سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی

سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی
  • سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی : چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی یا خارجی به رای و نظر داورانی که آن را بررسی می کنند بستگی دارد. بعد ارسال مقاله به ژورنال ها باید منتظر جواب آن بمانید. در این میان چند سوال مهم و اساسی وجود دارد که ذهن نویسندگان را درگیر می کند. در اینجا به ۱۶ سوال متداول درباره روند چاپ مقاله علمی پژوهشی پاسخ دادیم. مطالعه آن ها قطعا شما را از گمراهی نجات خواهد داد.

    مدت زمانی که بعد ارسال مقاله باید صرف شود تا نتیجه بررسی مقاله علمی پژوهشی به نویسنده اعلام شود چقدر است؟

    پاسخ: مقالات ارسالی برای داوری و پذیرش در مجلات علمی پژوهشی بسیار زیاد است، از این رو باید صبور باشید. در واقع مقالات دریافتی برای داوران ارسال می شود و داوران بر اساس برنامه ریزی خود، مقالات را بررسی خواهند کرد. گاهی پروسه اعلام نظرات داوران برای پذیرش مقاله یا عدم پذیرش به سرعت انجام می شود، اما گاهی داوران مقاله را بررسی نمی کنند که در این صورت، عدم اعلام نتیجه به داوران اطلاع داده می شود. درصورتی که در بار دوم هم داور موفق نشود مقاله را بررسی کند، مقاله به داوری دیگری سپرده می شود. پس باید در نظر داشته باشید که با طیف گسترده موضوعات و حجم زیاد مقالات، ممکن است فرآیند بررسی مقاله طولانی شود. معمولا ۲ تا ۴ ماه  زمان می برد تا مقاله بررسی شود و نتیجه آن برای نویسنده مقاله ارسال گردد. نکته دیگری که برای مدت زمان داوری پایان نامه باید به آن توجه کرد، زمان ارسال مقاله است. در ایام امتحانات پایانترم، اسفند ماه که نزدیک به تعطیلات است یا تابستان که اساتید در مرخصی به سر می برند، فرآیند بررسی مقالات کند خواهد شد.

    اگر بعد اعلام نتایج داوران مقاله، مقاله شما نیاز به اصلاح داشت، مولف باید مقاله را ویرایش کند  و برای بررسی مجدد به داوران ارسال کند. مولف باید بداند عاملی که در اینجا روند بررسی مقاله را می تواند بکاهد، اصلاحات کاملتر و درست تر است تا نگارش دوم مقاله بتواند داوران را قانع کند و بررسی نهایی مقاله طولانی نشود.  برای اینکه بتوانید مقاله تان را کامل و باب نظر داوران اصلاح کنید  توصیه می کنیم در روند اصلاحات عجله نکنید و نکاتی که داوران گوشزد کردند را به درستی رعایت کنید. حتی با کمک گرفتن از افراد با تجربه شانس قبولی مقاله خود را افزایش دهید. گاهی لازم است درباره ویرایش پایان نامه با استاد راهنما ، مشاور آمار مقاله و دیگر افراد آگاه مشورت کنید، سپس برای اصلاحات اقدام کنید. اگر مقاله اصلاح شده بتواند نظر داوران را جلب کند، نامه اکسپت مقاله ارسال می شود. حواستان باشد در صورتیکه مقاله ای که ویرایش کردید باب میل داوران نباشد، امکان ریجکت شدن آن وجود دارد.  پس پذیرش به شرط اصلاح در مرحله اول به معنای پذیرش صد در صد مقاله نیست. نامه پذیرش مقاله به این معناست که با تشخیص داور نهایی پایان نامه شما قبول شده است و برای چاپ ارسال خواهد شد.

    طبق نظر چه کسانی مقاله برای چاپ ارسال خواهد شد؟

    پاسخ: برای بررسی و چاپ مقالات، هر  مقاله را به داورانی که در آن حوزه تخصص دارند، ارسال می کنند.

    سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی

    سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی

    اسامی داوران به نویسندگان اعلام می شود؟

    پاسخ: خیر نام داوران اعلام نخواهد شد.

    داوران از اسامی نویسندگان مقاله اطلاع دارند؟

    پاسخ: خیر  اسامی نویسندگان اعلام نخواهد شد.

    چگونه از نحوه بررسی مقالات اطلاع پیدا کنیم؟

    پاسخ: فرآیند بررسی مقالات در وب سایت مجله و در بخش «فرایند ارزیابی و انتشار مقالات» وجود دارد. نویسندگان می توانند با مراجعه به این بخش از روند بررسی مقالات اطلاع یابند.

    با مراجعه به صفحه شخصی، مطلع شدم وضعیت مقاله تغییری نکرده است، در صورتی که مدتی است مقاله برای بررسی ارسال شده. حال تکلیف چیست؟

    پاسخ: گاهی ممکن است نتایج بررسی از طریق ایمیل یا پست ارسال شود. در این صورت تغییری در صفحه شخصی مشاهده نخواهید کرد. در صورتی که مقاله بررسی شده و نتیجه نیز اعلام شده است.

    در صفحه شخصی و در بخش «درحال بررسی» روی عبارت «مشاهده» کلیک کردم و در قسمت «پرونده مقاله»  ۲ پاسخ از داوران در وضعیت داوری وجود دارد. اما نمی توانم نظرات را ببینم. علت چیست؟

    پاسخ: بله گاهی چند تن از داوران نظر خود را اعلام می کنند. اما تا تکمیل شدن نظرات داوران باید منتظر بمانید. مجلات پس از دریافت نتیجه بررسی  همه داروان، مجموع نظرات را در قالب یک نامه در صفحه شخصی آپلود خواهند کرد. نویسنده می تواند با مراجعه به این بخش، از نتیجه داوری مطلع شود.

    آیا نام همه نویسندگان روی نامه پذیرش نوشته می شود؟

    گاهی مقالات بیش از یک نویسنده دارند. حال شوال این است که نام همه نویسندگان روی نامه درج خواهد شد؟ باید بگوییم که مجلات تنها با نویسنده مسئول مکاتبه می کنند. هر گونه نامه یا اطلاعیه از سوی ادیتور های یا داوران مستقیم به نویسنده مسئول ارسال خواهد شد. لذا در نامه پذیرش نیز فقط نام نویسنده مسئول درج می شود.  اما گاهی در کنار نام نویسنده، نام سایر نویسندگان نیز درج می شود. البته این مورد به سلیقه مجله  بستگی دارد. اما بعد چاپ مقاله، نام همه نویسندگان در آن قید می شود. درواقع به هر تعداد که نویسنده برای یک مقاله وجود داشته باشد، همان تعداد روی مقاله چاپ شده ثبت می شود. اما تا قبل چاپ مقاله همه مکاتبات با نویسنده مسئول انجام می شود.

    آیا نامه پذیرش مقاله در قالب pdf ارسال می شود؟

    می توان گفت قالب نامه پذیرش به سلیقه مجلات بستگی دارند. برخی مجلات نامه پذیرش را در قالب ایمیل ارسال می کنند و از درج هر فایل pdf  و  doc خودداری می کنند.

    آیا تاریخ چاپ مقاله روی نامه پذیرش درج می شود؟

    اعلام یا عدم اعلام تاریخ چاپ مقاله بنا بر نظر سردبیر است. سردبیر با توجه به وضعیت و تعداد مجلات در انتظار چاپ، تاریخ چاپ را تعیین می کنند. هم چنین ممکن است ادیتور تاریخ دقیق چاپ را مشخص نکند و فقط سال چاپ را درج کند.

    سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی

    سوالات متداول درباره داوری و چاپ مقاله علمی پژوهشی

    آیا همه نامه های پذیرش شده محتوای یکسانی دارند؟

    محتوای نامه پذیرش در صورتی می تواند یکسان باشد، که نامه های پذیرش از یک مجله خاص باشند. در غیر این صورت نامه های پذیرش شده از هر مجله ای در فرمت خاص خودش است. نامه های پذیرش ارسالی از مجلات مختلف هیچ گاه از قالب مشابهی پیروی نمی کنند.

    آیا بعد ارسال نامه پذیرش مجله هزینه ای را درخواست می کند؟

    بله، مجله همراه با ارسال نامه اکسپت مقاله، از نویسنده مسئول یا مولف برای چاپ مقاله در زورنال، هزینه ای را درخواست می کند. این هزینه باید به شماره حسابی که مجله اعلام می کند واریز شود. امروزه حتی قبل ارسال نامه پذیرش مقاله، مجلات هزینه خود را طلب می کند.

    آیا وقتی نامه اکسپت مقاله به دست مان رسید می توانیم چاپ مقاله را کنسل کنیم؟

    درواقع تا زمانی که نامه در وب سیات مجله انلاین نشود، نویسندگان مجله می توانند برای چاپ شدن یا نشدن مقاله خود تصمیم بگیرند. اما ممکن است مجله با منسل کردن فرآیند چاپ مخالفت کند. زیرا داوری انجام شده و رای صادر شده است و در این صورت مجله ضرر خواهد کرد.

    آیا نامه پذیرش مهر مجله را دارد؟

    مهر و موم کردن نامه اکسپت مقاله نیز به نظر مجله بستگی دارد.

    فاصله بین ارسال نامه پذیرش تا چاپ مقاله چقدر است؟

    فاصله بین ارسال نامه پذیرش تا چاپ مقاله طبق نظر سردبیر مجله است و روی نامه پذیرش درج می شود. این زمان بین چند روز تا دو سال بسته به حجم کار مجله متغیر است.

    آیا نامه پذیرش نزد مراکز آکادمیک و دانشگاه ها اعتبار دارد؟

    بله، نامه پذیرش به معنای چاپ مقاله در شماره های آتی مجله است. البته ممکن در برخی مراکز علمی مورد توجه قرار نگیرد که احتمال آن بسیار پایین است. زیرا نامه پذیرش به معنای چاپ قطعی مقاله است.

    اگر سوال دیگری در ذهن شماست می توانید با ما درمیان بگذارید. هم چنین برای راهنمای نگارش مقاله علمی پژوهشی و چاپ مقاله در کنار شما هستیم.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    0/5 (0 نظر)