تقسیم بندی انواع مقالات علمی ، انواع مقاله علمی طبق دسته بندی های استاندارد

تقسیم بندی انواع مقالات علمی
  • انواع مقاله علمی : شناخت تقسیم بندی انواع مقالات علمی برای کسانی که می خواهند به دنیای مقاله نویسی لازم است. برای شناخت انواع مقالات علمی از لحاظ ساختار، محل انتشار و نوع دسترسی یک بار برای همیشه اقدام کنید  و این مفاهیم را در ذهن خود نگه دارید. هم چنین شناخت تقسیم بندی انواع مقالات برای چاپ مقاله علمی پژوهشی ضروری است. با شناخت این مسائل، نگاشتن هر نوع مقاله برای شما آسان خواهد شد و در انتخاب بهترین مجله برای چاپ مقاله سردرگم نخواهید شد.

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    انواع مقالات علمی را از جنبه های مختلف می توانیم بررسی کنیم. تقسیم بندی انواع مقالات علمی براساس  ساختار و محتوای نگارشی، بستر انتشار و مدل دسترسی. در ادامه با این سه موضوع با ما همراه باشید.

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی براساس  ساختار و محتوای نگارشی

    در این قسمت به تقسیم بندی انواع مقاله از نظر ساختار و محتوای نگارشی درون مقاله می پردازیم:

    • مقاله اصیل پژوهشی(original research)

    مقالات پژوهشی حاصل تحقیق و پژوهشی خود نویسنده هستند. محقق یافته ها و نتایج آزمایشات خود را در قالب مقاله بیان می کند. در مقاله پژوهشی به موضوعاتی می پردازیم که قبلا در مورد آن تحقیق انجام نشده و در واقع یک سوال بی پاسخ بوده است. پژوهشگران و محققان استقبال زیادی از این نوع مقالات دارند و به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق و نو بودن نتایج، از شانس بیشتری برای چاپ در مجلات داخلی و خارجی برخوردارند.

    ساختار مقاله پژوهشی از معرفی، روش ها، نتایج و بحث تشکیل شده است. رعایت قواعد اخلاقی در نوشتن مقاله علمی بسیار اهمیت دارد. هیچ گاه نباید با بزرگ نمایی ارزش کار خود را بیشتر نشان دهید و با با ارزش کردن تحقیقات پیشین برای خود اعتبار کسب کنید. زیرا در صورت نبود تحقیقات پیشین، تحقیقات شما معنایی پیدا نمی کرد. در واقع اجتناب از سرقت ادبی در مقالات پژوهشی از مهم ترین بحث هاست.

    سرقت ادبی یا پلاجیاریسم زمانی اتفاق می افتد که اطلاعات و داده های خود را از تحقیقات قبلی گرفته باشید و به نام خودتان انتشار دهید. در صورتی که سنگ بنای مقالات علمی پژوهشی بر موضوعی جدید و نگاهی نو است که پژوهشگر با تحقیقات و آزمایشات بسیار به داده های ارزشمندی دست پیدا می کند.

    سرقت ادبی آگاهانه و یا غیر عمد صورت می گیرد. توجه داشته باشید که  هیچ پیشرفت علمی بدون نگاه به تحقیقات پژوهشگران قبلی ممکن نیست و هر مقاله علمی پژوهشی به دستاوردهای پیشین حول موضوع خود احتیاج دارد. اما استفاده کردن از سایر منابع باید با ذکر نام اثر در قسمت منابع و رفرنس های مقاله پژوهشی صورت گیرد. حتی اگر از این موضوع اطلاعی نداشته باشید سرقت ادبی غیرعمد انجام داده اید.

    نگارش مقاله علمی پژوهشی نیاز به توجه به این مسئله دارد که ساختار مقاله علمی پژوهشی بخش هایی دارد که باید با آشنایی با آن ها، برای چاپ مقاله علمی پژوهشی تان از این ساختار پیروی کنید.

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    ترتیب قسمت های مقاله اصیل پژوهشی به این صورت است:

    عنوان مقاله؛

    چکیده؛

    کلمات کلیدی؛

    مقدمه؛

    ادبیات پژوهش؛

    روش تحقیق؛

    نتایج و یافته‌ها؛

    بحث و گفت و گو؛

    منابع.

    چاپ مقاله علمی پژوهشی دستاورد مهمی در زمینه تخصصی شما است و خصوصا در رزومه شما نقش پررنگی را ایفا می کند. این موضوع زمانی اثرگذار است که مقاله پژوهشی خود را در مجله ای معتبر چاپ کنید. برای مثال مقاله شما در یکی از مجلات isi چاپ شود و محققان زیادی در دنیا آن را مطالعه کنند.

    • مقاله تحليلی(Analytical article)

    مقاله تحلیل به این صورت است که نویسنده با کمک منابع تحقیقات قبلی، نظریه خود را مطرح می کند. در این نوع مقاله علمی محقق می تواند نظریه های قبلی را با استدلال های محکم گسترش دهد یا به بیان دیگری به شرح و تفصیل آن ها بپردازد. در مقاله تحلیلی حتی می توان نظریه هایی که از قبل وجود داشته است را مورد تفکر و تامل قرار داد.

