نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله
  • نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله : ویرایش تخصصی مقاله قبل از چاپ مقاله می‌تواند بسیاری از خطاهای راهبردی موجود در مقاله را مشخص کند. به همین دلیل، مولفان مقاله باید نسبت به اصلاح آن ایرادات حساس بوده و اینکار را قبل از چاپ مقاله در اولویت قرار دهند. یک مقاله ی خوب اگر در نوع خود بهترین باشد و محتوای قوی داشته باشد، بدون ویراستاری درست و تخصصی، شانس گرفتن چاپ مقاله را نخواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته ایم نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله را برای شما بیان کنیم. همراه ما باشید:

    ویرایش مقاله چیست؟

    ویرایش مقاله اولین کاریست که پس از اینکه محتوای مقاله‌­تان تکمیل شد انجام خواهید داد. شما متن مقاله را بازخوانی می­ کنید تا ببینید آیا همه چیز به درستی در مقاله چیده شده است، یا پاراگراف­‌ها به خوبی به هم مرتبط شده‌اند یا خیر. همچنین بررسی اینکه آیا مدارکی که در متن ارائه کرده‌­اید از موضوع بحث شما پشتیبانی می‌کند یا خیر نیز در این مرحله انجام می­ گیرد.اگر می خواهید مقاله خود را ویرایش کنید و نمی دانید روش صحیح آن به چه شکلی می باشد به خواندن ادامه مطالب ما نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله علمی پژوهشی را خواهید آموخت.

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله ، هزینه چاپ مقاله

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

    ویرایش محتوای مقاله

    در ویرایش محتوای مقاله باید به این نکات دقت داشته باشید. آیا ادعایی که در مقاله ارائه کرده‌اید واضح و شفاف است؟ آیا مقاله شما موضوع مورد بحث را به درستی و کامل بیان می­‌کند؟ آیا هر نظریه‌ی ارائه شده در متن با مدارک صحیح و دقیقی پشتیبانی شده‌اند؟ آیا تمامی اطلاعاتی که در مقاله نوشته‌اید با یکدیگر و هدف اصلی مقاله مرتبط هستند؟

    ویرایش ساختار کلی مقاله

    ساختار مقاله را با دقیق شدن به روی این موارد بررسی کنید: آیا این مقاله مقدمه و نتیجه گیری مناسبی دارد؟ اگر مقاله را بر اساس پایان نامه می ­نویسید آیا موضوع پایان نامه شما با شفافیت و وضوح در مقدمه آمده است؟ آیا واضح است که هر پاراگراف این مقاله مرتبط با موضوع هستند؟ آیا پاراگراف‌­ها ساختار منطقی و صحیحی دارند؟

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله علمی پژوهشی

    ویرایش ساختار پاراگراف‌ های مقاله

    هر پاراگراف جمله‌­ی معرفی و عنوان واضحی دارد؟ هر پاراگراف یک ایده­‌ی اصلی را در بر می­‌گیرد؟ آیا احساس می‌کنید جمله­ ای در پاراگرافتان کم یا اضافه است؟

    ویرایش وضوح و شفافیت موضوع مقاله

    آیا از اصطلاح خاصی استفاده کرده اید که ممکن است برای خواننده نامفهوم باشد؟ آیا معنای هر جمله واضح است؟ یک روش برای رسیدن به پاسخ این سوال این است که هنگام ویرایش مقاله، جملات را جداگانه بخوانید و ببینید اگر جمله بعدی وجود نداشته باشد تا چه حد جمله فعلی معنای خاصی پیدا می­‌کند. در این صورت می ­توانید متوجه شوید در جمله چه چیزی کم است یا حتی گاهی ممکن است کل جمله نامفهوم بوده نیازی به قرار گرفتن در متن نداشته باشد. این نکته بخصوص در نگارش یک مقاله علمی انگلیسی و ویرایش مقاله انگلیسی بسیار مهم است، شما باید ببینید آیا مشخص است هر فاعل در جمله شما به چه چیزی باز می­‌گردد. مثلا اگر به it اشاره کرده‌­اید مشخص است این it چه چیزی است و به چه موضوعی مرتبط می­ شود؟

