روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر
  • روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر : بعد از اینکه مقاله علمی پژوهشی شما آماده شد ، یکی از مهمترین تصمیمات ، انتخاب مجله مناسب  و معتبر با موضوع مقاله می باشد. متاسفانه عدم توجه به این مسئله یعنی انتخاب مجله معتیر و مناسب ،باعث شده است تا بیشترین آمار ریجکت مقاله و عدم پذیرش مقاله، به همین انتخاب مجله برگردد. توصیه ما  به شما این می باشد که بهتر است تنها به عنوان مجله اکتفا نکنید و بخش aims & scop مجلات را بخوبی مطالعه کنید. همه مجلات علمی اهداف محدودی را دنبال میکنند و برای اینکه مقاله برای داوری مجوز بگیرد ، شرط اول این است مقاله و مجله هم اسکوپ باشند. بعد از انتخاب مجله معتبر نوبت به ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر و مناسب با موضوع شما می باشد. ایا می دانید روش های ارسال و چاپ مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر چگونه است؟ اگر می خواهید از روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر آگاهی پیدا کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشد تا نحوه ارسال و روش های ارسال مقاله به مجلات معتبر را برای شما بررسی کنیم:

    اهمیت ارسال مقاله علمی پژوهشی به مجلات معتبر

    طبق آیین‌نامه‌های دانشگاهی و وزارت علوم برای ارتقاء رتبه‌ی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، گرفتن پذیرش در مصاحبه دکتری و یکی از شرایط دفاع از پایان‌نامه‌های دکتری، چاپ مقاله در دسته‌ای از مجلات است که این عمل به نحوی برای دانشجویان الزامی شده است. این دسته از مجلات که دانشجویان، اساتید و محققان باید مقالات علمی که نگارش کرده‌اند جهت اعتبار سنجی در آن چاپ کنند؛ از بانک‌های اطلاعاتی در دنیا به حساب می‌آید زیرا دانشمندان و محققین معروف از اقصی نقاط جهان در این مجلات مقالات علمی خود را نمایه کرده‌اند. اکسپت مقاله‌ ی دانشچویان و استاتید در پایگاه‌های علمی دنیا از جمله آی اس آی، آی اس سی، الزویر (اسکوپوس) و پاب‌مد به این معنی است که هم مقاله و هم نویسنده مقاله در سطح قابل توجهی از دانش قرار دارد و اعتبار علمی ویژه‌ای به نگارنده‌ی مقاله می‌دهد.

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر داخلی و خارجی

    همانطور که در قسمت بالای مقاله برای شما بیان کردیم برای ارسال مقاله به مجلات علمی اول باید مجله متناسب با مقاله خود را پیدا کنید و مطمئن باشید که محتوای مقاله‌ی شما با اسکوپ مجله مورد نظر هم‌خوانی داشته باشد. ارسال مقاله به مجلات معتبر در دنیا می‌تواند به سه روش مختلف انجام بگیرد. روش‌های رایج برای ارسال مقالات شامل موارد زیر می باشد:

    ارسال ایمیل به سردبیر مجله، سایت مجله و سیستم آنلاین. که در قسمت بعدی به بیان کامل هر یک از این روش ها می پردازیم:

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر با ارسال ایمیل

    بعضی از مجلات بر اساس قوانینی که تدوین کرده‌اند، از محققین درخواست کرده‌اند تا مقالات‌شان را با همراه نامه‌ای به پست الکترونیک سردبیر ارسال نمایند. متن پست الکترونیکی، همان نامه‌ای است که توسط محقق نوشته می‌شد که مقاله و سایر داده‌ها همراه آن ارسال می‌گردد.

    ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر از طریق سایت مجله

    بعضی از مجلات در سایت خود و به شیوه‌های متفاوت و جداگانه‌ای اطلاعات را دریافت می‌کنند. در وب سایت این نوع مجلات قسمتی وجود دارد که از طریق آن می توان اطلاعات خواسته شده و فایل مقاله علمی را ارسال کرد. این روش از ارسال مقاله و نحوه پر کردن اطلاعات و ارسال فایل به دستورهای تدوین شده خود مجله بستگی دارد و باید بر اساس دستورالعمل‌های خود وب‌سایت مجله این کار انجام و تکمیل گردد.

    ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر به روش سیستم آنلاین

    امروزه بیشتر مجلات علمی در سطح دنیا از سیستم آنلاین برای دریافت مقاله استفاده می‌کنند. در این روش این امکان به نویسنده داده می‌شود که در تمامی مراحل از روند مقاله گرفته تا نحوه داوری مقاله‌ی خود اطلاع داشته باشد. برای ارسال مقاله باید وارد سایت https://authorservices.wiley.com شوید و الزامی است مانند باز کردن ایمیل، یک نام کاربری و رمز عبور برای خود تعریف کنید که با این نام کاربری می توانید مکاتبات و فایل های که قرار است ارسال کنید را از این طریق انجام دهید. برای ارسال مقاله به وسیله سیستم آنلاین ابتدا گزینه Submit A New Manuscript را باید انتخاب کرده سپس یک به یک مراحل زیر را باید بگذرانید.

    • قدم اول: قسمت عنوان مقاله و چکیده پر شود. معمولا مجلات چکیده مقاله را به صورت جدا می‌خواهند.

    • قدم دوم: نام نویسندگان نوشته شود. همه اطلاعات مربوط به نویسنده مسئول یا Corresponding Author فرستاده شود و اگر این قسمت را تعریف نکرده باشید، نمی‌توانید به مرحله بعد بروید.

    • قدم سوم: قسمت تعهدنامه باید تایید و تکمیل شود.

    • قدم چهارم: Cover Letter باید پر شود.

    • قدم پنجم: باید نمودارها، جداول، شکل‌ها و مقاله را بارگذاری کنید.

    • قدم ششم: مرحله نهایی بعد از پر کردن اطلاعات توسط در قالب پی دی اف و یا Html، گزینه سابمیت را بزنید.

    به این روش ها مقاله علمی پژوهشی شما به مجله مورد نظر فرستاده می‌شود.

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    مجلات معتبر برای ارسال مقاله

    مجلات ISI

    مؤسسه اطلاعات علمی یا Institute for Scientific Information مؤسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد آمریکایی تأسیس شد. این مؤسسه پس از بیماری آقای گارفیلد توسط مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد. شرکت تامسون در سال ۲۰۰۲ شرکت رویترز را نیز خریداری کرده و شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) با ریاست آقای دیوید تامسون تشکیل شد که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد و مؤسسه اطلاعات علمی یا موسسه ISI قبلی اکنون بخشی از آن است. از جمله اساسی‌ترین و معروف‌ترین کارهای این شرکت انتشار نام مجلات معتبر است که به نام مجلات ISI یا مجلات برتر تامسون رویترز معروف‌اند. کار مهم بعدی این موسسه انتشار ضریب تأثیر یا Impact Factor برای مجلات است.

    مجلات اسکوپوس

    اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌ شده‌ است که اطلاعات کتاب‌ شناختی حدود ۶۰ میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده‌است. همچنین این پایگاه علمی یکی از محصولات ناشر بزرگ ، الزویر (Elsevier) است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد. اسکوپوس همه حیطه‌های علوم که شامل علوم زیستی، فیزیک و شیمی و علوم اجتماعی می‌شود را در برمی‌گیرد.

    شاخص SJR

    مجلات اسکوپوس مانند مجلات ISI که از ایمپکت فکتور برای اعتبار دهی ژورنال های خود بهره می برد ، اسکوپوس نیز از فاکتوری به نام SJR بهره می برد. شاخص SJR هر مجله بیانگر میانگین وزنی تعداد مقالاتی است که در نوشته‌های علمی دیگر استناد شده‌اند. به عبارتی تعداد ارجاعات به مقالات یک مجله، نشان دهنده SJR آن مجله است. این شاخص به لحاظ مفهومی شبیه به ایمپکت فاکتور impact factor است؛ با این تفاوت که در محاسبه ایمپکت فاکتور همه سایتیشن‌ها یکسان فرض می‌شود و هیچ کدام‌ از این استنادها به دیگری برتری ندارد. ولی برای محاسبه SJR علاوه بر تعداد استنادها به اعتبار آن مجلات رفرنس داده شده هم توجه می‌شود.

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    Quartile Score

    هنگامی که شما می‌خواهید مقاله‌ای را به عنوان مرجع جهت استناد به آن پیدا کنید ، باید از اعتبار مقاله و مجله‌ای که آن مقاله را به چاپ رسانده است ، اطمینان حاصل نمایید. هم‌چنین در صورتی که قصد دارید مقاله‌ای را در یک مجله خاص به چاپ برسانید می‌بایست از رتبه مجله در بین مجلات مشابه اطلاع داشته باشید. فاکتورهای گوناگونی می‌توانند در این مسیر شما را یاری کنند که یکی از آنها رتبه بندی مجلات بر اساس quartiles یا همان چارک‌ها می‌باشد.نمره Q یا Quartile Score در حقیقت برای رتبه‌بندی مجلات اسکوپوس استفاده می شود که در آن بر اساس هر طبقه‌ای که مجلات در آن قرار دارند، امتیازی بین Q1 تا Q4 به آنها تعلق می‌گیرد.

