چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس
  • چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس : چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس مانند مجلات دیگر می باشد و شاید پذیرش مقاله شما از حساسیت های کمتری برخوردار باشد .در مجلات اوپن اکسس محتوای مقاله به صورت آنلاین، بر روی وب سایت مجله قابل دسترسی و مشاهده است و خوانندگان برای دانلود و استفاده از آن هیچ مانع پولی و یا موانع دیگری را روبروی خود نمی‌بینند.مجلات اوپن اکسس (open access) مجلاتی جدید هستند و معمولاً ضریب تاثیر IF ندارند. اما نداشتن ضریب تاثیر نمی‌تواند تنها ملاک انتخاب یا عدم انتخاب یک مجله باشد و می‌بایست به فاکتورهای دیگر هم توجه کرد. در این مقاله می خواهیم درباره چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس بپردازیم.

    شرایط چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    مجلات یکی از روش های معمول و رایج برای انتشار اطلاعات علمی هستند و در درون خود نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از معیارهای طبقه‌بندی مجلات به طبقه مجلات اوپن اکسس (open access) و کلوز اکسس (close access) می‌باشد. در مجلات اوپن اکسس محتوای مقاله به صورت آنلاین و بر روی وب سایت مجله قابل دسترس است و خوانندگان برای دانلود و استفاده از آن هیچ مانع پولی و یا موانع دیگری روبروی خود نمی‌بینند. معمولا مولف هزینه‌های چاپ و انتشار مقاله را می‌دهد تا خوانندگان بتوانند به صورت آزادانه به محتوای مقاله وی دسترسی پیدا کنند.

    مجلات اوپن اکسس مدت زمان کمتری را برای چاپ و پذیرش مجلات تخصیص می‌دهند و معمولا فرآیند پاسخ‌دهی آنها به مولفین کوتاه است. اما این فرآیند در مجلات کلوز اکسس معمولا طولانی است مگر این که برای داوری سریع هزینه بالایی دریافت کنند و مقاله شما را داوری نمایند.

    دسترسی رایگان به مجلات علمی برای راحتی خوانندگان صورت گرفته است تا خوانندگان بتوانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از مطالب محققین دیگر بهره ببرند. با این وجود، کاربر حق کپی کردن، توزیع یا اصلاح کار را به هیچ وجه، فراتر از استفاده عادلانه نمی تواند انجام دهد. به این معنی که تحقیق رایگان در دسترس عموم است، اما با اعطای حقوق کاربران، معمولا از طریق یک مجوز Creative Commons، افراد بیشتری مجاز به استفاده از این تحقیق می باشند. اما با درجات مختلفی از میزان دسترس آزاد که در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، برخی از مقالات علمی ممکن است به تمام استفاده ها بپردازد، به جز استفاده تجاری، بعضی ممکن است به همه کارها بپردازند به جز کارهای مشتق شده، و برخی ممکن است اجازه استفاده از همه آنها را داشته باشند و به سادگی نیاز به تخصیص دارند. در حالی که برخی معتقدند که دسترسی آزاد باید از هیچگونه محدودیت حقوقی (به استثنای تخصیص) محروم شود.

    نحوه چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس شامل موارد زیر می باشد:

    • ترجمه تخصصی(برای پذیرش مقاله به مجلات خارجی)

    • ویرایش فنی ادبی مقاله رفع هر گونه تشابه و یا سرقت ادبی موجود در مقالات

    • انتخاب ژورنال معتبر برای مقاله متناسب با زمینه نگارشی مقاله و سطح علمی مقاله

    • ویرایش و فرمت بندی مقاله و تبدیل ساختار مقاله به ساختار و فرمت تعیین شده از طرف مجله

    • سابمیت مقاله به مجله مورد نظر

    • انتظار برای نتیجه داوری مقاله

    اصولا نتیجه داوری مقالات در این نوع مجلات دارای سه حالت می باشد که شامل موارد زیر است:

    • مقاله پذیرفته شود.

    • مقاله ریجکت شود.

    • مقاله نیاز به بررسی و بازبینی داشته باشد.