    • مقاله مروری (Review Article)

    مقالات مروری همان طور که از نام ان پیداست، به مرور مقالات و تحقیقات در یک موضوع خاص می پردازد و در نهایت خلاصه ای از موضوع را ارائه می دهد. هدف پژوهشگر از بررسی موضوعات و چاپ مقاله مروری، تحلیل پژوهش ها، تفاوت های موجود و مشکلاتی که مانع پیشبرد موضوع شده است، می باشد.

    برای نوشتن مقاله مروری، تعداد کلمه ای که باید بنویسید به موضوع و  ژورنالی که قصد چاپ مقاله در آن را دارد باید توجه کنید. اما به طور معمول تعداد کلمات آن بین ۸ تا ۴۰ هزار کلمه است. بنابراین مهم است که پیش از نوشتن مقاله مروری از ادیتور مجله مورد نظرتان اطلاعات بگیرید.

    مخاطبان مقالات مروری به طور معمول دانشجویان و محققانی هستند که در باره موضوع مقاله به دنبال اطلاعات هستند و به جای مطالعه حجم زیادی مقاله، با مطالعه یک مقاله مروری به اطلاعات جامعی پیرامون آن موضوع دست می یابند.

    ساختار مقاله مروری به ترتیب زیر است، بنابراین در نگارش مقاله مروری به این بخش ها توجه کنید و در اثر خود بگنجانید.

    عنوان؛

    چکیده؛

    مقدمه؛

    روش مطالعه؛

    یافته‌ها؛

    نتیجه‌گیری؛

    تقدیر و تشکر؛

    فهرست‌ها.

    مقاله مروری به سه دسته کلی تقسیم می شوند که تفاوت شان در تعداد کلمات و نوع نگارش مقاله است.

    انواع مقاله مروری

    1. مقاله مروری روایتی (Narrative Review)

    مقاله مروی روایتی برای موضوعات جامع و کلی کاربرد دارد.  در این نوع مقاله زمانی که یک فرضیه واحد نداریم یا موضوع قابل جمع بندی نیست، فردی که به نگارش مقاله مشغول است با استفاده از دانش و تجربیات خود به جمع بندی و نتیجه گیری حول آن موضوع می پردازد. نتیجه گیری در این نوع مقالات به صورت کیفی است.

    1. مقاله مروری نظام مند (Systematic Review)

    مقاله مروری نظام مند روش انجام دقیق دارند و با یک فرضیه واحد، به کمک تجزیه و تحلیل، برای ارائه پاسخ تلاش می کنند.

    1. مرور بهترین شواهد (Best Evidence)

    مقاله بهترین شواهد حد وسط دو نوع قبلی است. در این نوع مقاله اطلاعات و داده ها از یک تحقیق ارائه می شود تا با خواندن آن بتوان نتیجه گیری کرد.

    • گزارش‌ها یا نامه‌های کوتاه (short letters or reports)

    مقاله گزارشی شامل یک گزارش کوتاه از مقاله ای پژوهشی است. تعداد کلمات گزارش یا نامه های کوتاه بسیار محدود است. ساختار این نوع مقالات بسیار شبیه مقاله علمی پژوهشی است در نتیجه پیش از انتشار مقاله علمی پژوهشی امکان نگاشتن این نوع مقاله نیست.

    • مطالعات موردی (case-study)

    در مقالات مطالعه موردی به مورد خاصی از یک پدیده اشاره داریم و عموما برای آگاه سازی از وجود یک نمونه خاص است. این نوع مقالات معمولا در زمینه پزشکی کاربرد دارند. در مطالعات موردی پزشک با ثبت وضعیت بیمار خاص، راهکارهایی برای درمان او ارائه می دهد.

    این نوع مطالعات باید در باره موضوعاتی باشد که  ناشناخته هستند.  به همین علت این نوع مقالات حاصل نگارش محققان با تجربه است. مطالعات موردی در پیشبرد تحقیقات نقش پررنگی دارند. مطالعات موردی در دسته بندی تحقیقات کیفی قرار دارد.

    • مقاله نظری (opinion article)

    مقاله نظری مقاله ای است که مولف به بررسی یک تحقیق خاصی مشغول است. نویسنده این نوع مقاله به نقاط قوت و ضعف تحقیق انجام شده می پردازد. این نوع مقاله کوتاه هستند و تعداد کلمات آن ها تا ۲هزار کلمه است. لذا نویسنده باید بتواند در این تعداد کلمات کوتاه دلایل رد یا قبول اصل موضوع را تشریح کند.

    مقاله نظری از لحاظ ساختاری به شرح زیر است:

    چکیده؛

    مسأله و موضوع پژوهش مورد بحث؛

    هدف مقاله؛

    منابع مورد استفاده؛

    نتیجه‌گیری.

