نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی

نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی
  • نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی : مقالات علمی پژوهشی از انواع مقالات هستند که حاصل تلاش دانشجویان و اساتید حوزه های تخصصی بر اساس تحقیقات و آزمایشات مختلف است. مطالب منتشر شده در مقالات علمی پژوهشی یکتاست و حاصل دست رنج و سخت کوشی های نویسنده می باشد.  نویسندگان برای اشتراک تجربه ، آگاه سازی دیگر محققان و کمک به نویسندگان آینده مقالات علمی خود را در مجلات معتبر به چاپ می رسانند. چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات از مرسوم ترین راه های اشتراک علم و دانش است.  برای چاپ مقالات علمی پژوهشی لازم است به بررسی اعتبار مجلات بپردازیم. چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات علمی معتبر به بالا رفتن سطح دانش جامعه بشری کمک می کند. مقالات علمی در کجا به چاپ برسند؟ برای یافتن مجلات معتبر چه پارامترهایی را در نظر بگیریم؟ در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

    چگونگی تشخیص مجلات علمی معتبر

    برای اعتبار سنجی مجلات علمی پژوهشی راهکارهایی وجود دارد. با بررسی فاکتورهای زیر بر روی مجلات، به اعتبار آن پی ببرید.

    فاکتور تأثیر  ژورنال

    ضریب تأثیر (IF) یا ضریب تأثیر ژورنال (JIF) برای اعتبار سنجی علمی مقالات استفاده می شود و نمایان گر میاینگین سالانه تعداد ارجاعاتی است که به مقاله منتشر شده در طی دو سال گذشته داده می شود.مجله هایی که فاکتور تاثیرگذاری  بالاتری داشته باشند اغلب در رده بالایی نسبت به مقالاتی که ضریب تاثیر پایین تری دارند، قرار دارد. به عبارتی دیگر ضریب تأثیر  یکی از فاکتورهای تشخیص اعتبار مجلات معتبر از مجلات نامعتبر است. با ضریب تاثیر فراوانی یک مقاله علمی را در یک سال گذشته در یک مجله اندازه گیری می کنند.

    برای اندازه گیری اهمیت یا رتبه یک ژورنال با محاسبه زمان استناد به مقالات استفاده می شود. این محاسبه براساس یک دوره دو ساله انجام می شود و شامل تقسیم تعداد دفعات استناد مقاله به تعداد مقاله قابل استناد است.ضریب تأثیر در شفاف سازی اهمیت فراوانی استناد مطلق مفید است. هرچه تعداد مقالاتی که در یک ژورنال چاپ شده اند بیشتر باشد ، اعتماد بیشتری به ژورنال می توان کرد.

    شاید مهمترین و آخرین کاربرد تأثیر در فرآیند ارزیابی علمی باشد. از ضریب تأثیر می توان برای ارائه تقریبی ناشناخته به اعتبار مجلاتی که افراد در آن چاپ شده اند ، استفاده کرد. این کار بهتر است همراه با ملاحظات دیگر مانند بررسی همکار ، بهره وری و نرخ استناد به تخصص موضوع انجام شود. به عنوان ابزاری برای مدیریت مجموعه مجلات کتابخانه ، ضریب تأثیر اطلاعاتی را درباره مجلات موجود در مجموعه و مجلات مورد بررسی برای مدیر کتابخانه فراهم می کند. این داده ها همچنین باید با داده های هزینه و تیراژ ترکیب شود تا تصمیمات منطقی در مورد خرید مجلات گرفته شود.

    نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی

    نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی

    ضریب تأثیر خوب چقدر است؟

    در بیشتر زمینه ها ، ضریب تأثیر ۱۰ یا بیشتر نمره عالی در نظر گرفته می شود در حالی که ۳ به عنوان خوب علامت گذاری می شود و میانگین امتیاز کمتر از ۱ است. این یک قاعده کلی است. با این حال ، موضوعی که باید به آن توجه شود این است که ضریب تأثیر و مقایسه ژورنال ها در یک رشته بیشترین تأثیر را دارند. ضریب تأثیر می تواند در همه این برنامه ها مفید باشد ، به شرطی که داده ها به طور معقول استفاده شوند.

    آیا بررسی ضریب تاثیرگذاری کافی است؟

    فاکتور تأثیرگذاری در اعتبار سنجی مقالات مفید هستند ، اما هنگام قضاوت در مورد کیفیت نباید تنها مورد توجه قرار گیرند. در نتیجه تنها با سنجیدن فاکتور تاثیر گذاری به اعتبار مجله نمی توان پی برد.

    SNIP) Source Normalized Impact per Paper)

    این شاخص هم از شاخص های اعتبار مجلات معتبر محسوب می شود. به نسبت کل ارجاع یک مجله به کل ارجاعاتی که در ان رشته انجام شده است گویند. از این شاخص برای اعتبار ژورنال مجله مورد نظر در رشته تخصصی مورد برسی قرار می گیرد.