    در نظر داشته باشید مراحل چاپ مقاله در مجلات کاملا یکسان می‌باشد ولی دقت کنید برای چاپ مقاله در مجلات اوپن اکسس باید ابتدا به صورت کاملا تخصصی ترجمه شوند و سپس سابمیت شوند.

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    انواع مجلات اوپن اکسس

    معمولادر این مجلات مولف هزینه‌های چاپ و انتشار مقاله را پرداخت می کند تا خوانندگان بتوانند به صورت آزادانه به محتوای مقاله وی دسترسی پیدا کنند. به این معنی که مجله پولی که باید از خوانندگان مقاله دریافت می‌کند را از نویسنده مقاله دریافت می‌کند. مجلات اوپن اکسس بار دیگر در درون خود به دو طبقه تقسیم می‌شود: مجلات اوپن اکسسی که برای چاپ و پذیرش از مولف پولی دریافت نمی‌کنند و خوانندگان نیز می‌توانند دسترسی آزاد به آرشیو مجلات آنها داشته باشند. نوع دگیر مجلات اوپن اکسسی است که همان تعریف معمول خود را دارند یعنی هزینه‌های چاپ و پذیرش را دریافت می‌کنند و خوانندگان بدون پرداخت هزینه‌ای به آرشیو مجلات دسترسی دارند.

    هزینه چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    در نشریات و مجلات علمی آنلاین که اوپن اکسس (open access) هستند، نویسنده باید هزینه چاپ و آبونمان مجله را پرداخت کند و خوانندگان بدون هیچ مانعی و پرداخت هزینه‌ای می‌توانند مقالات این مجلات را دانلود کنند. نویسنده مقاله بعد از دریافت اکسپت مقاله این هزینه را باید پرداخت کند تا مقاله به صورت آنلاین در مجله چاپ شود. این هزینه برای ژورنال‌های مختلف، متفاوت است. مجلات در برخی زمینه‌های علمی گران‌تر از دیگر ژورنال‌ها است. ممکن است در مجله‌ای، این هزینه ۵۰۰۰ دلار باشد و در مجله‌ای دیگر ۱۰ دلار باشد.

    نحوه انتخاب مجله اوپن اکسس برای چاپ مقاله چگونه است؟

    در مجموع مجلات اپن اکسس با رویکردی نو پا به عرصه گذاشته اند و محققین باید با استفاده از آن ها بر اطلاعات علمی در زمینه ی مطالعاتی خود بیفزایند. این مجلات در راستای بالا بردن و تقویت کردن زیر شاخه های علوم مختلف بوجود آمده اند و با مطالعه و استفاده ی رایگان آنها میتوان چندین منبع غنی علمی را در شاخه ی مطالعاتی خود بدست آورد.برای انتخاب ژورنال ها بسته به محتوای مقاله و زمان و توجه به هزینه های چاپ مقالات ، دست به انتخاب مجلات بزنید.

    هدف از چاپ مقاله در مجلات اوپن اکسس چیست؟

    هدف از فراهم ساختن مجلات Open Access  برای چاپ مقاله علمی ، دسترسی رایگان به نتایج تمامی آثار علمی ، داوری و منتشر شده در مجلات تخصصی علمی پژوهشی برای همگان و به حداکثر رساندن ضریب تاثیر نتایج پژوهش های علمی است. منابع این مجلات میتوانند بهترین مکمل برای منابع آن لاین کتابخانه باشند.

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    چاپ مقاله در مجلات اوپن اکسس چه تفاوتی با مجلات کلوز اکسس دارد؟

    مجلات اوپن اکسس مدت زمان کمتری را برای چاپ و پذیرش مجلات تخصیص می‌دهند و معمولاً فرآیند پاسخ‌دهی آنها به مولفین کوتاه است. اما این فرآیند در مجلات کلوز اکسس معمولاً طولانی است مگر این که برای داوری سریع هزینه بالایی دریافت کنند و مقاله شما را داوری نمایند. انتخاب بین ژورنال‌های اوپن اکسس و کلوز اکسس بر اساس معیارهای متفاوتی صورت می‌گیرد. مجلات اوپن اکسس معمولاً هزینه های پایینی برای چاپ مقالات در مقایسه با مجلات کلوز اکسس دارند. مجلات کلوز اکسس معروف‌تر و بین مجامع علمی و آکادمیک شهرت و اعتبار بیشتری دارند زیرا بسیاری از آنها دارای ایمپکت فاکتور هستند. اما مجلات اوپن اکسس مجلاتی جدید هستند و ضریب تاثیر معمولاً ندارند. نداشتن ضریب تاثیر نمی‌تواند تنها ملاک انتخاب یا عدم انتخاب یک مجله باشد و می‌باییست به فاکتورهای دیگر هم نگاه کرد.