    ویرایش نوع نگارش مقاله

    باید ببینید آیا از سبک صحیحی برای نگارش استفاده کرده‌اید، نگارش شما رسمی است یا غیررسمی؟ آیا در تمام متن این سبک رعایت شده؟ آیا از کلمات صحیحی برای بیان موضوع استفاده کرده‌اید؟ شما در مرحله ویرایش احتمالا کلمات دیگری به ذهنتان خواهد رسید که گاهی ممکن است جایگزین کردن این کلمات بهتر از کلمه‌ای باشد که ابتدا استفاده کرده اید.

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله ، فرمت بندی مقاله قبل از چاپ

    ویرایش استنادهای مقاله

    آیا از نقل قول‌ها و استنادها به درستی استفاده کرده­ اید؟ آیا استنادهای شما فرمت صحیحی دارد؟ آیا شیوه رفرنس نویسی به درستی رعایت شده است؟ (فرمت استناد در مقاله را باید با توجه به مجله ای که می خواهید مقاله در آن چاپ شود تنظیم کنید.)
    حتما در مرحله ویرایش مقاله قسمت ­های مختلفی از نوشته­‌ی اصلی را تغییر خواهید داد و کلمات جدید را جایگزین خواهید کرد. همانطور که می­‌بینید مرحله ویرایش اولیه مقاله بیشتر به محتوا، ساختار و سبک نوشته دقت دارد. اما در مرحله نهایی یعنی بازخوانی می‌­توانید موارد دیگری را نیز بررسی کنید.

    بازخوانی مقاله

    شاید فکر کنید مرحله بازخوانی و ویرایش مقاله یکی هستند، اگرچه می­ توانند یکی و به جای هم استفاده شوند اما مراحل انجام کار با هم کمی متفاوت است و بهتر است که جداگانه موارد مربوط به هر مرحله بررسی شود. بازخوانی معمولا بعد از انجام ویرایش کلی مقاله انجام می‌­شود، این مرحله به روی اشتباهاتی نظیر غلط املایی، اشتباهات گرامری و نشانه گذاری تمرکز دارد.

    بنابراین دیگر در این قسمت مطلب را از نظر ساختار و سبک نوشته بررسی نمی­‌کنیم بلکه به کلمات، نقطه ­ها، صحیح بودن افعال و درست تایپ شدن لغات توجه خواهیم داشت. معمولا ابزارهایی هستند که می­‌توانند شما را در این مرحله کمک کنند. برای بررسی گرامر متون و مقالات انگلیسی، گرامرلی یکی از نرم افزارهاییست که می­ تواند این مرحله را برایتان ساده ­تر کند چرا که متن شما را از نظر غلط املایی، نشانه‌گذاری و بسیاری از ایرادات گرامری بررسی خواهد کرد. برای بررسی متن فارسی نیز می ­توانید از ویراستیار کمک بگیرید.

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

    نحوه ویرایش مقاله قبل از چاپ مقاله

    چرا بازخوانی مقاله مهم است؟

    به این فکر نکنید که فقط ساختار کلی مقاله شما و محتوای آن مهم است. اشتباهات نگارشی نظیر یک غلط املایی کوچک می­‌تواند به روی نحوه ­ی قضاوت دیگران تاثیر بگذارد. بنابراین زمانیکه این همه وقت صرف تهیه این مقاله علمی کرده‌اید بهتر است مراحل ویراستاری مقاله را نیز به طور کامل و با دقت انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید مقاله شما به بهترین شکل معرفی می­‌شود. از آنجایی که ویراستاری مقاله، مرحله­‌ی پرکاری است و دقت بالایی لازم دارد در صورتیکه زمان کافی برای انجام این کار ندارید حتما برای ویرایش مقاله از تیم­ های متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *