تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس
  • تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس یکی از دغدغه های کسانی است که قصد چاپ مقاله علمی پژوهشی دارند. برای درک تفاوت مقاله علمی پژوهشی و مقاله اسکوپوس بهتر است با هر یک از این مقالات آشنایی داشته باشید. برای آشنایی با مقاله علمی پژوهشی و نگارش آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مقالات علمی پژوهشی با هدف اشتراک گذاشتن یافته ها و نتایج تحقیقات جدید و استناد هایی که از آن موضوع کشف شده است، نگارش می شود. مقالات علمی را می توان در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رساند. مقالات اسکوپوس برای دسترسی آسان به مقالات معتبر و با کیفیت است. مقالات اسکوپوس برای رتبه بندی مقالات از درجات مشخصی استفاده می کنند. در ادامه ی این مقاله به تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس خواهیم پرداخت.

    منظور از مقالات اسکوپوس چیست؟

    اسکوپوس پایگاه داده های استنادی و انتزاعی الزویر است که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده است. اسکوپوس چهار نوع اندازه گیری کیفیت را برای هر موضوع ارائه می دهد. اینها عبارتند از: h-Index ، CiteScore ، SJR (رتبه مجله  SCImago) و SNIP (منبع تأثیر عادی در هر مقاله). اسکوپوس یکی از بزرگترین پایگاه های استنادی برای نشریات ، مقالات و گفتگوهای معتبر است که امروزه در جهان وجود دارد. هر ارگانی که در جامعه دانشگاهی معتبر باشد ، به دنبال انتشار کارهای تحقیقاتی خود در مجلات و نشریات نمایه شده از Scopus است. اسکوپوس در حدود ۳۶۰۰۰ موضوع را در علوم مختلف مثل علوم اجتماعی، علوم زیستی و علوم پایه در خود دارد. اسکوپوس در سه بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی و کتب فعالیت می کند. مقالات اسکوپوس سالانه توسط افراد متخصص بررسی می شوند تا از رعایت استاندارد ها و معیار های تعریف شده اطمینان حاصل شود.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    دسترسی به مقالات اسکوپوس چگونه است؟

    برای عضویت در اسکوپوس باید حق اشتراک بپردازید. برای دسترسی به مقالات اسکوپوس باید در سایت اسکوپوس عضو شوید و یا از نویسنده های مقالات چاپی در اسکوپوس باشید.  در نهایت استفاده از اسکوپوس پولی است ولی در صورتی که دانشگاه ها و مراکز علمی در آن عضو شوند و حق اشتراک دانشجویان یا محققان را بپردازیند، شما می توانید به صورت رایگان به مقالات اسکوپوس دسترسی داشته باشید.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    مقالات علمی پژوهشی برای به اشتراک گذاشتن کارهای تحقیقاتی اصلی شما با دانشمندان دیگر یا بررسی تحقیقات انجام شده توسط دیگران است. به همین ترتیب ، آنها برای تکامل علم مدرن، راهنمایی برای سایر نویسندگان و محققین آینده، حیاتی هستند.  هدف مقالات علمی پژوهشی اطلاع رسانی یک دستاورد است. مقالات علمی پژوهشی معمولاً دو مخاطب دارند: اول داوران، كه به سردبیر مجله كمک می كنند در مورد مناسب بودن مقاله برای چاپ تصمیم بگیرد. دوم ، خوانندگان مجله، که ممکن است کم و بیش در مورد موضوعی که در مقاله عنوان شده آگاهی داشته باشند.  مقالات برای پذیرش توسط داوران و استناد به آنها توسط خوانندگان ، باید بیش از ارائه گزارش زمانی از کار تحقیقاتی باشند. بلکه آنها باید مخاطبان خود را متقاعد کنند که تحقیق ارائه شده مهم، معتبر و مرتبط با  تحقیقات دانشمندان دیگر در همان زمینه است. برای این منظور، آنها باید هم بر انگیزه کار تأکید کنند و هم بر نتیجه آن و باید مدارک کافی را برای اثبات اعتبار این نتیجه ذکر کنند.

    در مقابل اسکوپوس از معتبرترین منابع برای تشخیص شاخص اچ برای نویسندگان است. شاخص اچ با توجه به تعداد مقاالت چاپ شده محقق و همچنین تعداد ارجاعات به آن مقاله در طی دو سال محاسبه می شود. شاخص اچ که یک معیار برای سنجش میزان اعتبار افراد و مقالات است از تفاوت های اصلی مقاله علمی پژوهشی با مقالات اسکوپوس است.