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس چه مزایایی دارد؟

    افزایش بازدید از مقاله علمی

    Open Access امکان دسترسی نامحدود و فوری به مقالات را تسهیل می کند و طبیعتا همین امر باعت می شود تا مقالات بیشتر دیده شوند. نتایج یک نظرسنجی از ۷۹۳۶ نویسنده در سال ۲۰۱۴ که توسط نشر Taylor & Francis انجام شد، نشان داد که ۳۵ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی با امکان بیشتر دیده شدن مقالات در مدل Open Access موافق هستند. این امکان باعث می شود تا فرصتهایی مانند همکاری با دیگر پژوهشگران، دریافت گرنت و دعوت به کنفرانس های علمی در اختیار نویسندگان قرار بگیرد.

    افزایش تعداد استناد به مقالات مندرج در مجله

    افزایش احتمال دیده شدن با افزایش تاثیر پژوهش ارتباط تنگاتنگی دارد. تاکنون تحقیقات زیادی تاثیر Open Access بر افزایش تعداد استنادات را مورد مطالعه قرار داده اند. سولومون و همکاران در گزارشی با عنوان “مقایسه طولی رشد و نرخ استنادات میان مجلات Open Access” نرخ استناد مجلات Open Access در پایگاه کتابشناختی اسکوپوس بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ را مورد بررسی قرار دادند. شبکه اطلاعات پژوهشی طی تحلیل ۷۰۰ مقاله چاپ شده در مجله Nature Communications نشان داد که “مقالات Open Access به طور میانگین ۱۱ بار و مقالات Close Access به طور میانگین ۷ بار مورد استناد قرار می گیرند.”

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات اوپن اکسس

    افزایش فراگیری علم

    مجلات مبتنی بر اشتراک، مقالات خود را به آسانی در دسترس عموم قرار نمی دهند و در نتیجه با این سیاست مشاهده نتایج پژوهش های علمی فقط در انحصار جامعه علمی خواهد بود. با این حال Open Access با با در دسترس قرار دادن دانش علمی برای پژوهشگران و عموم افراد این سناریو را تغییر داده است و بدین ترتیب مدل Open Access ثابت کرد که تحقق این امر تنها در توان این مدل می باشد.

    رفع موانع پیش روی علم

    Open Access با حذف تمامی موانع فنی، حقوقی و مالی پژوهش را در دسترس همگان قرار داده است. این امر تقویت نوآوری و بهینه سازی یافته های علمی را به همراه خود خواهد داشت. جامعه علمی و صنعتی با کمک Open Access می توانند یافته های پژوهشی را به آسانی به قابلیت های کاربردی تبدیل نمایند و با این کار به رشد سریع علم کمک نمایند.

    آن چه که باعث می شود تا نگرانی هایی راجع به چاپ مقالات در مجلات Open Access مطرح شود، افسانه هایی است که پیرامون این مدل چاپ خلق شده است. برخی از متداول ترین این نگرانی ها عدم وجود فرآیند داوری در این مجلات، کیفیت پایین این مجلات، هزینه زیاد چاپ مقالات در این مجلات و عدم رعایت حقوق نشر و طبع نویسندگان می باشند. این افسانه باعث شده اند تا نویسندگان برای چاپ مقالات خود به این نوع مجلات روی خوش نشان ندهند. در حالی که مجلات یغماگر از مدل Open Access برای چاپ مقالات استفاده می کنند، این اصلا بدین معنی نیست که همه مجلات Open Access جزو مجلات یغماگر هستند. بسیاری از مجلات Open Access دارای کیفیتی برابر با کیفیت مجلات معتبر مبتنی بر اشتراک می باشند و بسیاری از ناشران مطرح مانند Nature، Springer و Elsevier مجلات Open Access را زیر چتر خود دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)