شاخص استنادی چیست؟

شاخص استنادی چیست؟
  • شاخص استنادی چیست؟ فهرست استنادی شاخص استنادات بین انتشارات است که به کاربر اجازه می دهد به راحتی تشخیص دهد که اسناد بعدی کدام اسناد قبلی را ذکر می کنند.نقل قول ها به عنوان معیار سنجش اهمیت یا ارزش نسبی منبع اطلاعات ، مانند مقاله مجله ، کتاب و سایر موارد استفاده می شوند. به عنوان مثال ، اگر مقاله ای توسط سایر مجلات و كتاب های این رشته مرتباً مورد استناد قرار گیرد ، این می تواند اهمیت نسبی یک اثر را نشان دهد. محققان بعد چاپ مقالات علمی پژوهشی علاقه دارند تا نوشته خود را در معرض دید پژوهشگران دیگر قرار دهند. از این رو شاخص استنادی یا سایتیشن اهمیت می یابد.

    سایتیشن یا شاخص استنادی چیست؟

    فرآیندی که به موجب آن تأثیر یا “کیفیت” مقاله با شمارش تعداد دفعات ذکر سایر نویسندگان در کارشان ارزیابی می شود.تجزیه و تحلیل استناد با در نظر گرفتن تعداد دفعات استناد به مقاله توسط سایر آثار برای سنجش تأثیر یک مقاله یا نویسنده ، به حساب می آید. با این وجود هیچ ابزار تجزیه و تحلیل استنادی وجود ندارد که تمام انتشارات و منابع ذکر شده آنها را جمع آوری کند. برای تجزیه و تحلیل دقیق تأثیر یک نویسنده یا یک نشریه ، باید در چندین پایگاه داده جستجو کنید تا همه منابع احتمالی ذکر شده را بیابید. استناد مرجع متن و تأیید اطلاعات مستند است. یک مقاله علمی نوشته شده شامل یک قسمت مرجع در پایان است که در آن تمام منابع ذکر شده در سند به صورت جامع ذکر شده است ، و هر منبع یک استناد است

    شاخص استنادی چیست؟

    شاخص استنادی چیست؟

    چرا از شاخص استنادی استفاده می کنیم؟

     با خود فکر می کنید که هدف از سایتیشن چیست؟ در شاخص استنادی، با نشان دادن اینکه نویسندگان دیگر این مقاله را در مقاله های خودشان ذکر کرده اند ، می توانند دریابند که یک مقاله یا نویسنده خاص چه تاثیری داشته است و آن مقاله چقدر تاثیر گذار بوده است. هم چنین با شاخص استنادی می توان تشخیص داد که کدام مقاله قبل از سایر مقالات چاپ شده است. استناد به منزله تأیید یا استناد به نویسنده مورد استفاده در یک اثر استفاده می شود. چنین استنادهایی را می توان معیارهای استفاده و تأثیر کار ذکر شده دانست. با سایتیشن از سرقت علمی هم می توان جلوگیری کرد. حتی با شاخص استنادی می توان برای تحقیق های آینده دسته ای از مقالات مرتبط را پیدا کرد.

    کاربرد نمایه ی استنادی چیست؟

    نمایه های استنادی در ابتدا برای اهداف بازیابی اطلاعات طراحی شده بودند ، اما به طور فزاینده ای برای کتاب سنجی و سایر مطالعات شامل ارزیابی تحقیق استفاده می شوند. همچنین داده های استنادی اساس عامل تأثیرگذار در ژورنال است. در مورد تجزیه و تحلیل استنادی مقالات زیادی وجود دارد که گاهی اوقات علم سنجی نامیده می شود ، اصطلاحی که واسیلی نالیموف ابداع کرده یا به طور خاص کتاب سنجی است. این رشته با ظهور شاخص استنادی علوم که اکنون از سال ۱۹۰۰ به بعد ادبیات منبع را پوشش می دهد ، شکوفا شد.

    چاپ مقاله علمی پژوهشی و شاخص استنادی چه ربطی به هم دارند؟

    چاپ مقاله علمی پژوهشی همراه با تحقیقات، آزمایشات و تجربیات خود محقق است. نویسندگان مقالات علمی پژوهشی در راه نگارش مقاله و چاپ آن رنج زیادی را تحمل می کنند. زیرا مطالب در مقالات علمی پژوهشی برخلاف انواع دیگر تازه، جدید و یونیک است. محققان همانقدر که برای نگارش مقاله تلاش می کنند، تلاش دارند مقاله شان با استقبال رو به رو شود. در اینجاست که شاخص استنادی یا سایتیشن اهمیت می یابد. در سایتیشن می توان میزان استقبال را سنجید و با توجه به یکسری راهکار، که در پایین به آنها اشاره می کنیم، به افزایش شاخص استنادی مقاله کمک کرد.

