نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی

نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی
  • نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی : اولین مرحله از هر مقاله علمی پژوهشی این است که موضوع را تعیین کنید. اگر این کار انجام نشود ، نمی دانید از کدام مسیر و به کجا خواهید رفت. انتخاب موضوع مقاله و درک صحیح آن به شناسایی فرآیند نگارش مقاله به شما کمک خواهد کرد. هنگام انتخاب موضوع مقاله علمی پژوهشی باید همه جوانب را بسنجید. توجه داشته باشید که انتخاب یک موضوع خوب ممکن است آسان نباشد و وقت زیادی از شما بگیرد. باید به اندازه کافی متمرکز شوید تا موضوعی انتخاب کنید که همه خیلی گسترده نباشد تا بتوانید همه ابعاد ان را مورد مطالعه قرار دهید. از ان جایی که انتخاب عنوان اهمیت زیادی در نگارش مقاله علمی پژوهشی دارد، راهنمایی زیر را تهیه کردیم تا بتوانید موضوعی مناسب را برگزینید.

    صفر تا صد چاپ مقاله علمی پژوهشی

    برای چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر، باید مقاله ای قوی و با عنوانی درست ارائه دهید. اهمیت انتخاب عنوان در نوشتن مقاله بسیار بالاست. محققان برای یافتن مقاله مورد نظر خود در بین مقالات یک ژورنال، در اولین نگاه از روی عناوین مقاله قضاوت می کنند. عنوان مقاله به ما راهنمایی می کند که از کجا شروع کنیم و از کدام مسیر به کجا برسیم. سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که به ان علاقه دارید. زیرا پروسه نگارش مقاله طولانی است و ممکن است اشتیاق روزهای اول را نداشته باشید، بنابراین این موضوع مورد علاقه تان است که شما را به ادامه مسیر تشویق خواهد کرد. هر چقدر در مورد اهمیت موضوع مقاله علمی پژوهشی بگوییم، باز هم جای صحبت باقی است. از این رو ما راهنمای زیر را تهیه کردیم تا با آگاهی در این مسیر قدم بگذارید. اگر سوالی درباره موضوع مقالات علمی پژوهشی ذهن شما را درگیر کرده است، از متخصصان ما در مجموعه هدف ریسرچ پاسخ تان را دریافت کنید.

    نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی

    از مراحل زیر برای راهنمایی در روند انتخاب موضوع مقاله علمی پژوهشی استفاده کنید. مراحل آن به صورت زیر است:

    مرحله ۱:  طوفان فکری برای تولید ایده

    موضوعی را انتخاب کنید که مورد علاقه شما باشد. برای کمک به تولید ایده با طوفان فکری از سوالات زیر استفاده کنید. آیا سوالی وجود دارد که خودتان مشتاقانه به دنبال پاسخ آن باشید؟آیا اخیراً خبری را خوانده اید یا دیدید که شما را عصبانی کرده باشد؟آیا شما یک مسئله ، مشکل یا علاقه شخصی دارید که دوست دارید بیشتر درباره آن بدانید؟ آیا جنبه ای از موضوعی وجود دارد که شما علاقه مند باشید بیشتر درباره آن یاد بگیرید ؟برای ایده گرفتن به برخی از وب سایت ها و سایت های تحقیقاتی نیز نگاهی بندازید.

    نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی

    نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی

    مرحله۲: هر موضوع را بررسی کنید

    بعد طوفان فکری و رسیدن به تعدادی موضوع که ارزش نگارش مقاله را دارند، هر موضوع را بررسی کنید. مقالاتی که در آن حوزه وجود دارد را بررسی کنید. مقالاتی که با موضوعات مرتبط نوشته شدند را بخوانید. بررسی ایده ها و موضوعات نزدیک به آن برای چاپ مقاله علمی پژوهشی به شما امکان می دهد که با دید باز موضوعی را انتخاب کنید و درباره موضوعات مرتبط به آن حرفی برای گفتن داشته باشید. شاید با بررسی موضوعات ان زمینه متوجه شوید اصلا علاقه ای به این ایده ندارید، زیرا علاقه شما اهمیت زیادی در نگارش مقاله علمی پژوهشی دارد.

