل برای انجام ویرایش فنی مقالات علمی پژوهشی است.

    ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    ویرایش فنی قبل از چاپ مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    در ویرایش مقالات علمی پژوهشی در نظر گرفتن اصول زیر در اولویت است. برای انجام ویرایش فنی دانستن دانش فنی برای تایپ، دقت و تمرکز، اطلاعات در حوزه مقاله و متن تخصصی و صبر و حوصله از ضروریات است.

    یک دست کردن شیوه ی خط فارسی

    اصلی ترین موضوعی که فرهنگستان زبان فارسی به آن تاکید و توجه دارد یک دست کردن شیوه ی خط فارسی است. اهمیت یک دست کردن مقاله آن جایی پررنگ می شود که برای درک و فهم متن مقاله علمی پژوهشی و سهولت در مطالعه  متون به خواننده کمک بزرگی خواهد کرد. از جمله فعالیت های یک دست کردن مقاله می توان به  پاراگراف­بندی،، اصلاح رسم­ الخط، نظم محتوا، اصلاح غلط­های املایی، اصلاح فاصله و نیم­ فاصله­ های کلمات  و نشانه ­گذاری درست است. با یک دست کردن متن مقاله علمی پژوهشی، نتایج زحمات نویسنده به آسانی به خواننده مقاله منتقل می شود.

    ویرایش تخصصی

    ویرایش تخصصی و علمی مقالات کار حساسی است. ویراستار باید درباره موضوع مقاله ازلاعات داشته باشد و تحقیق کرده باشد و همچنین تا حدی به آن حوزه  تسلط داشته باشد تا بتواند با انجام اصلاحات به انتقال مفهوم و منظور محقق کمک کند. همینطور پس از ترجمه متن مقاله علمی پژوهشی به زبان های دیگر، معنای  اصطلاحات علمی به خوبی منتقل نمی شود. در اینجاست که نقش ویرایش فنی مشخص می شود.

    ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی شامل چه مواردی می شود؟

    ویرایش زبانی و ساختاری

    در این مرحله به اصلاح ساختار جملات بپردازیم و اشکالات دستوری آن را رفع کنیم. ویراستار با ساده کردن متن، انتخاب واژه های متناسب تر، کوتاه کردن جملات طولاتی، ساده کردن مفهوم جملات، ویرایش گرامری و برطرف کردن ابهامات متون به خواننده در درک بهتر محتوا مقاله علمی پزوهشی کمک می کند.  در کنار همه این ها باید مراقب بود که  مفهوم اصلی و درون مایه محتوا  دست خوش تغییر نشود.

    هزینه های ویرایش فنی مقاله علمی پژوهشی

    هر مقاله ای برای عرضه نیاز به ویرایش فنی دارد. حتی اگر دقت کافی در نگارش مقاله به کار رفته باشد ، باز هم به ویرایش فنی احتیاج است. هزینه های ویرایش فنی ، از نظر مدت زمان و منابع مجلات و نویسندگان ، رشته و موضوع تخصصی و نوع نوشتار مقاله ارزیابی می شود. قطعا هزینه ویرایش فنی مقالات علمی پژوهشی یکسان نخواهد بود و باید فاکتور هایی که در بالا به آن ها اشاره شده است را در نظر بگیرید

    با ویرایش فنی، متن را یک دست، منسجم، قابل فهم، خوانا و مرتب می کنیم. پس اهمیت ویرایش مقاله علمی پژوهشی را دست کم نگیرید. ویرایش فنی عملی ضروری است هرچند که عده ای این کار را بیهوده و باعث صرف هزینه و زمان می دانند.  درصورتی که مقاله بدون ویرایش فنی حتی ممکن است مفهوم اصلی را منتقل نکند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)