    شاخص استنادی چیست؟

    شاخص استنادی چیست؟

    راهکار افزایش شاخص استنادی مقالات علمی پژوهشی

    تعداد مقالاتی که منتشر می کنید برای حرفه شما مهم است. تعداد دفعات ذکر کار شما نیز مهم است زیرا می تواند تأثیری را که تحقیقات شما در این زمینه دارد ، نشان دهد.افزایش تعداد استنادات شما همچنین می تواند تأثیر مثبتی در حرفه شما داشته باشد زیرا آژانس های تأمین مالی هنگام تصمیم گیری در مورد اعطا ، اغلب ترکیبی از تعداد مقاله و تعداد استنادات را بررسی می کنند. در بعضی موارد با دسترسی آزاد کار با بایگانی کردن مقاله کامل در وب ، انتشار آن در یک مجله دسترسی آزاد می تواند افزایش یابد.

    ۱۰ روش ساده افزایش سایتیشن مقاله یا شاخص استنادی

    برای افزایش تعداد استنادات خود برای به حداکثر رساندن تأثیر ، این ۱۰ روش ساده را در نظر بگیرید.

    1. کارهای گذشته خود را زمانی که مربوط به نسخه خطی جدید است ، ذکر کنید. با این حال ، به هر مقاله ای که نوشتید ، فقط برای افزایش تعداد استنادات خود مراجعه نکنید.با دقت کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید.

    2. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که محققان در زمینه شما به جستجوی آن بپردازند تا مقاله شما در جستجوی پایگاه داده ظاهر شود.

    3. از کلمات کلیدی و عبارات خود در عنوان خود و به طور مکرر در چکیده خود استفاده کنید. تکرار کلمات کلیدی و عبارات احتمال قرار گرفتن مقاله شما در بالای لیست موتور جستجو را افزایش می دهد و احتمال خواندن آن را افزایش می دهد.

    4. از فرم سازگار نام خود در تمام مقالات خود استفاده کنید. استفاده از همین نام در همه مقاله های شما پیدا کردن همه کارهای منتشر شده شما را برای دیگران آسان می کند. اگر نام شما بسیار رایج است ، یک شناسه تحقیق مانند ORCID را در نظر بگیرید. شما می توانید ORCID خود را در امضای ایمیل خود ارائه دهید و آن شناسه را به لیست نشریات خود پیوند دهید تا به هرکسی که ایمیل می کنید به انتشارات شما دسترسی داشته باشد.

    5. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید. در اثبات نهایی نسخه خطی خود مطمئن شوید که نام و وابستگی شما درست است و در جستجوی پایگاه داده صحت اطلاعات مقاله را بررسی کنید.

    6. نسخه خطی خود را به راحتی در دسترس قرار دهید. اگر مقاله شما در یک مجله دسترسی آزاد منتشر نشده است ، چاپهای قبل یا بعد از انتشار را در یک مخزن قرار دهید. ابتدا سیاست های مربوط به کپی رایت و بایگانی ناشر خود را در مورد به اشتراک گذاشتن نسخه دست نویس منتشر شده پیدا کنید.

    7. داده های خود را به اشتراک بگذارید. برخی شواهد نشان می دهد که به اشتراک گذاری داده های شما می تواند نقل قول های شما را افزایش دهد. ارسال پست به وب سایت های اشتراک داده یا مشارکت در ویکی پدیا و ارائه پیوند به نسخه های خطی منتشر شده خود را در نظر بگیرید.

    8. کارهای خود را در کنفرانس ها ارائه دهید. اگرچه سایر سخنرانی های کنفرانس ذکر نشده است ، اما این امر باعث می شود تحقیقات شما بیشتر در مجامع دانشگاهی و پژوهشی دیده شود. برای استفاده بیشتر از کنفرانس پژوهشی بعدی خود ، این نکات را بررسی کنید.

    9. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. پیوندهای مقالات خود را در رسانه های اجتماعی (به عنوان مثال ، فیس بوک ، توییتر ، Academia.edu ، ResearchGate ، مندلی) و صفحه پروفایل دانشگاه خود ارائه دهید.فعالانه کار خود را تبلیغ کنید.

    10. با محققان دیگر در مورد مقاله خود ، حتی مقاله هایی که در زمینه شما نیستند ، صحبت کنید و نسخه هایی از مقاله خود را برای محققانی که ممکن است علاقه مند باشند از طریق ایمیل ارسال کنید. یک وبلاگ یا یک وب سایت اختصاصی برای تحقیقات خود ایجاد کنید و آن را به اشتراک بگذارید.

    تعداد استناد، تعداد دفعات مقاله ای است که توسط سایر مقالات ذکر شده است. شاخص استنادی ، به کاربر اجازه می دهد تا به راحتی مشخص کند که کدام اسناد بعدی از اسناد قبلی استناد می کنند. نمایه سازی استنادی شامل نمودار جزئیات متن هر یک از این مراجع است. برای افزایش سایتیشن مقالات علمی پژوهشی راهکارهایی وجود دارد. با دانستن روش های  بالا بردن سایتیشن به استقبال از مقاله خود و دیده شدن نام خود به عنوان محقق کمک کنید. مهم ترین قدم بعد چاپ مقاله در مجلات معتبر، کمک به بهبود دیده شدن مقاله خواهد بود.

    شاخص استنادی چیست؟

    شاخص استنادی چیست؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)