اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی
  • اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی : فشرده یک مقاله علمی پژوهشی که با کم ترین کلمات و واژگان نوشته می شود بعنوان چکیده مقاله از آن یاد می کنند. نوشتن چکیده مقاله در نگاه اول برای نویسنده مقاله کار ساده و پیش پا افتاده ای می باشد و با خود فکر می کنند کاری ندارد،درصورتی که نوشتن چکیده مقاله با رعایت اصول خاص و تمرین حاصل می شود.اکثر نویسندگان برای نوشتن چکیده مقاله وقت کافی نمی گذارند و از روی این مبحث سرسری رد می شوند و به آن توجهی نمی کنند.در حالی که ،چکیده یک مقاله ،معرف مقاله و نویسنده ی مقاله می باشد. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفته ایم در این مقاله اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی را برای شما بیان کنیم و تفاوت چکیده با خلاصه  و اینکه یک چکیده خوب مقاله علمی پژوهشی چه ویژگی هایی را باید داشته باشد را برای شما بیان می کنیم ، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:

    تفاوت چکیده مقاله با خلاصه

    برخی از نویسندگان با شنیدن نام چکیده نویسی به اشتباه می افتند و فکر می کنند چکیده نویسی همان خلاصه نویسی میباشد در صورتی که این دو باهم تفاوت هایی را دارد که شامل موارد زیر می باشد:

    • خلاصه نویسی گاهی به معنای مبانی است .خلاصه ی یک موضوع ،یعنی بیان کلیات آن موضوع و حذف جزئیات آن ؛در حالی که گاه در چکیده  نویسی ،ذکر جزئیات یک مدرک علمی اهمیتی خاص دارد .
    • درخلاصه ،گاهی از مهمترین مباحث صرف نظر می کنند ،اما در چکیده مجبور هستیم که حتما مهمترین مباحث را منعکس کنیم و در چکیده خود ذکر کنیم .
    • خلاصه کردن یعنی مطلب با مدرکی را برای گروه هایی که از لحاظ سنی ،ذهنی ،علمی و یا فرهنگی در شرایط معینی هستند قابل استفاده کنیم .ولی چکیده برای آسانی در انتخاب و جستجوی مطالب است .
    • خلاصه ،از یک کتاب ،گزارش ،یکی از دانش ها با بخش معینی از معارف بشری صورت می گیرد در حالی که چکیده به طور عمده ازمقالات صورت می گیرد.
    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم نوشتن چکیده مقاله شاید در یک نگاه برای نویسنده ساده باشد و برای آن خیلی وقت نگذارد اما باید بدانید که نوشتن یک چکیده مقاله خوب مستلزم آموزش و تمرین می باشد و اصولی دارد که باید با توجه به آن اصوا اقدام به نوشتن چکیده مقاله کرد. به همین دلیل دراین قسمت از مقاله به چند اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی می پردازیم، همراه ما باشید:

    ۱- چکیده مقاله بلافاصله بعد از عنوان و مشخصات نویسندگان نوشته می‌شود و خلاصه‌ای از متن مقاله را، معمولا در یک پاراگرف، ارائه می‌کند.
    نوشتن چکیده باید به بعد از اتمام کامل فرایند پژوهش موکول شود.

    ۲- به جای استفاده از نقل قول‌های مستقيم، از تعبير و تفسير خودتان استفاده كنيد.

    ۳- چکیده باید به گونه‌ای نوشته شود که خواننده را از مراجعه به متن اصلی مقاله بی‌ نیاز سازد. یعنی چکیده باید خود تبیین‌گر باشد.

    ۴- طول چكيده در مقالات نظری و مروری بین ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه و در مقالات پژوهشی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلمه می‌باشد. البته معمولا هر مجله‌ای شیوه خاص خود را در نگارش چکیده دارد.

    ۵- در چكيده نياز به نوشتن منبع نيست.

    ۶- اختصارها، نام‌ها و واژه‌هاي تخصصي مقاله بايد در چكيده توضيح داده شود.

    ۷- سعی کنید در چکیده از کپی کردن متون داخل مقاله خودداری کنید.

