لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی
  • لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی : چاپ مقالات در مجلات علمی فواید زیادی برای دانشجویان دارد. اگر در دنیای علم و فعالیت‌های آموزشی و دانشگاهی حضور داشته باشید قطعا تجربه مقاله‌نویسی و پیگیری امور مرتبط با آن را دارید یا شاید هم به زودی گذرتان به این مسیر بیفتد. چاپ مقاله در مجلات معتبر می‌تواند باعث افزایش اعتبارتان در دنیای علم شوند و ضمنا شما و تحقیقاتتان را به دیگران معرفی کنند. از راه همین معرفی است که ارتباطات علمی و حرفه‌ای‌تان بیشتر و وسیع‌تر می‌شود و شاید حتی بتوانید بعضی از پروژه‌های خود را با همکاری شرکت‌ها به مرحله اجرایی درآورید. اما یکی از مهم‌ترین نکات درباره نوشتن مقالات و انتشارشان، آشنایی با مجلات معتبر علمی است. باید بدانید که چه نشریه‌های جهانی مناسب رشته و زمینه کاری‌تان هستند، کدام گزینه‌ها از سوی وزارت علوم مورد قبولند و البته اینکه هزینه‌ها و روند کاری برای چاپ مقالات در مجلات معتبر چیست.  برای چاپ مقاله خود شما دو گزینه پیش روی دارید چاپ مقاله تان در مجلات خارجی و چاپ مقاله در مجلات داخلی. در این مقاله می خواهیم به چاپ مقاله در مجلات داخلی بپردازیم و لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله را برای شما بیان کنیم با ما همراه باشید تا از همه اینها برایتان بگوییم:

    انواع مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    در مورد لیست مجلات داخلی در ایتدا باید به شناخت انواع این مجلات و ارگان های تایید صلاحیت آنها و میزان اعتبارشان بپردازیم . همان طور که می دانید تعداد مجلات داخلی بسیار بالا می باشد اما این سوال وجود دارد که کدام مجله اعتبار مناسب جهت چاپ مقاله را دارد . برای ایجاد اتحاد و یکپارچگی در میان دانشگاه ها به لحاظ تایید صلاحیت مجلات از ارگان های مورد تایید دانشگاه های داخلی استفاده می کنیم این ارگان ها شامل موارد زیر می باشند :

    وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه که این سه ارگان مسئول تعیین اعتبار و درجه علمی مجله های داخلی می باشند . مجلات داخلی که مورد تایید این ارگان ها می باشد شامل : مجلات علمی پژوهشی ، علمی ترویجی ،علمی تخصصی می باشد که در قسمت بعدی مقاله به بیان کامل آنها می پردازیم:

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    مجلات علمی – پژوهشی

    درجه‌بندی این نشریات توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود. بالاترین درجه نشریات دانشگاهی در ایران، علمی–پژوهشی است یک مقاله علمی–پژوهشی در پی «جستجوی حقایق و کشف بخشی از معارف» است در تعریفی دیگر می توان چنین بیان نمود که مقاله ثبت شده در مجله علمی پژوهشی به «بیان اندیشه‌ای در موضوعی علمی از طریق مطالعه‌ای نظام‌مند و برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده‌های طبیعی» می‌پردازد.

    این مقالات باید دارای دو خصوصیت اصالت و ابداع باشند و مرزهای علم و فناوری را در طی کرده باشند .و نتایج حاصل در این مطالعات باید به کاربردها ، روش ها و مفاهیم و مشاهدات جدید در عرصه علم و فناوری شوند مخاطبان این نشریات، استادان دانشگاه، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مؤسسات تحقیقاتی هستند برخی از مجلات علمی–پژوهشی ایرانی در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) نیز نمایه شده‌اند در واقع هدف اصلی مقاله علمی پژوهشی ایجاد یک استدلال است.

