نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی

نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی
  • نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی : بعد از عنوان و چکیده، مقدمه مورد بعدی است که مخاطبان شما می خوانند. بنابراین شروع آن به شدت حیاتی است. مقدمه این فرصت را به شما می دهد تا به خوانندگان و داوران نشان دهید که چرا موضوع تحقیق شما ارزش خواندن دارد و چرا مقاله باید چاپ شود. مقدمه چندین هدف را دنبال می کند. زمینه مطالعه شما را ارائه می دهد، موضوع و اهداف شما را معرفی می کند و به طور کلی مقاله را بیان می کند. مقدمه خوب، بنیادی محکم را فراهم می کند و خوانندگان را ترغیب می کند تا به بخشهای اصلی مقاله شما شامل روشها ، نتایج و بحث بروند. هم چنین اگر می خواهید دیگران به مقاله شما استناد کنند، باید مطمئن شوید که ابتدا مقاله را بخوانند. بگذارید فرض کنیم عنوان و چکیده مقاله شما خوانندگان را متقاعد کرده است که باید مقاله شما را ببینند. پس از این، وظیفه بخش مقدمه است که اطمینان حاصل کند که آنها شروع به خواندن آن می کنند و آنها را به قسمت های دیگر مقاله راهنمایی می کنند.(روش ها، نتایج، بحث و نتیجه گیری).

    بنابراین در این مقاله به نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی می پردازیم. نوشتن مقدمه برای مورد تایید داوران واقع شدن اصولی دارد. اما بهتر است ابتدا تعریف کوتاهی از مقدمه را بخوانید.

    تعریف مقدمه چیست؟

    به زبان ساده، مقدمه باید به این سوال پاسخ دهد که چرا آن موضوع را برای تحقیق انتخاب کردید. چرا موضوع مقاله علمی پژوهشی شما  مهم است، چرا روش یا رویکرد خاصی را در پیش گرفتید و غیره.

    شما همچنین می توانید مقدمه را بخشی بدانید كه نشان دهنده خلا دانش موجود در تحقیقات سایر محققان است. کار دیگری که مقدمه باید انجام دهد این است که برخی از اطلاعات پیش زمینه را ارائه دهد و زمینه را فراهم کند. در نهایت مقدمه شامل یک مرور مختصر است. اگر شما در نگارش مقدمه موفق نباشید قطعا در چاپ مقاله علمی پژوهشی دچار مشکل خواهید شد.

    نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی چگونه است؟

    به عنوان یک قانون کلی، مقدمه حدود ۱۰٪ از کل کلمات متن یک مقاله علمی پژوهشی  را تشکیل می دهد. مقدمه حدود ۴۰۰ کلمه است که در سه پاراگراف در یک مقاله ۴۰۰۰ کلمه ای نوشته شده است. نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی در پایین آورده شده است.

    نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی

    نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی

    در کل برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی باید ۴ گام را طی کنید.

    1. اطلاعات زمینه را ارائه دهید و زمینه را تنظیم کنید.

    این قسمت از مقدمه، خوانندگان را برای اطلاعات دقیق تری که بعداً داده می شود، آماده می کند. در زیر چند نمونه آورده شده است:

    مقاله ای در مورد مواد آلی در خاک می تواند بدین ترتیب آغاز شود: “تولید پایدار محصول تابعی از خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است که به نوبه خود تحت تأثیر مواد آلی خاک قرار می گیرد.”

    مقاله ای در مورد باتری های لیتیوم می تواند این تحقیق را با جمله زیر معرفی کند: “رشد سریع باتری های یون لیتیوم و کاربردهای جدید آنها، مانند تأمین انرژی اتومبیل های برقی و ذخیره برق برای تأمین شبکه، روش های قابل اطمینان تری را برای درک و پیش بینی عملکرد باتری و زندگی ارائه می دهد.”

    در عین حال، بیانیه مقدماتی نباید خیلی گسترده باشد: توجه داشته باشید که در مثالهای بالا، مقدمه با صحبت در مورد کشاورزی، سرطان یا به طور کلی باتری شروع نشد، بلکه با ذکر مواد آلی در خاک، نقش باکتری ها و باتری های یون لیتیوم مقدمه را آغاز می کنیم.