    • نقد کتاب (book review)

    نقد کتاب مقالات کوتاهی هستند که زمان زیادی از نویسنده صرف نمی کنند. مقالات نقد کتاب در انواع مقالات پژوهشی قابل چاپ هستند. هدف از این نوع مقالات ارائه نظر درباره آخرین کتاب های انتشار یافته در حیطه یک موضوع خاص است. نگارش این نوع مقالات برای پژوهشگران تازه کار ایده خوبی است که در کنار آگاهی از اطلاعات  در حوزه تخصصی خود، مقاله را برای رزومه خود تهیه می کنند.

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی از لحاظ محل انتشار

    مقاله ژورنالی: مقاله ژورنالی با هدف چاپ در مجلات معتبر isi, isc, scopus  و مجله علمی پژوهشی داخلی نوشته می شوند. نگارش این نوع مقالات به دقت خاصی نیاز دارد. هم چنین نگارش مقاله ژورنالی اعتبار بیشتری دارد.

    ساختار هر یک از انواع مقاله ژرنالی به مجله مورد نظر شما بر می گردد و می توانید با مراجعه به وب سایت نشریه با ساختار نگارش آشنا شوید و یا با مطالعه آخرین مقالات چاپ شده در این ژورنال ها به اطلاعات خوبی دست یابید.

    مقاله کنفرانسی: مقاله کنفرانسی در ارائه ها، کنفرانس ها و همایش ها مورد استفاده است. از بین مقالات کنفرانسی بهترین ها انتخاب می شوند و برای چاپ در مجلات علمی ارسال می شوند.

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی از لحاظ دسترسی

    دسترسی مقاله به این موضوع ارتباط دارد که یک مجله برای چاپ مقاله هزینه ای از مولف دریافت کند یا خیر.

    Open access یا close access بودن مقالات هیچ ربطی به آی اس آی بودن یا نبودن آن ها ندارد. حتی ممکن است مقاله ای isi باشد و در عین حال اپن اکسس نیز باشد.

    مقاله Open access : برای چاپ مقالات اپن اکسس، نویسنده  باید هزینه ای را به مجله بپردازید اما خوانندگان این نوع مقالات برای مطالعه مقاله هیچ پرداختی ندارند. مزیت این نوع مقالات قرارگیری در دسترس گروه زیادی از خوانندگان است.

    مقاله close access: چاپ مقاله کلوز اکسس رایگان است  و مولف هزینه ای را به مجله نمی دهد اما خوانندگان برای دسترسی به محتوای مقاله باید هزینه آن را به مجله بپردازند. اصطلاحا به این نوع مقالات، مقالات پولی می گویند.

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    تقسیم بندی انواع مقالات علمی

    انواع مقالات بین المللی

    مقالات ISI

    مقالات ISI یکی از مقالات بین المللی است. آی اس آی موسسه ای علمی است که به ارائه خدمات علمی مشغول است. ایجاد پایگاهی از مجلات و کتب با استاندارد های سخگیرانه یکی از خدمات آی اس آی است.  مجله ای که بتواند استاندارد های آن را رعایت کند و در این پایگاه نمایه شود به مجله آی اس آی شهرت می یابد. مقالات ISI مقاله ای است که موفق به اخذ پذیرش در این مجله شده باشد.  با چاپ مقاله ISI رزومه تان را پر بار خواهید کرد.

    مقالات اسکوپوس (SCOPUS)

    ناشر هلندی الزویر (ELSEVIER) یک پایگاه اطلاعاتی مانند isi  راه اندازی کرد که با موسسه های علمی در تعامل است. این مقاله تعداد استنادات مقالات علمی را ارائه می دهد.مقاله ای که موفق به اخذ پذیرش در این نوع مجلات شود را به مقاله اسکوپوس می شناسند. اهمیت چاپ مقاله اسکوپوس از سایر مقالات کمتر نیست.

    مقالات ISC

    پایگاه اطلاعاتی isc  استاندارد های سختگیرانه ای دارد که مختص پژوهشگران دنیای اسلام است. هدف از ایجاد این نوع مقاله ایجاد هماهنگی و بستری برای رشد علمی اسلامی است. مقاله آی اس سی در رتبه سوم بزرگترین پایگاه های اطلاعاتی در دنیا قرار دارد.

    انواع مجلات علمی

    مجلات معتبر علمی در کل به دو دسته مجلات علمی داخلی و مجلات علیم خارجی تقسیم بندی می شوند. مجلات داخلی شامل مجلات علمی پژوهشی، مجلات علمی تخصصی و مجلات علمی ترویجی هستند. مجلات خارجی نیز شامل مجلات تامسون رویترز (مقالات ISI)، پایگاه اطلاعاتی جهان اسلام (Isc)، اسکوپوس (Scopus) و پاب‌مِد (Pubmed) هستند.

    برای پژوهش و چاپ مقاله علمی پژوهشی نیاز است که با انواع مقالات علمی آشنایی داشته باشید.  هم چنین برای انتخاب ژورنال چاپ مقاله باید  انواع مجلات  علمی داخلی و خارجی را بشناسید تا بهتر و اصولی تر به دنیای چاپ مقاله علمی وارد شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای
    4.4/5 (5 نظر)