    مجلات علمی- ترویجی

    طبق تعریف کمسیون بررسی نشریات علمی کشور مقالات علمی ترویجی به مقالاتی گفته می شود که به ترویج یکی از رشته های علوم می پردازد و سطح آگاهی ها و دانش خواننده را ارتقاء می بخشند و او را با مفاهیم جدید علمی آشنا می سازد. این گونه مقالات می توانند به صورت تألیف و یا ترجمه باشند . اصولا مقالات ترویجی فقط برای اشاعه دانش بشری و عالمانه کردن آن و جهان پیرامونی آن است و هدف دیگری ندارد.

    اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه می دهند.

    آنچه که مشخص است این است که رغبت افراد پژوهشگر برای چاپ مقالاتشان در نشریات علمی پژوهشی بیشتر است از نشریات علمی ترویجی است. یکی از دلایل آن امتیاز تشویقی نگارش مقاله در نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی است. همچنین امتیاز ارتقاء و ترفیع سالیانه اساتید هیات علمی نیز برای مقالات پژوهشی بیش از ترویجی است.

    یک مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات، اطلاعات منتشر شده در حوزه یک موضوع بخصوص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مقاله علمی ترویجی (مرور ادبیات) می تواند خلاصه ای از مقالات و منابع موجود باشد اما معمولا سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می دهد. مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند.

    به لحاظ ارزش علمی در بین مقالات، در این مقاله‎های تحلیلی ارزش و اعتبار بالاتری دارنداما هدف یک مقاله علمی ترویجی خلاصه کردن و نتیجه گرفتن مباحث و ایده های دیگران است، بدون اینکه پژوهشگر چیز جدیدی به آن اضافه کند. اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سالهای بالای دبیرستان ها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین ارائه می دهند.

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    مجلات علمی- تخصصی

    این مجلات معمولا وابسته به برخی سازمان ها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان مختلف می توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولا هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگانهای مربوطه مثل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

    ویژگی مجلات معتبر برای چاپ مقاله چیست؟

    1. مجلات معتبر معمولا در فهرست مجلات ISI نمایه می‌شوند.

    2. مجلات معتبر دارای ضریب تاثیر بالا هستند.

    3. مجلات معتبر دارای هیئت داورانی بسیار قوی و سرشناس هستند.

    این موارد را در انتخاب مجلات معتبر در نظر بگیرید. ضمن اینکه باید حواستان باشد که مجلاتی انتخاب کنید که با زمینه کاری‌تان در هماهنگی هستند. مواردی مانند دقت به مدت زمان بررسی مقاله برای پذیرش هم از نکاتی است که نباید از نظرتان دور بماند. برای مثال، اگر فرایند بررسی مقالات در یک ژورنال طولانی است و عجله دارید باید به فکر انتخاب گزینه‌ای دیگر باشید. آشنایی با فهرستی از مجلات معتبر، کارتان را برای بررسی راحت‌تر می‌کند و به شما در تسریع فرایند انتخاب مجله و ارسال کمک خواهد کرد.

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    لیست مجلات داخلی برای چاپ فوری مقاله علمی پژوهشی

    لیست مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی در فواصل زمانی مختلف از طریق وزارت علوم منتشر می گردد. این لیست تنها مرجع رسمی تاید اعتبار مجلات داخلی می باشد . هم اکنون لیست مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی وزارت علوم در تمامی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی مورد استناد قرار می‌گیرد.

    درحال حاضر آخرین نسخه لیست مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی وزارت علوم منتشر شده است. این لیست شامل چند گروه است که عبارتند از: مجلات علوم انسانی، مجلات فنی و مهندسی، مجلات کشاورزی و منابع طبیعی و دامپزشكی، مجلات علوم پایه، مجلات هنر و معماری و مجلات لغو اعتبار شده ، می باشد .

    ارسال مقاله به مجالات داخلی

    مجلات علمی داخلی که از طریق یکی از دانشگاههای مهم کشور چاپ میشوند و از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند واغلب مورد تایید وزارت علوم هستند و توسط وزارت علوم تحقیقات،فناوری، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی حوزه علمیه تعیین میشود.

    اکسپت مقاله تا حدودی می توان گفت به محتوای مقاله بستگی دارد. مجلات علمی پژوهشی داخلی مورد تایید وزارت علوم هستند غالبا توسط یکی از دانشگاه های مهم کشور چاپ شده اند و از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند. بطوری که اهمیت این نشریات در حد نشریات معتبر JCR نیز هست. هر چند که جایگاه اینگونه مجلات پایین تر از مجلات ISI است اما در داخل کشور ارزش فوق العاده ای دارند چرا که پژوهشگران شناخت کاملی از این نشریات دارند.

    به عنوان مثال اکسپت مقاله و چاپ مقاله علمی پژوهشی داخلی می تواند در حد تضمین یک دانشجو برای پذیرش در مقطع دکتری خیلی از دانشگاه های معتبر ایفای نقش کند. دانشجویان و اساتیدی که برای مصاحبه و ارتقاء علمی رزومه ی خود نیاز به اکسپت مقاله علمی پژوهشی داخلی دارند می توانند مقاله ی فارسی خود را ارسال نمایند تا پس از بررسی توسط کارشناسان , مجله ی متناسب با مقاله، پیشنهاد شده و پس از تاییدیه نهایی مجله از طرف همکاران برای داوری به مجله ارسال گردد.

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    هزینه چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی

    هزینه چاپ مقالات هم می‌تواند نرخ‌های متنوعی برای‌تان داشته باشد. بعضی از نشریات داخلی و خارجی کاملا رایگان هستند. یعنی نیازی به پرداخت هزینه چاپ و انتشار در آنها وجود ندارد. اما برخی دیگر قیمت‌هایی برای انتشار آثار از شما دریافت می‌کنند. بازه قیمتی برای پرداخت هزینه وجود دارد. برای نشریات داخلی این مبلغ از حول ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۲ تا ۳ میلیون تومان هم می‌رسد. البته شاید مبالغی بیشتر یا کمتر از این بازه قیمتی هم در میان مجلات مختلف اعلام شود.

    باید برای آگاهی از این موضوع هم به وبسایت مجلات مختلف مراجعه کنید. همچنین گفته شده هزینه چاپ مقالات علمی در مجلات داخلی بالای ۷۰۰ هزارتومان می باشد و به دلیل داخلی بودن این مجلات پرداخت ها با پول رایج کشور می باشد و مانند مجلات معتبر خارجی به قیمت روز دلار محاسبه نمی گردد . این هزینه بعد از اکسپت شدن مقاله دریافت می گرد.

    چاپ رایگان مقاله در مجلات داخلی

    اغلب دانشجویان ایرانی پس از نوشتن پایان نامه و انجام تحقیقات گسترده، قصد دارند تا حاصل تحقیقات خود را به صورت یک مقاله به نگارش در آورند تا علاوه بر انتقال تجربیات خود به محققان بعدی و افزایش سطح سواد جامعه علمی، از مزایای چاپ مقاله نیز بهره مند شوند. گام بعدی پس از نگارش مقاله انتخاب مجله برای چاپ مقاله است. دانشجویان برای چاپ مقاله در مجلات ایرانی نیاز دارند تا از لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله مطلع شوند و مجله مد نظر خود را انتخاب کنند.

    شرایط ایده ال این است که مجله رایگان و معتبر باشد و سریع هم مقاله‌تان را بدون هیچ فوت وقت و نیاز به ویرایشی پذیرش و منتشر کند. چنین چیزی ممکن اما نامحتمل است. ضمن اینکه باید دقت کنید که بیشتر مجلات معتبر بین‌المللی رایگان نیستند.

    دانلود لیست مجلات داخلی برای چاپ مقاله علمی پژوهشی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    5/5 (1 نظر)