    شاخص آنی (Immediacy index)

    شاخص Immediacy میانگین دفعات استناد به مقاله در سال انتشار آن است. مجله Immediacy Index میزان استناد مقالات در یک ژورنال را نشان می دهد. مجموع شاخص فوری ، نشانگر سرعت استناد مقالات در یک دسته موضوع است. شاخص Immediacy با تقسیم تعداد استنادها به مقالات چاپ شده در یک سال خاص بر تعداد مقالات منتشر شده در آن سال محاسبه می شود.

    از آنجا که این میانگین هر مقاله است ، شاخص فوری می تواند مزیت ژورنال های بزرگ را نسبت به مجلات کوچک کاهش دهد. با این حال ، ژورنال هایی که اغلب منتشر می شوند ممکن است یک مزیت داشته باشند زیرا مقاله ای که در اوایل سال منتشر می شود از استناد بیشتری نسبت به مقاله بعدی در سال برخوردار است. بسیاری از نشریاتی که به ندرت یا اواخر سال منتشر می شوند ، دارای شاخص های فوری پایینی  هستند. برای مقایسه ژورنال های متخصص در تحقیقات پیشرفته ، شاخص فوری می تواند چشم انداز مفیدی را ارائه دهد.

    برای یک محقق ، انتشار مقاله در یک ژورنال با شاخص Immediacy بالا ممکن است احتمال توجه مقاله وی در طی یک سال از انتشار را افزایش دهد. برای ناشری ، شاخص فوری یا Immediacy Index شاخصی است که می تواند برای ارزیابی مجلات در کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد. شاخص فوری می تواند به سوالات مربوط به سرعت استناد مطالب جدید پاسخ دهد. ناشران همچنین می توانند شاخص Immediacy را با ژورنال های رقیب مقایسه کنند.

    نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی

    نحوه اعتباری سنجی مجلات علمی پژوهشی

    در دسترس بودن ژورنال

    مقالات اپن وسرس به مجلاتی گفته می شود که مقالاتش به صورت آنلاین روی وبسایت ژورنال قرار دارد  و خوانندگران هزینه ای برای دریافت ان پرداخت نمی کنند. در واقع خود نویسندگان پولی که باید از خوانندگان دریافت شود را پرداخت می کنند تا به دید شدن و مورد استفاده قرار گرفتن مقالاتشان کمک کنند. البته در مواردی نه خوانندگان پولی پرداخت می کنند و نوینده مقاله پولی را صرف می کنند ولی مقاله بر روی وبسایت ژورنال به صورت رایگان آماده بارگیری است. در دسترس بودن مقالات در اینترنت ، به هر کاربر اجازه می دهد متن های کامل این مقالات را بخواند ، بارگیری کند ، کپی کند ، توزیع کند ، چاپ کند و یا پیوند دهد  حتی بدون موانع مالی ، حقوقی یا  فنی. بنابراین ، تعداد فزاینده ای از مطالعات برای تجزیه و تحلیل دسترسی آزاد به انتشارات علمی در سطح جهانی و بر اساس نوع کشور یا موسسه در حال انجام است.  از این طریق می توان در جهت  تولید علم و رسیدن به هدف در دسترس عموم محققان قرار گرفتن، رسید.

    از دیگر راه هایی که برای سنجیدن اعتبار مجلات معتبر می توانید به کار ببرید موارد ذیل هستند.

    نام مجله را با فرمت اسم ژورنال+  hijackedدر گوگل سرچ کنید.

    عمر دامنه وب سایت مجله را چک کنید، معمولا عمر دامنه مجلات معتبر بالاست.

    آرشیو مجلات را حتما بررسی کنید، معمولا مجلات نامعتبر آرشیو قوی و کاملی ندارند.

    بعضی از مجلات جعلی و نامعتبر برای دریافت مقاله تان به شما آدرس ایمیل می دهند که باید شک صددرصدی بکنید. زیرا مجلات معتبر با ابزارهای گوگل به دریافت مقاله اقدام نمی کنند.

    تحقیقات بنیان جامعه مدرن را فراهم می کند. تحقیقات منجر به دستیابی به موفقیت می شود ، و انتقال نتایج تحقیق درقالب مقالات علمی پژوهشی همان چیزی است که به ما امکان می دهد حیات بشری را به زندگی بهتر تبدیل کنیم. در چاپ مقالات علمی پژوهشی در ژونال های معتبر دقت کافی را به کار ببرید. زمان و هزینه ای  که صرف تحقیق و جست و جو برای یافتن مجلات معتبر می کنید درواقع هزینه نیست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0/5 (0 نظر)