    مرحله ۳: روی موضوع خود تمرکز کنید

    اگر موضوعی بسیار گسترده یا باریک باشد ، تحقیق آن بسیار دشوار خواهد بود. یکی از راه های محدود کردن موضوع گسترده، محدود کردن موضوع به محیط، فرهنگ، زمان و … است. برخی از روش های معمول برای محدود کردن یک موضوع عبارتند از:

    توسط منطقه جغرافیایی، مثال: چه موارد زیست محیطی در جنوب غربی ایالات متحده مهمترین است؟

    توسط فرهنگ، مثال: محیط چگونه در جهان بینی ناواهو جای می گیرد؟

    بر اساس بازه زمانی، مثال: برجسته ترین موضوعات زیست محیطی در ۱۰ سال گذشته چیست؟

    با نظم و انضباط، مثال: آگاهی از محیط زیست چگونه بر رویه های تجاری امروز تأثیر می گذارد؟

    توسط گروه جمعیت، مثال: تأثیرات آلودگی هوا بر سالمندان چیست؟

    به یاد داشته باشید که ممکن است تحقیق در مورد موضوعی بسیار دشوار باشد:

    مثلا تحقیق در مورد عوامل اثرگذار بر آلودگی شهری در یک منطقه کوچک. یا موضوعی که کاملا جدید باشد، ممکن است کتابها یا مقالات مجله در مورد آن موضوع دسترس نباشد، یا وب سایتی به ان موضوع نپرداخته باشد. اگر برای محدود کردن موضوع مقاله علمی پژوهشی و تمرکز روی آن به مشکل خوردید با استاد راهنما یا متخصصان این کار در میان بگذارید.

    مرحله۴ : لیستی از کلمات کلیدی مفید تهیه کنید

    کلماتی را که برای توصیف موضوع شما استفاده می شوند پیگیری کنید. به دنبال کلماتی باشید که موضوع شما را به بهترین وجه توصیف کنند. هنگام خواندن مقالات دائرالمعارف و سوابق و اطلاعات عمومی به دنبال آنها بگردید. اصطلاحات ، مترادف ها ، مفاهیم کلیدی و گسترده تری برای کلمات کلیدی خود پیدا کنید. هنگام جستجوی پایگاه داده و ژورنال ها ، این کلمات را یادداشت کرده و بعداً از آنها استفاده کنید.

    نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی

    نحوه انتخاب موضوع برای مقاله علمی پژوهشی

    مرحله ۵ : برای انتخاب موضوع مقاله علمی پژوهشی انعطاف پذیر باشید

    معمول است که در طول فرایند تحقیق ، موضوع خود را اصلاح کنید. هرگز نمی توانید از موضوعی که انتخاب کردید مطمئن باشید. ممکن است در حین تحقیقات خود نیاز باشد موضوع را تغییر بدهید یا دامنه آن را محدود کنید یا گسترش دهید. این یک قسمت طبیعی از روند تحقیق است. هنگام تحقیق ، ممکن است تمایل به تغییر موضوع خود نداشته باشید ، اما ممکن است تصمیم بگیرید که جنبه دیگری از موضوع را نیز بررسی کنید. بنابراین تغییر موضوع قرار نیست شما را از روند نوشتن مقاله دور کند بلکه شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک خواهد کرد.

    مرحله ۶ : درباره موضوع خود تحقیق کرده و بیشتر بخوانید

    از کلمات کلیدی جمع آوری شده برای تحقیق در کاتالوگ ، پایگاه داده های مقاله و موتورهای جستجوی اینترنتی استفاده کنید. برای رسیدن به پاسخ سوال مطرح شده، اطلاعات بیشتری پیدا کنید. قبل از انتخاب موضوع نهایی خود باید کمی تحقیق و مطالعه کنید. به یاد داشته باشید انتخاب موضوع بخشی مهم و پیچیده از فرایند تحقیق است.

    سعی کنید موضوعی مورد علاقه خودتان انتخاب کنید. اصلا از تغییر یا محدود کردن دامنه موضوع خود نترسید. اگر فکر می کنید در انتخاب موضوع مقاله علمی پژوهشی به کمک نیاز دارید، متخصصان ما در خدمت شما هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    5/5 (1 نظر)