    1. موضوع خاص تحقیق خود را معرفی کنید و دلیل اهمیت آن را توضیح دهید.

    همانطور که از مثالهای بالا مشاهده می کنید، نویسندگان به سمت ارائه موضوع خاص تحقیق خود حرکت می کنند. بنابراین اکنون در قسمت زیر می توانید برخی از آمارها را وارد کنید تا اهمیت موضوع یا جدی بودن مسئله نشان داده شود.

    در اینجا چند نمونه آورده شده است:

    مقاله ای در مورد کنترل مالاریا با اقدامات پیشگیرانه، می تواند تعداد افراد آسیب دیده، تعداد ساعات از دست رفته در فرد یا هزینه های درمان بیماری را ذکر کند.

    مقاله ای در مورد توسعه محصولاتی که به آب کمی احتیاج دارند می تواند به فراوانی خشکسالی های شدید یا کاهش تولید محصولات به دلیل خشکسالی اشاره کند.

    مقاله ای در مورد روشهای کارآمدتر حمل و نقل عمومی می تواند به میزان آلودگی هوا در اثر گازهای خروجی از اتومبیل و دوچرخه یا کوچک شدن نسبت بین تعداد خودروها و طول جاده اشاره کند.

    روش دیگر برای تأکید بر اهمیت موضوع تحقیق، برجسته کردن مزایای احتمالی حاصل از حل مسئله یا یافتن پاسخی برای سوال است: پس انداز احتمالی، تولید بیشتر، دستگاه های با دوام بیشتر و غیره. این روش بر موارد مثبت تأکید دارد.

    به عنوان مثال ، به جای اینکه بگویید هر سال X دلار به دلیل مالاریا از بین می رود، بگویید که در صورت جلوگیری از مالاریا می توان سالانه X دلار پس انداز کرد. یا با تهیه آبیاری X میلیون لیتر آب صرفه جویی کرد. یا با X  ساعت کار در طول ماه می توانید به بهبود آلودگی هوا یا به بهبود بیماری های ریوی کمک کنید.

    1. تلاش های گذشته را برای حل مسئله تحقیق یا پاسخ به سوال قبلی تحقیق ذکر کنید.

    همانطور که قبلاً اشاره شد، بررسی رسمی ادبیات در بخش مقدمه یک مقاله تحقیقی بی جا است. با این حال، مناسب است که هر تحقیق مرتبط قبلی را نشان دهید و تفاوت تحقیقات خود را از این تلاش ها روشن کنید. تفاوت ها می توانند ساده باشند: ممکن است شما یک سری آزمایش ها را تکرار کرده باشید اما با روش های دیگری یا مطالعه دقیق (با ابزارهای تحلیلی پیچیده تر یا پیشرفته تر) را با یک نمونه بسیار بزرگتر و متنوع یا یک موقعیت جغرافیایی کاملاً متفاوت انجام داده باشید.

    در اینجا دو مثال آورده شده است:

    “اگرچه این مطالعات ارزشمند بودند، اما زمانی که توالی ژنوم پیش نویس در دسترس نبود، انجام شد و بنابراین اطلاعات کمی در مورد مکانیسم های تکاملی و نظارتی فراهم می کند.”

    “پاسخ گیاهان با استعمار و رفتار حشرات تغییر می کند اما این جنبه ها بیشتر در محصولات تنها مورد مطالعه قرار گرفته است، در حالی که مقاله حاضر رابطه بین محصولات و آفات آنها را در یک سیستم کشت مخلوط بررسی می کند.”

    1. مقدمه را با ذکر اهداف خاص تحقیق خود به پایان برسانید.

    بندهای قبلی باید به صورت منطقی به اهداف خاص مطالعه شما منجر شوند. توجه داشته باشید که این قسمت از مقدمه جزئیات خاصی را بیان می كند: به عنوان مثال، در قسمت قبلی مقدمه می توان به اهمیت كنترل مالاریا اشاره كرد در حالی كه در قسمت پایانی مشخص خواهد شد كه از چه روش های كنترل استفاده شده و چگونه ارزیابی شده اند. در عین حال، از جزئیات زیاد خودداری کنید زیرا موارد مربوط در متن مقاله آورده شده است.

