تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi
  • تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi : برای درک تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله ISI باید با تقسیم بندی کلی مجلات آشنا باشیم. مجلات در دو دسته داخلی( فارسی) و خارجی( انگلیسی) جای می گیرند. مجلات داخلی در سه بخش علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی به چاپ می رسند. در حدود ۷۰% تا۸۰% مقالات داخلی در مجلات علمی پژوهشی منتشر می شوند. مقالات علمی پژوهشی طیف وسیعی از مقالات داخلی را در خود دربردارند. دسته دوم علوم ترویجی است که بیشتر برای رشته های علوم ترویجی مورد استفاده قرار می گیرد. دسته آخر از مجلات داخلی، مقالات علمی تخصصی است. در این سه دسته از مجلات داخلی، مقالات علمی پژوهشی امتیاز بیشتری دارد. در مجلا خارجی نمایه یا ایندکس کننده isi  را داریم که براساس وجود یا عدم وجود ضریب تاثیر به دو دسته isi listed  و jcr  تقسیم می شوند. دسته دوم نمایه مجلات خارجی، نمایه scopus  است که تفاوت آن با مقالات isi در تعداد مقاله است که مجله اسکوپوس تعداد مقالات بیشتری را چاپ می کند. نمایه بعدی pubmed است که بیشتر مقالات پزشکی در آن منتشر می شود. تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله ISI زمانی مشخص می شود که هر دو دسته از مقالات را به درستی بشناسیم. پس با ما همراه باشید.

    مقاله علمی پژوهشی چیست؟

    در تعریف مقاله علمی پژوهشی باید بگوییم مقاله علمی پژوهشی ، بخشی از نوشتار دانشگاهی است که تحلیل ، تفسیر و استدلال را بر اساس تحقیقات مستقل عمیق ارائه می دهد. مقالات علمی پژوهشی مشابه مقاله های دانشگاهی است، اما در مقاله علمی پژوهشی به ارزیابی موضوعی جدید و تحلیلی بدیع می پردازیم.  در نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی نیاز است که دانش کافی در مورد موضوع خود داشته باشید، با منابع مختلفی درگیر شوید و سهم اصلی در بحث داشته باشید.

    یک مقاله علمی پژوهشی یک دیدگاه را تحلیل می کند یا یک نکته را استدلال می کند. صرف نظر از نوع مقاله تحقیقاتی که می نویسید، در مقاله تحقیقاتی شما باید تفکر خود را ارائه دهید که توسط عقاید و اطلاعات دیگران پشتیبانی می شود. مقاله علمی پژوهشی تحقیق گسترده ای است که تفسیر یا ارزیابی یا استدلال خود را ارائه می دهد. هنگام نوشتن مقاله ، از هر آنچه شخصاً می دانید و درباره یک موضوع فکر کرده اید استفاده می کنید. یک مقاله تحقیقاتی شامل بررسی یک حوزه دانش به منظور یافتن بهترین اطلاعات ممکن در آن زمینه است.

    بر خلاف مقاله های علمی ترویجی و علمی تخصصی که غالباً عمدتاً مبتنی بر نوشته های پیشین هستند، مقالات پژوهشی از روی نتایج تحقیقات و آزمایشات نویسنده نوشته می شود. در یک مقاله علمی پژوهشی نیاز است که شما در مورد یک موضوع نظر دهید ، تحقیق کنید و دانش تخصصی در مورد آن موضوع کسب کنید ، و سپس از عقاید و ادعاهای خود با حقایقی که از طریق تحقیقات کامل خود پیدا کرده اید، مقاله ای بنویسید.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    منظور از مقاله isi چیست؟

    انستیتوی اطلاعات علمی (ISI) یک سرویس انتشارات دانشگاهی است که توسط یوجین گارفیلد در فیلادلفیا در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد. ISI  خدمات پایگاه داده علم سنجی و کتابشناسی را ارائه می داد. تخصص آن نمایه سازی استناد و تجزیه و تحلیل بود ، زمینه ای که گارفیلد پیشگام آن بود.

