تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد
  • تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد : برای درک تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با چاپ مقاله پابمد ابتدا باید به بررسی مجلات بین المللی و داخلی بپردازیم. مجلات بین المللی از نظر اعتبار و درجه علمی به چهار حالت ایندکس کننده در علوم مختلف از جمله شرکت تامسون رویترز(Thomson Reuters)، اسکوپوس(Scopus)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  و (PubMed)  تقسیم بندی می شوند. اعتبار و درجه علمی مجلات داخلی  از طرف یکی از ارگان های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و حوزه علمیه اسلامی  تعیین می شود. مجلات داخلی در سه دسته مجلات علمی پژوهشی، علمی تخصصی و علمی ترویجی دسته بندی می شوند. پس متوجه شدین اولین تفاوت مقاله علمی پژوهشی و پابمد در نوع اعتبار دهی و رتبه بندی است. از طرفی با توجه بین المللی و داخلی بودن مجلات، مقالات علمی پژوهشی خوانندگان کمتری نسبت به مجلات بین المللی مانند پابمد که در سراسر جهان به آن دسترسی دارند، دارد. در مورد نگارش و چاپ مقاله علمی پژوهشی بیشتر بخوانید.

    مقاله پابمد (PubMed) چیست؟

    مجله پابمد (PubMed) از مجلات بین المللی است که یک موتور جستجوی عمومی و رایگان در دسترس برای MEDLINE و همچنین سایر منابع کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM)ارائه می دهد و آن را به عنوان منبع برتر ادبیات پزشکی و یکی از گسترده ترین منابع در جهان در دسترس قرار می دهد. پاب‌مد شامل اطلاعات بیبلیوگرافی پژوهشی برای تمام رشته‌ های علوم پزشکی و زیست‌شناسی است. پاب مد یک آرشیو کامل متن از متون مجله های زیست پزشکی و علوم زندگی در کتابخانه ملی پزشکی (NIH / NLM) موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا است و اطلاعات نهادهای دولتی ایالت متحده آمریکا را در حوزه سلامت در خود دارد. دسترسی به دیتابیس پاب مد در کل جهان رایگان است.

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد در این است که مقالات علمی پژوهشی از فیلترهای داخلی مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه های علمیه می گذرند اما نظام رتبه دهی  و درجات پابمد که مجله ای بین المللی است متفاوت است. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی پس از ارسال درخواست به سردبیر، داوران حوزه تخصصی مقاله به بررسی مقاله علمی پژوهشی شما می پردازند. سپس با رای نهایی سردبیر مجله، مقاله شما اکسپت یا پذیرش به شرط اصلاح یا رد  می شود. اما برای چاپ مقاله در پابمد چهار روش وجود دارد. در روش اول مجلاتی که در پایگاه داده پابمد نمایه شدند مقالات چاپ شده خود را به پابمد ارسال می کنند و همانطور که مشخص است نویسنده نقشی در این ارسال ندارد. در روش دوم مجلات برخی مقالات را با نظر شخصی یا بر اساس درخواست مولفان انتخاب می کنند و برای چاپ به پابمد ارسال می کنند. در این دو روش کارمندان پابمد مقالات را بررسی می کنند و بعد اکسپت آن ها، مقالات در پابمد منتشر می شود.

    اما در روش سوم خود مولف، مقاله خود را در سیستم NIHMS آپلود می کند و درخواست خود را مبنی بر پذیرش مقاله اعلام می کند. در نهایت در روش چهارم ناشر مقاله را برای پایگاه پابمد ارسال کرده و پیگیری های بعدی را مولف انجام می دهد.

    برای پذیرش مقاله در روش سوم و چهارم، مولف یا ناشر مقاله را در قالب ورد یا پی دی اف به این پایگاه ارسال می کنند. کارکنان پابمد  فرمت مقاله را به فرمت پایگاه پابمد تغییر می دهند. سپس مواف باید این فرمت را تایید کند. در نهایت با تایید مقاله از طرف مولف، مقاله برای چاپ در پابمد ارسال می شود. شرایط چاپ مقاله در پابمد از این دو روش خارج نیست.

    مخاطب مقالاتی که رد مجلات علمی پژوهشی چاپ می شوند، اساتید، دانشجویان، دانشگاهیان و پژوهشگران شاغل هستند. در مقابل مخاطبان پابمد اکثرا در حوزه سلامت، بهداشت، پزشکی و… هستند.

    نحوه جست و جو در پابمد

    روش جست و جو در پایگاه پابمد براساس کلمات کلیدی است. با ورود به سایت Pubmed موضوع یا عنوان خود را در باکس جست و جو وارد کنید. به طور پیش فرض جست و جو در Pubmed انجام می شود اما می توانید دیتابیس مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی پر کاربرد و مرتبط با موضوع انتخاب کنید تا تعداد مراجعات به مقاله بالا رود.

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    مزایای چاپ مقاله پابمد چیست؟

    • عضویت در بنیاد ملی نخبگان
    • پذیرش به عنوان استعداد درخشان در مقطع دکتری
    • اپلای در دانشگاه های معتبر دنیا
    • امکان دیده شدن نتایج های شما در وسعت بین المللی
    • ارتقا شغلی برای پژوهشگران شاغل و شغل های دولتی
    • ارجاع بیشتر برای مقالات پابمد
    • ارتقا درجه علمی اساتید

    فاکتورهای انتخاب مجله برای انتشار مقالات چیست؟

    انتخاب ژورنال مناسب برای انتشار مقالات می تواند یک چالش برای محققین  باشد. برای انتخاب ژورنال می توان نکات زیر را در نظر داشت:

    اهداف و دامنه مجله را بخوانید. برخی مجلات در یک حوزه خاص مقاله دریافت می کنند. با مطالعه اهداف و گستردگی ژورنال می توانید بهترین مجله را برای انتشار مقاله علمی پژوهشی انتخاب کنید.

    مقالات پذیرش شده در مجله را بررسی کنید.  مجله ای متناسب با مقاله خود انتخاب کنید تا زمان اکسپت مقاله کاهش یابد.

    با افراد متخصص مشورت کنید

    یکی از راه های بهترین مجله برای انتشار مقاله مشورت با اساتید و پژوهشگران است. اگر تا به حال تجربه چاپ مقاله نداشتید بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

    اعتبار مجله را تجزیه و تحلیل کنید

    ایمپکت فکتور یکی از معیار های اعتبار مجله است. اما همیشه مهم ترین معیار نیست. همچنین به مقالاتی که در آن مجله چاپ شدند نیز دقت کنید که مقاله شما در همان سطح است یا خیر.

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    تفاوت چاپ مقاله علمی پژوهشی با پابمد

    چاپ مقاله علمی پژوهشی به چه صورتی است؟

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی و مجلات معتبر خارجی در گرو نگارش مقاله با استاندارد های مجله مورد نظر است. بعضی از دانشجویان یا محققان برای کسب امتیاز و ارتقا علمی به چاپ مقاله علمی پژوهشی اقدام می کنند. با چاپ مقاله علمی پژوهشی می توان رزومه را پر بار کرد و برای اپلای و پذیرش در دانشگاه های خارجی از آن استفاده نمود. موسسه چاپ مقاله هدف ریسرچ در زمینه چاپ مقاله علمی پژوهشی با همراهی مشاوران و متخصصان در خدمت شماست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    5/5 (1 نظر)