نحوه نوشتن و انتخاب عنوان مقاله علمی

نحوه نوشتن و انتخاب عنوان مقاله علمی
  • عنوان مقاله” همه‌چیز است. این همان چیزی است که تعیین می‌کند خواننده مطلب شما را بخواند یا خیر. گواه این واقعیت ارائه پوستر در یک کنفرانس است. شرکت‌کنندگان فقط به‌دنبال خواندن عناوین هستند. اگر عنوان آن‌ها را به خود جلب کند، متوقف می‌شوند و حداقل کمی بیشتر می‌خوانند. اگر این‌گونه نباشد، لبخند می‌زنند و اصلا توجهی نمی کنند.

    به‌طورکلی، ترجیح این است که یک عنوان مفید برای مقاله خود اختصاص دهیم، اما تا زمان تکمیل آن کلیدواژه‌ها و چکیده را اضافه نکنیم. هرچند لازم نیست این کار را انجام دهید، اما مفید است. برای هدایت فرآیندهای فکری به‌نوعی عنوان مفید نیاز داریم. به‌عنوان‌مثال، عنوان اولین چیزی است که هنگام شروع نگارش یک کتاب لازم است. در ساعت اول شاید آن را ۱۰ بار عوض کنید. هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا عنوان می‌تواند تغییر یافته و تکامل یابد، اما مطمئناً به داشتن یک نقطه شروع کمک می‌کند.

    عنوان باید به‌اندازه کافی موجز بوده و برای خوانده‌شدن کوتاه باشد و همچنین به‌اندازه کافی طولانی باشد تا بتواند چند کلمه کلیدی که ممکن است خوانندگان را معطوف خویش سازد، در خود جای‌دهد. گفتن آسان‌تر از انجام‌دادن است. باید به‌دقت روی عنوان تفکر شود، به‌همین دلیل است که شما می توانید عناوین خودتان را بسیار تغییر دهید. یک عنوان خوب خواننده را متوقف می کند و باعث توجهش به مقاله می شود.

    نکته: فقط به این دلیل که شما یک پروژه تحقیقاتی را با عنوان خاصی به اتمام رسانده‌اید (به‌عنوان‌مثال رساله دکتری یا عنوان پایان‌نامه) به این معنی نیست که باید از آن عنوان برای مقاله خود استفاده کنید.

    نحوه نوشتن و انتخاب عنوان مقاله علمی

    نکات مهم در نوشتن و انتخاب عنوان مقاله علمی

    عنوان مقاله باید دقیق، واضح و مناسب باشد.

    باید توجه خواننده را جلب کند. باید منعکس کننده روش مطالعه و در صورت امکان نتایج تحقیق باشد. موضوع عنوان را اغراق نکنید. عنوان باید گویا و خود توضیح باشد، اما نه خیلی طولانی.

    بعد از اینکه چکیده خود را نوشتید، عنوان انتخاب کنید.

    این نکته خیلی مهمی است به این دلیل که محقق دید دقیقتری نسبت به نگارش عنوان خواهد داشت. انتخاب عناوین مناسب سخت است – اغلب به‌طور شگفت‌آوری دشوار است که عنوانی کوتاه، آموزنده و جذاب داشته باشید. گاهی اوقات این سخت‌ترین بخش نوشتن مقاله است.

    عنوان مقاله یک هدف دوگانه را دنبال می‌کند.

    با بیان اینکه مقاله شما در مورد چیست، اطلاعاتی را به خوانندگان ارائه می‌دهد و به عنوان یک ابزار بازاریابی عمل می‌کند که دیگران را به خواندن مقاله شما وادار می‌کند. متأسفانه، بر خلاف چکیده، یک فرمول جامع و دقیق وجود ندارد که در هنگام فکر کردن به عنوان از آن پیروی کنید. با این حال، نکاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

    عنوان مقاله باید با چکیده هماهنگی کامل داشته باشد.

    عناوین باید داستان و هدف اصلی تحقیق یا مقاله را بیان کنند. اطمینان حاصل کنید که عنوان و چکیده شما از کلمات و مفاهیم یکسانی استفاده می‌کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر آنچه در عنوان ذکر شده است در چکیده آورده شده است.

    از کلماتی استفاده کنید که همه مخاطبان و خوانندگان مقاله هدف شما را بتوانند درک کنند.

    از اصطلاحات سخت و غیرقابل فهم و مبهم خودداری کنید. به سادگی آن را انجام دهید! عنوان مقاله فقط باید حاوی مفاهیمی باشد که به تنهایی قابل درک باشند، بدون هیچ توضیحی. در حالی که در چکیده فضایی برای توضیح مختصر یک یا دو مفهوم مهم وجود دارد، چنین فرصت و امکانی در عنوان وجود ندارد: خواننده باید از قبل با هر کلمه‌ای که در آن استفاده می‌شود آشنا باشد.

    هنگام نوشتن عنوان، باید روی عناصر اصلی مطالعه خود تمرکز کنید.

    به‌عنوان‌مثال، اگر نمونه تحقیق شما واقعاً برای نتیجه مطالعه بسیار مهم نیست، آن را وارد نکنید. ممکن است استثنا در مواردی باشد که شما گروه خاصی، برای مثال، کودکان مبتلا به فلج مغزی را مطالعه کرده باشید. در مثال گلف، شرکت‌کنندگان در این مسابقات که شامل ورزشکاران زن و مرد دانشگاهی می‌شوند، مهم است، اما برای حضور در عنوان ضروری نیست.

    موتورهای جستجو و جستجوی آنلاین را در نظر بگیرید.

    مقاله شما برای خوانده شدن باید به راحتی پیدا و قابل دسترس شود، بنابراین عنوان باید حاوی کلمات کلیدی یا عبارات جستجوی مناسب باشد. مثلا به‌عنوان یک محقق علوم کامپیوتری، تقریباً همیشه کلمه «کامپیوتر» را در عناوین مقاله‌ وارد کنید، حتی اگر این کلمه عنوان شما را طولانی‌تر کند. بدون کلمه “کامپیوتر”، آن‌ها لزوماً مقاله شما را وقتی به دنبال مطالب خواندنی هستند و جستجو می‌کنند، پیدا نخواهند کرد.

    عنوان مقاله خود را کوتاه نگه دارید.

    تحقیقات نشان داده است که عناوین کوتاه‌تر استنادها و توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کنند. عناوین طولانی و درهم و برهم به اندازه عناوین ساده و متمرکز مسری نیستند. اگر عنوان پیچیده است و درک آن سخت است، احتمالاً مقاله نیز همینطور است. اما عنوان شما نمی‌تواند خیلی کوتاه هم باشد؛ زیرا خوانندگان احتمالی مقاله شما ممکن است آن را پیدا نکنند. مثلا عنوان “موسیقی، ضربه و گلف” را در نظر بگیرید. این عنوان واقعاً نمی تواند روایتگر و نشان دهنده هدفی که محقق به دنبال آن است باشد. بله، ممکن است هنوز کسی را به خواندن و به مطالعه جذب کند، اما واقعاً چیز زیادی در مورد مطالعه به ما نمی‌گوید.

    افراد می‌توانند هنگام بررسی مقالات به‌سرعت عنوان را بخوانند.

    به عنوان مثال این عنوان را در نظر بگیرید: “اثرات عملکردی گوش‌دادن به پنج ژانر متفاوت موسیقی در دقت ضربه در گلف در میان مردان و زنان گلف‌باز بخش ۱” تصور کنید.! خیلی طولانی است! خواننده معمولی نمی‌تواند عنوان را به‌صورت کامل بخواند و بنابراین از آن رد می شود و توجهی نمی کند و این مطالعه عالی را از دست می‌دهد! بنابراین مراقب باشید عنوان شما خیلی طولانی نباشد.

    عنوان مقاله شما باید شامل کلمات کلیدی باشد که خواننده شما آن‌ها را تشخیص داده و جالب می‌داند.

    مثلا “تأثیر موسیقی و ژانرهای موسیقی در دقت ضربه در گلف.” چرا بسیاری از افراد برای خواندن یک پوستر با این عنوان متوقف می‌شوند؟ وقتی عنوانی را طراحی می‌کنید، باید خیره‌­کننده و جذاب باشد.

    عنوان مقاله نباید بیش‌ازحد پیچیده باشد.

    بله، ظاهراً داشتن عنوان پیچیده نشان می‌دهد که شما باهوش هستید و می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید، اما همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از مردم آن را از ترس این‌که مطالعه را درک نکنند، یا برای آن‌ها مفید واقع نمی‌شود، نخوانند. درباره “صدای ناهنجار یا موزون؟ تأثیرگذاری ژانر‌های موسیقی بر عملکرد ضربات گلف: یک مطالعه تصادفی، کنترل‌شده، چندجنسیتی” چطور؟ این عنوان نه‌تنها شیک و پرزرق‌وبرق به‌نظر می‌رسد. خطر چنین عنوانی این است که اگرچه ممکن است مطالعه شما در دنیای واقعی کاربرد داشته باشد، اما به‌گونه‌ای ارائه می‌شود که یک فرد “معمولی” را از خواندن آن منصرف کند؛ بنابراین، کسی که ممکن است علاقه زیادی به خواندن و به‌اشتراک‌گذاشتن کار شما برای مخاطبان بیشتری داشته باشد، مانند یک روزنامه‌نگار، نسبت به آن اعتنایی ننموده و برای خواندن آن وقت نگذارد.