    ساختار چکیده مقاله در تمامی مقالات پژوهشی مشابه است. چکیده می‌تواند به دو صورت ساختارمند یا بدون ساختار باشد. خلاصه بدون ساختار به صورت یک پاراگراف و پی در پی نوشته می‌شود. از سوی دیگر در چکیده دارای ساختار بخش‌های مختلف مانند مقدمه، روش کار، یافته‌ها و نتیجه‌گیری از یکدیگر جدا می‌شوند. چکیده به هر کدام از دو شکل بالا که نوشته شود در محتوای آن و اجزای تشکیل دهنده آن تغییری ایجاد نخواهد شد.

    ۸-طوری جمله را مطرح کنید که خواننده به خوبی بتواند آن را متوجه شود. اگر در حال نوشتن تز دکترا هستید، خوانندگان شما اغلب افرادی هستند که با فیلد عمومی تحقیق شما آشنا هستند بنابراین شما باید اختصاصا به آن­ها بفهمانید موضوع اصلی مقاله شما چیست.
    درباره پژوهش­ های دیگر نیز همین مساله صدق می ­کند، اغلب خواننده ­های مقاله شما منتقدین و افرادی هستند که می­ خواهند اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب کنند، این یعنی آن­ها پیشینه ­ای از موضوع شما دارند پس باید بدون اضافه کاری و پرداختن به پیشینه به موضوع اصلی بپردازید.

    ۹-چکیده مقاله را بعد از اتمام کامل پژوهش بنویسید. با این­کار ایده ­های بهتری برای ارائه در چکیده خواهید داشت.

    ۱۰-به جای استفاده از نقل قول­ های مستقیم، از تعبیر و تفسیر خودتان استفاده کنید.

    ۱۱-چکیده مقاله را باید طوری بنویسید که خواننده بدون این­که بخواهد به متن اصلی مراجعه کند متوجه موضوع آن شود.

    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    چکیده مقاله علمی پژوهشی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

    یک چکیده ،فهرستی از موضوعات مطرح شده در متن مقاله نیست ؛مقدمه هم نیست .چکیده انتخاب جملاتی از متن اصلی و کنار هم چیدن آنها هم نیست .چکیده باید ویژگی هایی داشته باشد که به برخی از آنها  در ادامه مطلب اشاره می کنیم :

    • یک چکیده خوب باید مختصر ،دقیق و واضح باشد.

    • چکیده معمولا از یک یا دو پاراگراف مستقل و منسجم تشکیل می شود.

    • جمله های یک چکیده باید خبری باشند.

    • جمله ها باید ساده باشند . در نوشتن چکیده ،مطلب مورد نظر را باید آسان و رسا بیان و ازبه کار بردن کلمات سنگین خودداری کرد .بعلاوه ،باید از پرنویسی و استفاده از صفت های غیر لازم ،کلمات مترادف و تکراری دوری کرد.

    • جمله های یک چکیده باید تا آنجا که ممکن است کوتاه باشند .جملات بلند ایجاد ابهام می کنند و وضوح چکیده را خدشه دار می سازند.

    • چکیده باید شامل کلید واژه ها و اصطلاحات فنی و علمی متن اصلی باشد . این کار،درک محتوای چکیده را برای متخصصان و تهیه فهرست موضوعی را برای مجلات چکیده آسان می کند و از آنجایی که امروزه ،خیره سازی و بازیابی اطلاعات به صورت الکترونیکی است ،استفاده از کلید واژه ها به جستجوگر کمک می کند سری عتر به موضوع مورد نظر خود برسد

    • یک چکیده ابدا اطلاعات جدیدی ارائه نمی دهد بلکه صرفا خلاصه مقاله می باشد.

    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    اصول نوشتن چکیده مقاله علمی پژوهشی

    نکته مهم برای چکیده مقاله علمی پژوهشی

    باید به شما در انتهای این مطلب نکته قابل اهمیتی را بگوییم و آن این است که در چکیده مقاله، متونی را که داخل مقاله نوشته اید کپی نکنید. برای نوشتن چکیده مقاله حتما با افرادی که در این زمینه تجربه دارند مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید. و در پایان به شما توصیه می کنیم چکیده مقاله علمی پژوهشی خود را با نهایت دقت و توجه انجام دهید و از آن به سادگی نگذرید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    5/5 (1 نظر)