    همچنین تفاوت دیگری که برای مقالات علمی پژوهشی و اسکوپوس می توان برشمرد این مورد است که مقالات اسکوپوس برای رتبه بندی مقالات از فاکتور Q استفاده می کنند. مقالات اسکوپوس با توجه به سطح علم خود در ۴ سطح Q1، Q2، Q3 و Q4  طبقه بندی می شوند. Q1 با توجه به رتبه بندی های اسکوپوس، بهترین کیفیت را دارند. در ادامه  Q4  از سطح پایین تری از کیفیت برخوردار است. محققان و نویسندگان از سراسر دنیا سعی می کنند رتبه Q1 و Q2 را برای مقالات خود دریافت کنند. هم چنین برای پذیرش از دانشگاه های معتبر دنیا یا اپلای بهتر است مقاله ای با سطح کیفیت Q1  یا Q2 ارائه دهید.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مروری

    مقالات علمی پژوهشی گزارشی از تحقیقات اصلی را ارائه می دهند. مقاله علمی پژوهشی معمولاً بخشهایی مانند مقدمه ، روش ها ، نتایج و بحث را شامل می شود.  مقاله علمی مروری، به بررسی ادبیات منایع تحقیقاتی دیگر می پردازد و نتایج تحقیقات از منابع اولیه را تجزیه، تحلیل و مرور می کند. در واقع مقالات مروری برای دستیابی به نتایج جدید از مطالعات گذشته نوشته می شود. بنابراین شما بدون نیاز به مطالعه حجم زیادی از مقالات در یک حوزه خاص، با مطالعه مقاله مروری به اطلاعاتی کلی در مورد ان موضوع دست پیدا می کنید. این مورد تفاوت اصلی مقالات مروری و مقاله علمی پژوهشی است که مقالات مروری، مروری بر ادبیات گذشته در باره ی یک موضع خاص است اما مقالات علمی پژوهشی در هر زمینه ای که باشند با موضوعی بدیع، نتایجی جدید و حاصل از آزمایشات یافت می شوند.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با علمی ترویجی

    همانطور که قبلا گفتیم مقاله علمی پژوهشی بر اساس یک موضوع اصلی و جدید بنا شده است. مقاله علمی پژوهشی براساس نتایج آزمایشات، تحلیل و تفسیر مطالعات، استفاده از پرسشنامه و مصاحبه نگارش می شود. در چاپ مقاله علمی پژوهشی مولف باید به جمع آوری داده و آنالیز آن ها بپردازد. در مقابل مقاله علمی پژوهشی، مقالات علمی ترویجی براساس سایر مقالات و یافته های نویسندگان دیگر نوشته می شود. برای چاپ مقاله علمی ترویجی مویسنده به دنبال جمع اوری اطلاعات از آزمایشات و داده های خام نیست. مقاله علمی ترویجی شرحی بر وضعیت حال موضوع مورد بررسی است.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با علمی تخصصی

    مجله علمی تخصصی مقاله ای است که دارای نمایه وزارت علوم و سایر نمایه های معتبر نیست. مقالات علمی تخصصی فاقد امتیاز دانشگاهی است و ارزش علمی ندارد. در عین حال دانشجویانی که به تازگی وارد عرصه نگارش مقاله می شوند، می توانند با مقاله علمی تخصصی شروع کنند. این نوع مقالات معمولا برای افزایش اعتبار رزومه و ورود به عرصه پژوهش و تحقیق قابل استفاده هستند. با این توصیفات قطعا به تفاوت های مقاله علمی پژوهشی و مقاله علمی تخصصی پی برده اید.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله اسکوپوس

    چاپ مقاله علمی پژوهشی

    نگارش مقاله علمی پژوهشی نیازمند انتخاب موضوعی به روز، جدید و مورد علاقه شماست. برای انتخاب موضوع مقاله علمی پژوهشی باید با نحوه انتخاب موضوع مقاله علمی پژوهشی اشنایی داشته باشید. در فرآیند چاپ مقاله علمی نیاز به راهنمایی و پشتیبانی افراد متخصص را حس خواهید کرد. بنابراین توصیه می کنیم از ابتدا با مشورت با استاد راهنما و کارشناسان برای چاپ مقاله علمی پژوهشی اقدام نمائید. موسسه چاپ مقاله علمی پژوهشی با مشاوره رایگان برای چاپ مقاله علمی پژوهشی در خدمت شما محققان عزیز است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    4/5 (2 نظر)