    عنوان یک مطالعه تحقیقاتی گاهی پس از نگارش نتایج و بحث به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    هر کلمه از عنوان باید معنی‌دار باشد و عنوان باید توصیف کننده تحقیقات پژوهشی باشد. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید شرح مختصری از تحقیقات خود را ارائه دهید. عنوان شما باید یک ایده کلی در مورد اشیا و افرادی که مطالعه کرده‌اید به خواننده ارائه دهد. همچنین نوع تحلیل داده‌ها را که به پایان رسیده است و نحوه تأثیر نوع عنوان و شکل آن بر نحوه نگارش مقاله را در هم در نظر داشته باشید. هنگامی‌که با استاد راهنمای خود پیرامون عنوان مشورت می‌کنید، عناوین تحقیقاتی را که در حوزه پژوهشی شما قرار دارند، بررسی کنید. این عناوین می‌توانند به شما در توسعه و شکل­‌گیری یک عنوان خوب و مناسب کمک کنند.

    نوشتن عنوان به سبک APAP

    عنوان باید ایده اصلی مقاله را به سادگی و در صورت امکان به گونه‌ای خلاصه کند که برای خوانندگان جذاب باشد. عنوان در مقالات تحقیقاتی باید به شکلی مختصر موضوع اصلی تحقیق را بیان نموده و متغیرها یا موضوعات نظری مورد بررسی و ارتباط بین آن‌ها را معرفی کند. اگرچه هیچ محدودیتی برای طول عنوان در سبک APA وجود ندارد، نویسندگان باید عناوین خود را متمرکز و مختصر کنند. تحقیقات ارتباط بین عناوین ساده و مختصر و تعداد بیشتر دانلود و استناد به مقاله را نشان داده است

    برای افزایش توانایی خوانندگان و یافتن اثر شما در حین جستجو و کمک به چکیده سازی و نمایه سازی در پایگاه‌های داده در صورت انتشار اثر، عبارات ضروری را در عنوان قرار دهید. از کلماتی که هیچ هدفی ندارند اجتناب کنید. آن‌ها طول عنوان را افزایش می‌دهند و می‌توانند نمایه سازها را گمراه کنند.

    به‌عنوان‌مثال، کلمات “روش” و “نتایج” معمولاً در عنوان ظاهر نمی‌شوند، و همچنین نباید عباراتی مانند “مطالعه” یا “تحقیق تجربی ” را لحاظ کرد. گاهی اوقات عباراتی مانند “سنتز تحقیق” ، “فراتحلیل”، یا “مطالعه fM.RI” اطلاعات مهمی را به خوانندگان منتقل می‌کند و در عنوان گنجانده می شود. از استفاده از اختصارات در عنوان خودداری کنید؛ نوشتن کامل همه اصطلاحات به اطمینان از نمایه سازی دقیق و کامل مقاله کمک می‌کند و به خوانندگان اجازه می‌دهد تا راحت‌تر عنوان را درک کنند. هنگامی‌که نام حیوان – به‌عنوان‌مثال، “موش” – در عنوان وجود دارد، نام علمی را به صورت مورب و پرانتز نیز درج کنید (Rattus norvegicus).

    عناوین کارآمد و ناکارآمد

    عنوان کارآمد عنوان ناکارآمد منطق
    اثر افسردگی بر تصمیم به ملحق شدن به کارآزمایی بالینی مطالعه اثر افسردگی بر تصمیم به ملحق شدن به کارآزمایی بالینی صریح تر: حذف کلمات غیر ضروری
    سلسله مراتب چرا و چگونه بر اثربخشی تیمی اثر می گذارد: یک فراتحلیل سلسله مراتب و اثر بخشی تیمی دقیق تر: شفاف‌سازی رابطه میان متغیرها شفاف شده است؛ نوع تحقیق (فراتحلیل) مشخص شده است
    چشمان خود را ببندید و از قلب خود تبعیت کنید: جلوگیری از محافظت از ترجیحات شهودی از سوی اطلاعات چشمان خود را ببندید و از قلب خود تبعیت کنید اطلاعات بیشتر: عنوان خلاق با توضیحات بیشتر متعادل شده است

    نتیجه­‌گیری

    اگر در این مرحله گیر کرده‌اید و تصمیم‌­گیری در مورد عنوان برای شما سخت است فقط کافی است عناوین پیشنهادی را بیاورید که لازم نیست کامل باشند. سپس از همکاران خود – از دانشجویان دکتری، استاد راهنما، هر کسی – بخواهید که به لیست نگاهی بیندازند و امیدوارکننده‌ترین و بهترین عناوین پیشنهادی را برای اصلاح و انتخاب نهایی برای کمک به عنوان نهایی شما مطرح کنند.

    در همین راستا مشاوران ما در گروه پژوهشی هدف برای کمک به شما در انتخاب و نگارش بهترین عناوین برای مقالات علمی به منظور چاپ در مجلات علمی پژوهشی در کنار شما هستند.

    اصول کلی نگارش مقاله علمی

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)