    انواع تقسیم بندی مجلات اسکوپوس

    • مجلات اسکوپوس چارک ۱ و۲ ، جز مجلات درجه A قرار دارند.
    • مجلات اسکوپوس چارک ۳ و۴ ، جز مجلات درجه B قرار دارند.

    مجلات ISC

    پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می‌باشد. پس از تامسون و اسکوپوس ، ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند. معمولا این مجلات در درجه C قرار دارند.

    مجلات PUBMED

    کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) بزرگترین کتابخانه پزشکی دنیا محسوب می شود. رسالت این کتابخانه که به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی عمل می کند، ارائه اطلاعات لازم به کاربران حوزه پزشکی و پیراپزشکی برای انجام پژوهش ، آموزش و انجام مراقبت های سلامتی و درمانی است. این کتابخانه از سال ۱۸۷۹ بالغ بر ۲۹ میلیون رکورد اطلاعاتی و کتاب شناسی را در خصوص مقالات منتشر شده در زمینه پزشکی و پیراپزشکی است در خود انبار کرده است و در اختیار کاربران قرار می دهد. لازم به ذکر است اصلی ترین پایگاه داده پابمد، مدلاین است که اطلاعات مقالات زیست-پزشکی را در خود ذخیره دارد و در برخی مواقع این دو واژه به جای یکدیگر به استفاده می شوند. از سال ۱۹۹۶ به بعد نیز دسترسی به این مجموعه برای عموم و به صورت رایگان از طریق پابمد میسر گشت. مجلات پابمد معمولا جز مجلات درجه A ، دسته بندی میشوند.

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    مجلات علمی پژوهشی خارجی (اینترنشنال)

    این مجلات ، معمولا به مجلات جدید النشری گفته میشوند که هنوز ، یکی از نمایه های معتبر لیست بالا را دریافت نکرده اند. همچنین مجلاتی ISI و اسکوپوسی که به دلایل مختلف از این پایگاه ها خارج میشوند ، جز این گروه از مجلات قرار میگیرند. درجه اعتبار این مجلات D میباشد.

    پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی

    مجلات علمی پژوهشی

    مقالات علمی پژوهشی یا همان پژوهشنامه به مقاله ای گفته می شود که بر پایه پژوهش های توصیفی یا آزمایشی انجام گیرد. به بیانی روشن تر به پژوهش هایی که نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی پژوهشی گفته می شود. اساتید دانشگاه ها ، دانشجویان ، پژوهشگران مراکز علمی ، تولیدی و تحقیقاتی از جمله مخاطبان اصلی این مجلات هستند.

    همانطور که از نام آن مشخص است مقالات علمی پژوهشی داخلی اغلب در مجله های تخصصی مرتبط به آن پژوهش اکسپت و چاپ می گردد در این نوع مجلات رعایت اصل اختصار و خلاصه نویسی در تدوین مقالات بسیار ضروری است. با این حال نتایج یک پژوهش علمی در مقاله باید به گونه ای گرداوری شود که در آن هیچ یک از جنبه های مهم پژوهش از قلم نیافتند

    مجلات علمی ترویجی

    یک مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات ، اطلاعات منتشر شده در حوزه یک موضوع بخصوص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مقاله علمی ترویجی(مرور ادبیات) می تواند خلاصه ای از مقالات و منابع موجود باشد اما معمولا سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می دهد. مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیتف ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند. این مقالات بر پایه جابه‎جایی، تلفیق و ترکیب دانش موجود تهیه می شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مساله‎ای کمک می‎نمایند، از این گونه مقالات می‎توان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‎ای، تحلیلی اشاره کرد.

    روش های ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    ارسال مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر

    مجلات علمی تخصصی

    این مجلات معمولا وابسته به برخی سازمانها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان مختلف می توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولا هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگانهای زیربط مثل وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

    نکته مهم در چاپ مقاله علمی پژوهشی

    در ایران ، بین مجلات داخلی ، مجلات علمی پژوهشی در رده اول ، علمی ترویجی در درجه دوم و علمی تخصصی در درجه سوم قرار دارند. اما در این بین ، تنها ژورنال هایی که در پایگاه های معتبر ISI یا اسکوپوس نمایه میشوند دارای اعتبار بین المللی هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    0/5 (0 نظر)