راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله

راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله
  • راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله به چندین فاکتور مثبت و اثرگذار اطلاق می شود که با رعایت آنها احتمال چاپ مقاله شما در مجلات معتبر داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت. تاکنون در مورد بسیاری از نکات لازم برای ارائه یک مقاله و تحقیق اصولی صحبت کردیم که احتمال چاپ مقاله شما را در نشریات علمی افزایش می دهد. اما برخی دستورالعمل های به ظاهر ساده نیز وجود دارند که برای چاپ مقاله علمی پژوهشی قوانینی نانوشته محسوب می شوند وکمتر پژوهشگر و نویسنده ای از اهمیت آنها مطلع می باشد.

    درواقع علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های مخصوص مجلات، اطمینان از وجود انسجام در مقاله، ترجمه روان و اصولی و ارزیابی اثر خود که از اصول بسیار مهم برای جلوگیری از ریجکت مقاله‌ به شمار می رود،  می توانید نکات زیر را نیز به عنوان راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله مورد توجه قرار بدهید.

    اهمیت ساده‌نویسی در نگارش مقاله

    تصور برخی محققین بر این است که جملاتی پیچیده و واژگان ثقیل، اینطور نشان دهند که پژوهش آنها دارای بار علمی زیاد است. در حالی که این سادگی و ساده نویسی مقاله است که کلید درک بهتر محتوا توسط مخاطب و جلب نظر ویراستار مجله به شمار می رود.

    بر این اساس خوانا و قابل فهم بودن محتوا یکی از راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله به ویژه برای مقالات علمی محسوب می شود. درحقیقت یک نویسنده توانا باید تلاش کند نتایج مطالعات خود را به شکلی موثر و در نهایت سادگی به خواننده انتقال دهد.

    وجود ناهماهنگی و جملاتی نامفهوم که درک آن از توان مخاطب خارج است یکی از دلایل رد شدن مقاله در همان مراحل اولیه بررسی توسط ویراستار است. اهمیت این موضوع به ویژه برای بخش هایی مانند چکیده و نتیجه گیری بیشتر می باشد. زیرا مخاطب گاهی با مراجعه به این قسمت ها، در پی آن است که از نتایج یافته های پژوهشگر مطلع گردد. بنابراین بایستی جمله بندی ها برای بیان داده ها و اطلاعات مهم در نهایت سادگی و تفهیم ارائه گردند.

    راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله

    راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله

    ادبیات قدرتمند و تعامل با خواننده

    تعامل با مخاطب اصلی‌ترین هدف ارائه یک پژوهش است و از راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله نیز شناخته می شود. معمولا نویسندگانی که مقالات خود را به زبان انگلیسی ترجمه می کنند بیشتر با این مشکل مواجه می شوند. بنابراین اگر برای چاپ مقاله isi اقدام به نگارش مقاله به زبان انگلیسی نموده اید بهتر است با یک موسسه ترجمه و یا افراد انگلیسی زبان مشورت کنید.

    علاوه بر ترجمه اصولی، ادبیات ضعیف نیز تعامل لازم میان محقق و مخاطب را کمرنگ می کند و احتمال پذیرش مقاله شما را کاهش می دهد. نگارش ضعیف مقاله و عدم وضوح و شفافیت در بیان دقیق و درست اطلاعات، موجب می شود که درک محتوا برای مخاطب دشوار گردد. درواقع وجود چنین خطایی باعث افت کیفیت مقاله خواهد شد و یافته‌ها و نتایج مطالعات محقق هرچند دارای ارزش علمی بالا، در پس ادبیات ضعیف او پنهان خواهند ماند.

    در این صورت نیز می توانید از خدمات موسسه چاپ مقاله برای ویرایش حرفه‌ای مقاله و رفع اشکالات موجود در متن پژوهش خود کمک بگیرید.

    پرهیز از سرهم‌بندی‌ و املای ضعیف

    اجتناب از سرهم‌بندی کردن محتوا و توجه به املای صحیح جملات نیز به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله به حساب می آید. این مورد نیز همانند نکات فوق، با ابهام در متن و درک دشوار آن برای مخاطب همراه خواهد بود. ضمن آنکه یکی دیگر از دلایل رد شدن مقاله از سوی سردبیر یا ویراستار مجله حتی قبل از ارسال مقاله جهت داوری همتا شناخته می شود.

    املای اشتباه لغات و ضعف در جمله بندی به متن آسیب می زند و ازجمله ایراداتی است که اغلب در لیست اصلاح اشکالات یا ریوایز مقاله مورد اشاره قرار می گیرد.

    غلط ‌گیری متن پیش از ارسال و سابمیت مقاله ، مهم ترین اقدام برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی است و در صورتی که خودتان فاقد توانایی لازم برای برطرف ساختن چنین اشکالاتی هستید می توانید از مراکزی با خدمات ویرایشی بهره ببرید.

    نکته پایانی

    در این مقاله به مهمترین دلایل عدم پذیرش و راهکارهای افزایش شانس پذیرش مقاله اشاره شد و با تاکید بر نکاتی که مانع از رد مقاله شما می شود؛ تلاش کردیم راهنمای شما در مسیر انتشار مقاله باشیم. با این وجود می توان این اطمینان را داد؛ پژوهشگرانی که قالب و دستورالعمل های مجلات هدف را رعایت می کنند و با انجام بازخوانی و ویرایش مقالات، ایرادات آنها را برطرف می سازند، نگرانی از بابت ریجکت مقاله خود نخواهند داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)