    مجله آی اس آی پایگاهی جامع و معتبر از مقالات علمی چاپ شده در کل دنیا است. مقالات آی اس آی به  پژوهشگران و محققان این امکان را می دهد که بدانند کدام مقاله بیشتر ارجاع شده و مورد استقبال قرار گرفته است. مقالات آی اس آی هر ساله مقالات انگلیسی را بررسی می کند و در نهایت مقالات معتبر را معرفی می کند. دو مجموعه wok  وب آف کالج و wos وب آب ساینس  زیر مجموعه مقالات آی اس آی هستند. وظایف وب آف کالج معرفی مجلات معتبر در مقالات آی اس آی و تعیین ضریب تاثیر هر مقاله است. وب آف ساینس نوعی زیر مجموعه برای وب آف کالج محسوب می شود که دارای ۵ دیتابیس است.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    در بررسی تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi از لحاظ ساختاری می توان گفت هر دو مقاله از ساختار تقریبا یکسانی پیروی می کنند. همانطوری که در مقاله علمی پژوهشی ساختار مقاله به صورت استاندارد مجلات است، در مقاله آی اس آی نیز ساختار و ترتیب مطالب به همین صورت نگاشته می شود. از طرفی مقاله آی اس آی قابلیت ضریب تاثیر دارد یعنی در مقالات آی اس آی می توان به بررسی میزان ارجاع به مقاله در مقالات دیگر را بررسی کرد. ضریب تاثیر IF  برای مجلاتی محاسبه می شود  که در پایگاه داده اطلاعاتی JCR و تامسون نمایه شده‌اند. مجلاتی که در تامسون و JCR نمایه دار نشده باشند، ایمپکت فاکتور IF ندارند. بنابراین مقالات علمی پژوهشی که در تامسون و جی سی آر نمایه نشوند، ضریب تاثیرشان مشخص نیست.

    اعتبار مقالات isi  از مقالات علمی پژوهشی لزوما بیشتر نیست. اعتبارمقالات به خود ژورنال بستگی دارد. مجلاتی هستند که نه در آی اس آی و نه در آی اس سی نمایه نشده اند، اما در حوزه تخصصی خود بسیار شناخته شده هستند و اعتبار بالایی دارند. بنابراین بدون بررسی ژورنال  هیچکدام برتری نسبت به دیگری ندارند. در واقع isi  یک دیتابیس و مخزن است و مقایسه اعتبار آن با مقالات علمی پژوهشی درست نیست. مجلات علمی پژوهشی و ژورنال های علمی ترویجی از لحاظ ماهیتی قابل مقایسه هستند.

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    تفاوت مقاله علمی پژوهشی با مقاله isi

    مزایای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    محققین بعد از نگارش مقاله علمی پژوهشی سعی در انتشار آن در مجلات معتبر را دارند. چاپ مقاله علمی پژوهشی برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران امتیازاتی به همراه دارد. از جمله ارتقا رتبه علمی، پذیرش بدون کنکور و وارد شدن به لیست نخبگان. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی باید با اصول نگارش مقاله علمی پژوهشی آشنا باشید. بعد از نوشتن مقاله علمی پژوهشی، ژورنال های مورد نظرتان را بررسی کنید و برای ارسال مقاله تان به آن ژورنال اقدام کنید. برای چاپ مقاله علمی پژوهشی علاوه بر دانش و توانایی نگارش مقاله، به تخصص در این زمینه نیز احتیاج است که در صورت آگاهی نداشتن پژوهشگر، هیچ ایرادی بر او نیست. زیرا این موارد، یک  فیلد تخصصی است. در صورتی که در مورد چاپ مقاله علمی پژوهشی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، با مشاوران ما در موسسه چاپ مقاله هدف ریسرچ ارتباط بگیرید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    4.5/5 (2 نظر)