    به عنوان مثال، تحقیق شما در مورد پیدا کردن نسبت مناسب دو فلز در یک آلیاژ بود و شما ده نسبت مختلف را آزمایش کردید، نیازی نیست که همه این ده نسبت را لیست کنید: فقط کافی است بگویید که نسبت ها از ۵۰:۵۰ متفاوت بود تا ۱۰:۹۰٫

    در اینجا یک نمونه آورده شده است:

    “ما با هدف ارزیابی اثربخشی چهار استراتژی ضد عفونی بر میزان شیوع در بیمارستان در ارگانیسم های مقاوم به چند دارو و کلوستریدیوم دیفیسیل دست پیدا کردیم.”

    نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی

    نحوه نگارش مقدمه مقاله علمی پژوهشی

    نکات مهم در مقدمه مقاله علمی پژوهشی چیست؟

    نکات مهم در مقدمه مقاله علمی پژوهشی بسیار است اما مهم ترین نکاتی که باید در مقاله علمی پژوهشی خود رعایت کنید، در ادامه ذکر شده است.

    • به طور گسترده شروع کنید و سپس باریک شوید

    در پاراگراف اول، به طور خلاصه زمینه تحقیق گسترده را توصیف کنید و سپس به تمرکز ویژه خود بپردازید. این به شما کمک می کند تا موضوع تحقیق خود را در حوزه وسیع تری قرار داده و کار را برای مخاطبان گسترده تر، نه فقط برای متخصصان رشته خود ، در دسترس قرار دهید.

    • اهداف و اهمیت را بیان کنید

    مقالاتی که به دلیل “عدم نشان دادن اهمیت موضوع” یا “فقدان انگیزه روشن” رد می شوند، معمولاً این نکته را نادیده می گیرند. بگویید چه چیزی می خواهید بدست آورید و چرا خواننده شما باید علاقه مند باشد. ساختار اصلی می تواند به سادگی تشریح شود. برای مثال: “هدف ما انجام X است که منجر به Y می شود.”

    • استناد کنید اما نه زیاد

    هنگامی که تمرکز خود را بر روی موضوع خاص مطالعه خود محدود کردید، باید جدیدترین و مرتبط ترین ادبیات مربوط به مطالعه خود را کاملاً پوشش دهید. مرور شما در مورد ادبیات باید کامل باشد، اما نه بیش از حد طولانی. به یاد داشته باشید، شما یک مقاله مروری نمی نویسید. اگر متوجه شدید که مقدمه شما بیش از حد طولانی است یا سرشار از نقل قول است، یک راه حل ممکن این است که به مقالات مرور بروید، نه به همه مقالات جداگانه ای که قبلاً در بررسی خلاصه شده اند.

    اصول نوشتن مقدمه چیست؟

    مقدمه در مقاله علمی پژوهشی نقش بسیار مهمی دارد. برخلاف تصور برخی که فکر می کنند مقدمه بی اهمیت است اما باید بدانید که نوشتن مقدمه اصولی دارد. در این بخش به اصول نوشتن مقدمه می پردازیم.

    • اهداف: روشن بودن هدف، اجتناب از نوشتن جزئیات.

    • مسئله پژوهش: عنوان کردن مسئله به صورت منطقی.

    • اهمیت و ضرورت پژوهش: بررسی پژوهش از همه ابعاد نظری و عملی.

    • سوابق پژوهشی: صحبت از آزمایشات و تحقیقات پیشی به صورت خلاصه.

    • طرح فرضیه ها: بیان فرضیه به صورت کاملا ساده.

    در نهایت اهمیت نوشتن مقدمه مقاله علمی پژوهشی باید روشن شده باشد. در مورد اهمیت مقدمه در مقاله علمی پژوهشی همین موضوع کافی است که بدانید مقدمه نقش مهمی در رغبت خواننده برای مطالعه مقاله شما دارد.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    5/5 (1 نظر)